۱۰۵۸
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۵۶۷
یکی از رسانه‌های آمریکایی اخیرا نظرسنجی تازه‌ای را برگزار کرده است. آن‌ها از مخاطبان خود پرسیده‌اند با مقایسه دو نقل قول، پیش‌بینی کنند هر کدام از آن‌ها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده یا از سوی بلومبرگ است. برخلاف ظاهر ساده‌ی این مقایسه، نتایج این آمار واقعا پیچیده به نظر می‌رسد.
به گزارش روی تیتر، الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست، روز چهارشنبه در بحث و گفتگو‌های حزب دموکرات انتقادات سختی از مایکل بلومبرگ کرد. او با یک سخنرانی صریح و تند، بلومبرگ را به نژادپرستی و زن‌ستیزی متهم کرد. البته شهردار سابق نیویورک، تنها مردی نبود که مورد هجوم وارن قرار گرفت. او به دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی و جمهوری‌خواه آمریکا هم حمله کرد و انتقادات بسیاری از او کرد.

زن‌ستیزی
وارن گفت: «من دوست دارم درباره مردی حرف بزنم که مشخص است مخالفت بسیاری با او داریم. میلیونری که زنان را چاق می‌داند و اعتقاد دارد زنان همجنسگرا شبیه اسب‌ها هستند. من درباره دونالد ترامپ حرف نمی‌زنم. بلکه درباره مایکل بلومبرگ حرف می‌زنم.»، اما وارن نخستین کسی نیست که شباهت‌های متعددی میان بلومبرگ و ترامپ پیدا کرده است. بلومبرگ و ترامپ، هر دو با سابقه‌ای قدرتمند در اقتصاد آمریکا حضور پررنگی در نیویورک دارند.
مایکل بلومبرگ در جشن تولد ۴۸ سالگی‌اش در سال ۱۹۹۰ به شکلی غیرمستقیم به یکی از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس طعنه زده بود. او هم‌چنین مدت‌ها پیش در یک نقل قول طوفانی مدعی شده بود اگر زنان می‌خواهند از مغزشان استفاده کنند، بهتر است به کتابخانه‌ها بروند. بلومبرگ همیشه به علاقه‌اش برای غذاخوردن و تعقیب زنان مشهور بوده و هرگز علاقه‌اش به رابطه‌ی دهانی با زنان را پنهان نکرده است. اما چه چیزی باعث می‌شود بسیاری از آمریکایی‌ها او را دونالد ترامپ اشتباه بگیرند؟
ریشه این اشتراک در حرف‌های زن‌ستیزانه‌ی هر دوی آن‌ها باز‌می‌گردد. چرا که رییس جمهور فعلی آمریکا هم در توصیف معشوقه‌ی سابق خود، استورمی دانیلز، از عبارت «صورت اسبی» استفاده کرده بود. او هم‌چنین بار‌ها به هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ توهین‌های بسیاری کرد. ترامپ او را زننده، دیوانه و کج و کوله نامید. حتی یک بار این سوال را مطرح کرده بود که هیلاری کلینتون که نمی‌تواند همسرش را راضی کند، چگونه می‌تواند آمریکا را راضی نگه دارد؟

نژادپرستی
ترامپ بار‌ها زنان را موجوداتی با بهره هوشی پایین معرفی کرده است. بخش عمده‌ای از حملات در این باره، به ماکسین واترز، نماینده دموکرات بود. آیا مایکل بلومبرگ با این حرف‌های دونالد ترامپ موافق است؟ کسی نمی‌داند. اما زن‌ستیزی تنها بخشی از صحبت‌های بلومبرگ را شامل می‌شود و به اعتقاد بسیاری، او یک نژادپرست است. در دورانی که او شهردار نیویورک بود، در یک کنفرانس خبری پس از بازداشت گروهی از مجرمان شهر، اعلام کرد بیشتر آن‌ها سیاه‌پوستان و افراد لاتین هستند. صحبتی که واکنش‌های منفی بسیاری به همراه داشت و باعث شد بلومبرگ به عنوان یک نژادپرست شناخته شود. با این حال بلومبرگ با این واکنش‌ها مخالفت کرد: «من فکر می‌کنم افراد سفیدپوست را به مراتب بیشتر از اقلیت‌های نژادی دستگیر می‌کنیم. این حقیقت کاملا برخلاف واقعیتی است که آن‌ها می‌گویند.»
نیازی به یادآوری نیست که دونالد ترامپ هم بار‌ها به محل تولد باراک اوباما اشاره کرده است. او هم‌چنین با وعده ایجاد یک دیوار مرزی در مرز مکزیک، پا به انتخابات آمریکا گذاشت. البته که ترامپ به دلیل حکم اجرایی تروریستی و ممنوعیت مسافرت مردم چندین کشور به ایالات متحده‌ی آمریکا هم مورد انتقاد قرار گرفت. او در سال ۱۹۸۹ به NBC گفت: «اگر می‌توانستم دوباره به دنیا بیایم، ترجیح می‌دهم یک سیاه‌پوست تحصیل‌کرده باشم. چرا که آن‌ها مزیت‌های بسیاری در این دنیا دارند.»

هرگز نگو هرگز
بلومبرگ در سال ۲۰۰۱ در یک گفتگوی بسیار جنجالی اعلام کرد یک جمهوری‌خواه است و همواره در این جایگاه باقی می‌ماند. این اتفاق پس از آن افتاد که بلومبرگ از حزب دموکرات جدا شد. اما او در سال ۲۰۰۷ جمهوری‌خواهان را ترک کرد و در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک نامزد دموکرات وارد فرایند انتخابات و تبلیغات ریاست جمهوری ایالات متحده شد. در موقعیتی کاملا مشابه، ترامپ در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک نماینده‌ی جمهوری‌خواه مشهور شد، اما در سال ۱۹۹۹ به حزب ریفورم (اصلاحات) پیوست. او در سال ۲۰۰۹ نظرش را تغییر داد و به حزب جمهوری‌خواهان بازگشت. او تا امروز به جمهوری‌خواهان وفادار مانده است، اما مشخص نیست در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
ترامپ در یک مصاحبه در سال ۱۹۹۰ گفت: «اگر به عنوان یک نامزد وارد انتخابات شوم، به عنوان یک دموکرات بهتر از یک جمهوری‌خواه نتیجه می‌گیرم. چراکه من یک محافظه‌کار هستم.» هر اتفاقی که رخ دهد، مناظره‌ی این دو در ماه نوامبر جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.
منبع: اسپوتنیک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: