۱۲۷۶
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
تعداد بازدید : ۶۱۸
ویروس مرگبار کرونا از شهر ووهان در چین آغاز شد. آمار‌ها ثابت می‌کند مردان، به مراتب بیشتر از زنان به این ویروس مبتلا شده‌اند. دانشمندان دیدگاه‌های گوناگونی درباره دلیل این اتفاق دارند.
به گزارش روی تیتر، ویروس کرونای ووهان ابتدا در چین شایع شد. نام رسمی و علمی این ویروس، COVID-۱۹ یا کووید-۱۹ است. کرونا تا امروز بیشتر از ۲۳۰۰ کشته به جای گذاشته است. بیشتر از ۸۰هزار نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری شده‌اند. به تازگی تحقیقی در چین بر روی ۴۴هزار بیمار که ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا تایید شده، انجام شد. این تحقیق جامع می‌تواند تصویر جامعی در مورد ساز و کار و شکل کلی عملکرد ویروس کرونا در بدن انسان‌ها را ارائه دهد.

دانشمندان باتوجه به این تحقیقات، ادعا می‌کنند که ویروس کرونای جدید در مردان بیشتر از زنان است. نرخ مرگ و میر در مردانی که درگیر این ویروس هستند، ۸.۲ درصد است. در حالی که این میزان برای زنان تنها ۷.۱ درصد است. ضمن اینکه بیشتر از ۵۰ درصد از بیماران را مردان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که شیوع بیماری کرونا در جمع مردان، بیشتر از مردان است.

تحقیقات دیگری هم اخیرا انجام شده است که البته نتایج مشابهی داشته‌اند. در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۰ تحقیقی بر روی ۱۴۰ بیمار ویروس کرونا در بیمارستان دانشگاه ووهان انجام شد. این تحقیق نشان می‌داد که احتمال ابتلا به این ویروس در مردان مسن که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به مراتب بیشتر است. بیش از ۵۴ درصد از بیمارانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، مرد بودند و متوسط سن آن‌ها ۵۶ سال بود. تحقیق دیگری از ۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان جین یین تان در شهر ووهان انجام شد. این تحقیق نشان داد متوسط سن بیماران حدود ۵۵ سال بود. حدود ۶۸ درصد از کل موارد ابتلا را مردان تشکیل می‌دادند. در تحقیقی دیگر ۱۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بررسی شدند و ثابت شد متوسط سن بیماران ۴۷ سال است که ۵۸ درصد از آن‌ها مرد بودند.

این داده‌ها باعث شده بعضی محققان احتمال دهند که عوامل بیولوژیکی خاصی مردان را در برابر این ویروس آسیب پذیرتر می‌کند. برای مثال، مردان چینی به مراتب بیشتر از زنان این کشور سیگار مصرف می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود آن‌ها بیشتر از زنان تحت تاثیر بیماری‌های ریوی و حساسیت‌های تنفسی قرار داشته باشند. فراموش نکنید که کرونا در مواردی شدیدتر، باعث ذات الریه می‌شود. این عفونت می‌تواند التهاب ریه‌ها را بیشتر کند و سخت‌شدن نفس‌کشیدن را به همراه داشته باشد. این همان خطری است که ویروس کرونا را مرگ‌آور می‌کند.

هنوز حقایق علمی قابل اتکا و و جامع درباره عوارض ویروس کرونا وجود ندارد؛ بنابراین دانشمندان مجبور هستند برای کشف بیشتر این بیماری، به شباهت‌های آن با سایر بیماری‌ها توجه کنند. یکی از آن‌ها، بیماری سارس است. این بیماری که شباهت‌های بسیاری با کرونا دارد در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در جهان شایع بود.

سارس در حقیقت گونه‌ای از ویروس کرونا بود که در بازار خرید و فروش حیوانات زنده و مرده، از جسد حیوانات به انسان‌ها منتقل شد. ۸۰ درصد از ژنتیک سارس و ویروس کرونای جدید یکسان است. نکته جالب‌تر آن که سارس هم مردان را بیشتر از زنان مبتلا کرده است. در سال ۲۰۱۷، محققان دانشگاه آیووای آمریکا تصمیم گرفتند موش‌های نر و ماده را به سارس مبتلا کنند. آن‌ها تصمیم داشتند تفاوت‌های این بیماری در دو جنس را مورد بررسی قرار دهند.

اگرچه دانشمندان اعتقاد دارند تحقیقاتی که پیرامون فعالیت موش‌ها انجام می‌شود معمولا برای انسان‌ها قابل بررسی نیست، اما این تحقیق هم نشان داد که موش‌های نر در برابر ویروس سارس، آسیب‌پذیری بیشتری از هم‌نوعان ماده خود دارند. محققان نتایج به دست آمده را با ژن‌های موجود در کروموزوم ایکس و هورمون استروژن که هورمونی جنسی و زنانه است، مرتبط دانستند. آن‌ها اعتقاد دارند این ژنتیک‌های زنانه که در موجودات ماده هم وجود دارد، مانع انتقال ویروس کرونا است.

پزشکان بیمارستان جین یین تان در شهر ووهان هم دیدگاه مشابهی درباره تعداد بیماران مرد و مبتلا به ویروس کرونا دارند. آن‌ها اعتقاد دارند که زنان احتمالا آسیب‌پذیری کم‌تری در برابر ویروس کرونا دارند. با این حال، بسیاری از موارد شدید ابتلا به ویروس کرونای جدید در افرادی رخ می‌دهد که بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های قلبی-عروقی یا دیابت داشته‌اند. در این میان، باز هم باید بدانید که مردان میانسال بیشتر از زنان میانسال به این بیماری‌ها دچار شده‌اند.

دخانیات ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کنند
مدتی پیش بود که مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه‌ی طرح‌های فوری پزشکی سازمان جهانی بهداشت، مصرف سیگار را فرضیه‌ای قابل اتکا دانشت. او اعتقاد دارد که علت بیشتربودن تعداد مبتلایان ویروس کرونای ووهان در مردان ممکن است به مصرف سیگار بازگردد. در سال ۲۰۱۰ پژوهشی در چین درباره‌ی مصرف سیگار صورت گرفت که نشان داد ۶۲ درصد از مردان چینی در مقطعی سیگار مصرف کرده بودند. اما فقط ۳ درصد از زنان چینی در مصرف دخانیات تجربه داشته‌اند.

مایکل رایان می‌گوید: «در این بیماری تفاوت قابل توجهی میان زنان و مردان وجود دارد. البته که بخشی از این تفاوت‌ها از عادت مردم در چین هم نشات می‌گیرد.» رایان اعتقاد دارد که مصرف سیگار برای همه‌ی انواع عفونت مجاری تنفسی، یک ریسک بزرگ محسوب است؛ بنابراین انتظار می‌رود که ویروس کرونای جدید هم شرایط مشابهی داشته باشد. گروهی از پزشکان حدس می‌زنند که هر کسی که سابقه‌ی مصرف سیگار داشته باشد، به مراتب بیشتر از کسانی که سابقه استعمال دخانیات ندارند، در معرض آلودگی به این ویروس است.

دانشمندان اعتقاد دارند که ویروس کرونای جدید در حقیقت یک یک بیماری تنفسی است. این بیماری در ابتدا باعث ایجاد ذات الریه می‌شود؛ بنابراین کسانی که سابقه مصرف سیگار و دخانیات را داشته باشند، احتمالا شانس بیشتری برای ابتلاشدن به آن دارند. با این حال به داده‌های بیشتری برای ثابت شدن این نظریه وجود دارد.

ویروس کرونا ابتدا در میان کارگران شایع شد که بیشتر آن‌ها مرد بودند
اگرچه گروهی از پزشکان اعتقاد دارند که شیوع این بیماری به گروه خاصی از مردم محدود نمی‌شود و همه‌ی مردم نسبت به آن آسیب پذیر هستند، اما تحقیقی در دانشگاه ووهان نشان می‌دهد که شرایط تقریبا متفاوت است. این بیماری ابتدا در بازار محلی ووهان مطرح شد. جایی که کارگران نخستین بیماران آن نام گرفتند.
تحقیق دانشگاه ووهان نشان می‌دهد که نسبت تعداد بیماران زن و مرد مبتلا به ویروس کرونای ووهان در آی سی یو یا همان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تقریبا به اندازه بیماران سایر بیماری‌ها در بقیه بخش‌های بیمارستان است. با این حال هنوز اطلاعات قابل قبولی و مستندی درباره بیماری کرونا و ویروس قدرتمند آن وجود ندارد؛ بنابراین داده‌های فعلی، حکم فرضیه‌های قدرتمندی را دارند که صرفا قابل بررسی هستند.

منبع: بیزینس اینسایدر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: