پایتخت فنلاند در رتبهبندی تحقیقات انجمن اولیور وایمن و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بهعنوان «آمادهترین شهر جهان برای آینده حملونقل شهری»، در صدر قرار گرفت.
به گزارش فراتیتر، هلسینکی با کمک بودجه دولتی در استفاده از وسایل نقلیه برقی و حملونقل عمومی در رتبهبندی «آمادهترین شهر جهان برای آینده حملونقل شهری»، قرار گرفته است.
پایتخت فنلاند در رتبهبندی تحقیقات انجمن اولیور وایمن و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بهعنوان «آمادهترین شهر جهان برای آینده حملونقل شهری»، در صدر قرار گرفت.
هلسینکی به کمک سرمایهگذاریهای بزرگ در زیرساختهای حملونقل، بهعنوان رهبر در پنجمین شاخص آمادگی تحرک شهری در رتبهبندی آمادهترین شهر جهان برای آینده حملونقل شهری که ۶۵ شهر را رتبهبندی میکند، ظاهر شده است. آمستردام، استکهلم، سانفرانسیسکو و مونیخ بقیه پنج مورد برتر را تشکیل میدهند.
شبکه ریلی قابل اعتماد، مناطق کم آلاینده و مسیرهای دوچرخهسواری گسترده به این معنی است که شهروندان هلسینکی به غیر از خودرو، گزینههای دیگری نیز دارند اما شهر قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد از وسایل نقلیه را برقی کند.
این کشور با نصب صدها نقطه شارژ اضافی، با کمک مالی ۱۴ میلیون دلاری دولت مرکزی فنلاند، در جهت رسیدن به این هدف پیشرفت چشمگیری داشته است.
این واقعیت که پیادهروی بهترین وسیله حملونقل در هلسینکی است و ۴۷ درصد از ساکنان پیادهروی را گواهی بر خیابانهای امن و آسان آن میدانند. دومین شیوه محبوب حملونقل و حمل ونقل عمومی محسوب میشود که کمتر از یک چهارم ساکنان از آن استفاده میکنند.
حملونقل جادهای یک پنجم از انتشار کربن منتشر شده در اتحادیه اروپا را ایجاد میکند و خودروها عامل اصلی این مورد هستند و ۶۱ درصد از آن را تولید میکنند. شهری که استفاده از خودرو در آن کمتر از روشهای دیگر است، سبزتر، همچنین دارای روشهای جایگزین موثر حملونقل است.
کارشناسان تخمین زدند که ۷۵ تا ۸۰ درصد از سفرها در استکهلم از طریق پیادهروی، دوچرخه سواری یا حمل ونقل عمومی انجام میشود. البته این مورد تا حد زیادی به در دسترس بودن و زیرساخت موثر، با گزینههای حملونقل عمومی مقرون به صرفه، اتوبوسهای برقی و گسترش ایستگاههای شارژ بستگی دارد. برنامهریزی شهری نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند.
تخمین زده میشود که ۷۰ درصد از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰، در شهرها و مناطق شهری زندگی خواهند کرد. مجمع جهانی اقتصاد متعهد به تسهیل ابتکارات برای افزایش گزینههای حملونقل پایدار و مناطق شهری مقاوم در برابر آینده است.