۱۳۵۹
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۵۴۲
مو‌های ژولیده صورت که در گذشته یادآور سربازان جنگ‌های جهانی بود، حالا بخش مهمی از دنیای آرایش و فشن است. اما این ریش‌های بلند برای سلامتی شما هم ویژگی‌هایی دارند.
به گزارش روی تیتر، چارلز داروین نظریه پرداز مشهور بریتانیایی در کتابش که نام آن تبار انسان است، اشارات بسیاری به ریش مردان دارد. او در فرضیه‌ی خود بیان می‌کند موی زیاد مردان برای زنان جذاب است و یکی از معیار‌های آن‌ها برای انتخاب شریک زندگی به نظر می‌رسد. عده‌ای این فرضیه‌ی داروین را انکار می‌کنند، اما زیست‌شناسان امروزی به این نتیجه رسیده‌اند که نکات مطرح‌شده توسط داروین چندان هم نادرست نیست. به باور آن‌ها، مردانی که ریش دارند در مقایسه با مردانی که موی صورت خود را به طور کامل اصلاح می‌کنند، جذابیت بیشتری برای زن‌ها دارند.
اما این پایان ماجرا نیست. به نظر می‌رسد ریش‌های بلند برای سلامتی مردان هم فواید متعددی دارد. در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

محافظت در برابر نور خورشید
در پژوهشی که در دانشگاه ساوترن در کویینزلند استرالیا انجام شد، مشخص شده که ریش مردان مانع از رسیدن ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه‌های فرابنفش نور خورشید به پوست صورت است. با جلوگیری از برخورد این اشعه‌ها با پوست، فرایند پیری افراد کندتر می‌شود و البته که خطر سرطان پوست هم کاهش شدیدی را تجربه می‌کند. نیک لو، متخصص پوست در بریتانیا، اعتقاد ریش به شکل کلی محافظ خوبی در برابر پوست صورت مرد‌ها است. او می‌گوید: «مو عملکردی شبیه به فاکتور SPF دارد. هرچه میزان و ضخامت مو‌ها بیشتر باشد، به نوعی می‌توان گفت درجه‌ی SPF بالاتر است».

احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را کم‌تر می‌کند
بسیاری از پژوهش‌ها ثابت می‌کند گرده‌ی گیاهان یا گرد و غبار باعث آلرژی یا آسم می‌شود. اما مو‌های صورت و مو‌های درون بینی مردان که انبوه بسیار بیشتری از زنان دارد، می‌تواند در برابر این غبار‌ها مقاومت کند؛ بنابراین مانند نوعی فیلتر عمل می‌کند و پیش از آن که ذرات آلرژی‌زا وارد بدن انسان شوند، جلوی آن‌ها را می‌گیرد.

نشانه‌های پیری را پنهان و ضعیف می‌کند
علاوه بر جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و کاهش علائم پیری که از نشانه‌های اصلی نور خورشید است، موی صورت با مرطوب نگه داشتن پوست آن می‌تواند علائم پیری را کم‌تر کند. ریش از پوست صورت در برابر باد و هوای سرد که باعث خشکی پوست می‌شوند هم محافظت می‌کند. فراموش نکنید که استفاده از مرطوب کننده‌ها بر روی پوستی که ریش دارد هم در مقایسه با پوستی که در معرض مستقیم هوا است، تاثیر بیشتری دارد. چراکه در این شرایط، مرطوب‌کننده‌ها مدت بیشتری بر روی پوست باقی می‌مانند.

مانع بیماری است
کارول واکر، متخصص سلامت مو، اعتقاد دارد ریشی که زیر چانه و گردن رشد می‌کند دمای گردن را بالا می‌برد و می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند. او می‌گوید: «مو عایقی برای حفظ گرمای بدن است. ریش بلند و پرپشت مانع از سرمای هوا می‌شود و دمای گردن را افزایش می‌دهد.» دکتر فیلیکس چوآ، متخصص بیماری‌های تنفسی هم می‌گوید موی صورت مانند یک مانع فیزیکی در برابر هوای سرد است. او می‌گوید: «مو‌های اطراف چانه و گردن یک لایه‌ی محافظ در برابر سرما ایجاد می‌کنند».

عفونت را کاهش می‌دهد
دکتر مارتین وید متخصص پوست می‌گوید داشتن ریش و سبیل به معنای آن است که موی صورت اصلاح نشده است. فراموش نکنید که اصلاح مو‌های صورت، عامل اصلی عفونت‌های باکتریایی در ناحیه‌ی ریش است: «اصلاح صورت با تیغ باعث ایجاد جوش، مو‌های زیرپوستی و فولیکولیتیس (التهاب و عفونت‌هایی مو) می‌شود؛ بنابراین مردان می‌توانند از مزایای داشتن ریش بلند استفاده کنند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: