۱۴۴۹۱
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
تعداد بازدید : ۳۲
یک فعال شرکت خودروسازی تاکید کرد: توسعه خودروهای برقی تنها با مشوق‌های حمایتی و مالیاتی دولت ممکن است.

یک فعال شرکت خودروسازی تاکید کرد: توسعه خودروهای برقی تنها با مشوق‌های حمایتی و مالیاتی دولت ممکن است.

به گزارش فراتیتر، سخنگوی گروه خودروسازی سایپا، ضمن تاکید بر اینکه قیمت خودروهای برقی در حال حاضر (و در مقایسه با قیمت خودروهای بنزینی و حتی نرخ بنزین در کشور) بالا است، تاکید کرد که تنها در یک صورت می‌توان به توسعه خودروهای برقی در ایران فکر کرد که دولت همچون سایر کشورهای فعال در این حوزه، مشوق‌های حمایتی و مالیاتی ارائه دهد. بهترین راهکار در ابتدای کار این است که حمل‌ونقل عمومی به سمت خودروهای برقی حرکت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ‌ دوشنبه هفته گذشته (۹ بهمن‌ ماه) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی که در حسینیه امام خمینی (ره) برپا شد، بازدید کردند. در این نمایشگاه تولیدات داخلی کشور، با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید در ۴۰ غرفه ارائه شده است.

یکی از غرفه‌هایی که رهبر انقلاب از آن بازدید کردند، غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت موتورهای برقی برای خودروها و بهینه‌سازی مصرف انرژی بود؛ همچنین خودروها و موتورسیکلت‌های برقی، شارژرهای آن‌ها و موتورهای بهینه‌سازی شده خودرو با مصرف پایین ارائه شده بود.

امیرحسین طیبی -  سخنگوی گروه خودروسازی سایپا و مدیر مطالعات راهبردی و رسانه این گروه صنعتی - در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با این بازدید و عرضه توانمندی‌ها در حوزه خودروهای برقی، اظهار کرد: این بازدید از نمایشگاه که دیدار پنج ساعته بود و ۴۰ غرفه حضور داشتند، پس از غرفه نفت، غرفه صنعت، معدن و تجارت بود. در حوزه صنعت و به‌ویژه خودرو که مرتبط با ما بود، سه دسته تعریف شده بود.

وی افزود: دسته اول، در حوزه تکنولوژی دانش‌بنیان‌ها برای قطعات الکترونیک بود که دو شرکت محصولات تولید داخل خود را عرضه کرده بودند. سایپا نیز سامانه ناوبری را در حوزه قطعات ارائه کرده بود. دو دسته دیگر که مربوط به خودرو بود، خود به دو قسمت حوزه موتورهای کم‌مصرف و دیگری پروژه خودروهای برقی بود؛ در این حوزه ایران‌خودرو ری‌را برقی، سایپا خودروی آریا برقی و کرمان‌موتور خودروی ایگل برقی (KMC Eagle EV/همکاری مشترک با گروه مپنا) را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند.

سخنگوی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با میزان توان کشور برای تولید خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم برای آن، گفت: در بحث خودروهای برقی، در وهله‌ اول، بحث قیمت خودروهای برقی مطرح است که به ازای هر کیلووات، حداقل ۱۰۰ دلار قیمت خودِ باتری است. در حال حاضر خودروهای تمام برقی که عملا  در ایران وجود دارند، بُرد پیمایش آن‌ها در حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر خودرویی در حالت تمام برقی که پیمایش بالا داشته باشد، در کشور نداریم؛ اما مدلی از خودروهای هیبریدی وجود دارد (Range Extender) که پیمایش بالا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر هم هست.  

طیبی خاطرنشان کرد: در حوزه موتورها، در نمایشگاه مذکور، سه مدل موتور رونمایی شد. یک موتور سه سیلندر را ایران‌خودرو ارائه کرد که مصرف سوخت ۵.۴ داشت. دو موتور را هم گروه سایپا عرضه کرد که یکی مربوط به موتورهای پایه‌گازسوز با مصرف شش و دیگری موتوری به صورت ترکیبی بود که هیبرید آن حدود ۱.۹ و بنزینی آن ۶.۱ بود؛ بر این اساس موتورهای کم مصرف نیز عرضه شد.

وی ضمن اشاره به تاکید مقام رهبری مبنی بر اینکه بایستی به سمت خودروهایی حرکت کنیم که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، پنج لیتر مصرف داشته باشند، گفت: این در حالیست که کاهش مصرف سوخت در خودروهای با سوخت فسیلی، دیزلی و بنزینی تا یه حدی امکان‌پذیر است و عملا این مصرف پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با این خودورها امکانپذیر نیست.  اگر بخواهیم خودرو در ۱۰۰ کیلومتر، پنج لیتر بسوزاند، تکنولوژی بسیار بالایی را نیاز دارد که مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیز هست.

سخنگوی گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: از همین جهت است که خودروسازان در دنیا، به سمت خودروهای هیبردی یا برقی می‌روند؛ اما نکته‌ای وجود دارد این است که قیمت خودروهای برقی، در حال حاضر (نسبت به خودروهای بنزینی) بالاست؛ از سوی دیگر ما چالش قیمت بنزین را داریم که چندان قیمت بالایی ندارد. حتی ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومان، چندان عدد بالایی نیست و عملا این‌ها با یکدیگر متعادل نمی‌شود.

طیبی تاکید کرد: تنها در یک صورت، خودروی برقی در ایران رشد خواهد کرد که دولت مشوق‌های حمایتی یا مالی ارائه کند. این درحالیست که در تمام دنیا نیز این موضوع با همین رویه (مشوق‌های دولت) جلو آمده است. زمانیکه دنیا تصمیم گرفت از خودروهای بنزینی فاصله بگیرد و به سمت هیبریدی و برقی، حرکت کند، اگر عملا، دولت مشوقی در نظر نمی‌گرفت، اجرایی نمی‌شد.

وی راهکار مناسب در شرایط فعلی را سوق دادن حمل‌ونقل عمومی به سمت خودروهای برقی نظیر اتوبوس، ون و تاکسی برقی دانسته و گفت: نکته این نیز از این جهت است که دولت بتواند مشوق‌های خود را ارائه کند؛ در دنیا هم وقتی به سمت برقی‌سازی رفت، ابتدا به سراغ حمل‌ونقل عمومی رفت و سپس که در اصطلاح جا افتاد و مردم ترغیب به استفاده از خودروهای برقی شدند، برای خودروهای مردم نیز مشوق‌های خود را ارائه کرد. بر این اساس بایستی مشوق‌ها ارائه شوند و همین موضوع یکی از ضروریات و فراهم کردن زیرساخت‌ برای برقی شدن خودروهاست.  

وی گفت: اگر چنین اتفاقی نیفتد (دولت مشوق‌های خود را ارائه ندهد) و بنزین نیز در همین شرایط بماند و قیمت خودروهای بنزینی در همین محدوده‌ها باشد، دیگر هیچکس خودروی برقی نخواهد خرید. بنابراین ملاحظات بایستی لحاظ شود.

طیبی خاطرنشان کرد: البته در نمایشگاه مذکور، موضوعات کارشناسی مطرح نشد و موضوعاتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند در سه حوزه‌ تعامل شرکت‌ها و ادغام آن‌ها برای پروژه‌های مشترک، دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها به‌ویژه در حوزه برق و الکترونیک و در نهایت تولید موتورهای نسل جدید (که حرکت به خودروهای برقی است) بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: