۱۵۴
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۵۳۷
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

تعویض مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه و امور امنیتی اتحادیه اروپا بعد از تکیه بیش از ۵ ساله‌اش بر این پست، حالا قرار است جای خود را به جوسپ بورل بدهد.
 
 
موگرینی رفت، بورل آمد
 
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه و امور امنیتی اتحادیه اروپا بعد از تکیه بیش از ۵ ساله‌اش بر این پست، حالا قرار است جای خود را به جوسپ بورل بدهد.

خانم موگرینی در توئیتی نوشت: «دوره خدمت من پس از پنج سال فشرده به پایان می‌رسد. از همه کسانیکه در تبدیل اتحادیه اروپای به شریکی قابل اعتماد، ستون چند جانبه‌گرایی و مدافع سرسخت حقوق بشر تلاش کردند، متشکرم.»

وی در طول مدتی که این مقام را بر عهده داشت، با تلاش‌هایی که پیرامون توافق هسته‌ای و حفظ برجام انجام داد توانست تصویر مثبت و صلح‌طلبانه‌ای از خود به دنیا و به ویژه مردم ایران ارائه کند. موگرینی که گرایشات چپگرایانه دارد عضو حزب سوسیال دموکراتی است که "حزب دموکراتیک ایتالیا" نام دارد. او حتی در دورانی که ایران گام‌های کاهش تعهدات برجامی‌اش را انجام می‌داد تمام قد بر حفظ آن تاکید کرد.

جانشین او، جوسپ بورل اسپانیایی، که او نیز گرایشات چپگرایانه دارد احتمالا همان راه موگرینی را می‌رود. چه بسا آرا و مواضع او برای مقامات کشورمان جذابیت بیشتری نیز داشته باشد. او به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، آن را در توییتی ستوده بود و همچنین نقش ایران را در بحران سوریه، ضرری و مفید ارزیابی کرده بود. او پیش از در دهه هشتاد میلادی در دولت‌های مختلف اسپانیا وزیر بوده است و در مقطعی نیز ریاست پارلمان اروپا را بر عهده گرفت. بورل می‌گوید بیشتر توانش را بر شرق اروپا متمرکز خواهد کرد، از جمله مساله شبه جزیره کریمه و سیاست روسیه در اوکراین. او همچنین معتقد است که تحریم روسیه باید ادامه یابد تا زمانی که سیاستش را در اوکراین عوض کند. او از مخالفان سرسخت استقلال کاتالونیا است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: