۱۵۷۸
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۵۱۷
هانتا ویروس چیست؟
مردی به دلیل ابتلا به ویروسی جدید که نام آن هانتا است، جان خود را از دست داد. او در چین زندگی می‌کرد.
به گزارش روی تیتر، براساس گزارش روزنامه گلوبال تایمز، مردی در چین پس از ابتلا به هانتا ویروس درگذشت. این مرد اهل استان یوننان در جنوب غربی چین بود و روز دوشنبه در حال سفر به به استان شاندونگ در شرق این کشور، جان خود را از دست داد. این مرد پس از مرگ مورد معاینه قرار گرفت. ۳۲ نفر دیگر در اتوبوس همراه او بودند و مورد آزمایش قرار گرفتند. به نظر می‌رسد این ویروس به ندرت از انسان به انسان منتقل می‌شود. هنوز نتایج آزمایش سایر افراد همراه این مرد، مشخص نشده است. در گزارش پزشکی چینی‌ها، نام این فرد اعلام نشده و علت مرگ او هم نامشخص است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا تحقیقاتی را منتشر کرده که نشان می‌دهد اعضای خانواده پاتوژن‌های هانتا ویروس معمولا از طریق حیوانات جونده شیوع پیدا می‌کنند. آلودگی از طریق انواع هانتا ویروس‌ها می‎تواند بیماری خاصی را به همراه داشته باشد. هر کدام از انواع هانتا ویروس‌ها هم در بدن گونه خاصی از جونده‌ها رشد پیدا می‌کند. این ویروس زمانی منتقل می‌شود که ذرات ادرار، مدفوع و بزاق جونده‌ها در هوا پراکنده شود. ویروس هانتا از طریق هوا قابل انتقال است، اما در برخی موارد ویژه اگر انسان توسط یک جانور آلوده به هانتا ویروس گاز گرفته شود، ممکن است بیماری را دریافت کند.

احتمال آلودگی به هانتا ویروس بعد از برخورد با سطوح آلوده به ادرار، مدفوع یا ذرات بزاق جانور ناقل هم ممکن است. اگر دست خود را به دهان یا بینی خود بزنید، احتمال آن که به هانتا ویروس آلوده شوید، بسیار زیاد است. در ایالات متحده آمریکا اشکال رایج هانتا ویروس که به نام «چهان» جدید شناخته می‌شوند، می‌توانند باعث بروز سندروم ریوی یا همان HPS باشند. نوع دیگری از این ویروس که به نام «چهان» قدیمی شناخته می‌شود هم بیشتر در اروپا و آسیا رایج است. آن هم می‌تواند باعث شیوع سندروم کلیوی یا همان HFRS باشد.

افرادی که در محیط‌های روستایی مانند جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی که جوندگان بسیاری دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به ویروس هانتا ندارند. علائم هانتا ویروس هم شباهت زیادی با ویروس کرونا دارد. خستگی، تب، درد‌های عضلانی به ویژه در ران‌ها، کمر، باسن و گاهی اوقات شانه‌ها. سردی، سردرد، استفراغ و درد شکم هم می‌تواند از علائم اصلی ویروس هانتا باشد. بعد از ۴ تا ۱۰ روز در فاز اول ابتلا به هانتا ویروس، فرد با علائمی دیگری مانند تنگی نفس و سرفه هم روبرو می‌شود؛ بنابراین احتمال دارد ریه‌هایش از مایع پر شود. حدود ۳۸ درصد از افرادی که دچار این ویروس می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه این ویروس شباهت‌های بسیاری با ویروس کرونا دارد، اما واضح است که فراگیری و شیوع آن تفاوت‌های عمده‌ای با کووید ۱۹ دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: