۱۶۰۰
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۵۱۰
رابطه جالبی میان یافته‌های علمی و صبحانه وجود ندارد. در برابر هر داده‌ای که مصرف صبحانه را الزامی می‌داند، یافته‌هایی وجود دارد که الزام خوردن صبحانه را زیر سوال می‌برد.
به گزارش روی تیتر به نقل از برایت ساید، اگرچه صنایع غذایی موفق شدند این وعده غذایی را به مهم‌ترین وعده روزانه تبدیل کنند، اما گروهی از دانشمندان باور دارند نخوردن صبحانه چندان هم نگران‌کننده نیست. یافته‌های علمی می‌گوید یک صبحانه با کیفیت و خوشمزه می‌تواند روحیه‌ی شما را تقویت کند و البته که مانع بزرگی در برابر افسردگی باشد. در حقیقت، اختلاف اصلی درباره نوع محصولات مصرفی است. این که دقیقا چه موادی را برای مصرف خوراکی در صبحانه استفاده می‌کنید، تاثیرگذاری آن را مشخص می‌کند.
انتخاب‌های متعددی برای خوردن صبحانه وجود دارد. اما بهتر است از مصرف این ۶ ماده غذایی پیش از ساعت ۱۰ صبح اجتناب کنید.

نان تست و کره
صبحانه نباید یک وعده‌ی غذایی فاقد چربی باشد. شما باید چربی‌هایی پیدا کنید که مناسب‌خوردن در هنگام صبح زود هستند. کره حاوی چربی‌هایی است که به بدن شما کمک می‌کنند تا ویتامین‌ها را کسب کنید. اما دارای مقادیر زیادی چربی اشباع شده هم دارد که می‌تواند برای قلب شما زیان‌آور باشد. البته که مصرف آن به افزایش وزن هم منجر می‌شود.
به جای آن سعی کنید کره بادام زمینی را همراه با نان تست مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد بادام زمینی و کره خالصی که درون آن وجود دارد می‌تواند به شما کمک کند در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. دلیل اصلی آن این است، چون هورمون تنظیم کننده گرسنگی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین کره بادام زمینی گزینه بسیار خوبی برای صبحانه است.

کورن فلکس‌ها
غلات صبحانه یا کورن فلکس مقادیر زیادی قند دارد که می‌تواند خیلی سریع تبدیل به چربی شکمی شود. تحقیقات هم نشان می‌دهد مصرف کورن فلکس‌های کوچک مصرف کالری و گشنگی شما را بیشتر می‌کنند. وقتی دانه‌های کورن فلکس کوچک‌تر هستند، فرد مقدار بیشتری از آن را مصرف می‌کند.
به جای آن سعی کنید ترکیب شیر و جوی دوسرپرک‌شده خانگی و بدون قند مصرف کنید. این ترکیب حاوی مقادیر سالمی فیبر است و هیچ قندی در خود ندارد. کاهش مصرف قند در هنگام صبحانه می‌تواند از احساس خستگی شایع در نیمه صبح جلوگیری کند. اگر واقعا از خوردن کورن فلکس‌ها لذت می‌برید، هنگام خرید دقت کنید که دانه‌های آن بزرگ را می‌خرید.

پن‌کیک و وافل
اگرچه این محصولات گزینه مناسبی برای مصرف سریع به نظر می‌رسد، اما فراموش نکنید بیشتر پن‌کیک‌ها، وافل‌ها و کلوچه‌های منجمد و نیمه آماده حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند. کربوهیدرات تصفیه‌شده چندان بد نیست و به رژیم غذایی شما بستگی دارد، اما می‌توانند شما را در طول روز گرسنه‌تر کنند. این مواد هیچ فیبری ندارند و به جای آن حاوی مقادیر زیادی چربی ترانس هستند که برای سلامتی شما بسیار مضر است.
به جای آن سعی کنید وافل‌ها را خود به تنهایی در خانه درست کنید و برای این کار از آرد غلات کامل استفاده کنید یا ارزش غذایی پن کیک‌ها را از روی بسته بندی چک کنید تا فیبر بالایی داشته باشند. شما می‌توانید به جای آن‌ها چند عدد نان تست حاوی غلات کامل بخورید.

 ماست‌های کم‌چرب
ماست‌های بدون چربی و کم‌چرب طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. گروهی از افراد این ماست‌ها را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای صبحانه استفاده می‌کنند. اما حقیقت مهمی درباره آن‌ها وجود دارد. ماست‌های کم‌چرب قند‌های بسیار زیادی دارد. این قند‌ها که برای مزه‌دارشدن ماست به آن اضافه می‌شود، پروتئین زیادی هم ندارد. ماست‌های پرچرب به کم‌شدن وزن بدن کمک می‌کنند. فراموش نکنید که مصرف پروتئین در هنگام صبح می‌تواند به شما کمک کند در طول روز احساس گرسنگی کمتری کنید. البته ماست پرچرب هم چربی اندکی دارد که ممکن است به دلیل رژیم غذایی شما چندان مناسب نباشد.
به جای آن از ماست‌های پر‌چرب و یا ماست‌های کم‌چرب و بدون قند استفاده کنید. شاید در نگاه نخست مصرف آن‌ها دردسر بیشتری داشته باشد، اما یقین داشته باشید مصرف ماست‌های پرچرب از بیشتر ماست‌های کم‌چرب و شیرین مناسب‌تر است.

آب میوه‌ها
آب بسیاری از میوه‌ها به اندازه نوشابه‌های صنعتی قند دارد و شیرین است. اتفاقی که آن‌ها ها را به یکی از بدترین گزینه‌ها برای صبحانه مصرف تبدیل می‌کند. حتی مصرف عادی آن هم پیشنهاد نمی‌شود. آب میوه هیچ فیبری هم ندارد. اما فقط این مشکلات نیست که آن‌ها را گزینه بدی برای صبحانه هستند. نجویدن غذا می‌تواند فراینی را در سیستم گوارشی شما ایجاد کند که بعد از خوردن غذا، سیر نباشید. به همین دلیل باید روز خود را با یک خوردنی جویدنی آغاز کنید. بهتر است به جای آب میوه، از میوه‌ها استفاده کنید.
به جای آب میوه‌های قندی و مضر، به شکل مرتب میوه‌های گوناگون را مصرف کنید. این روش بسیار خوبی برای فعال‌کردن دستگاه گوارشی بدن در ساعات نخستین روز است و بدن شما را برای دریافت کالری بیشتر در وعده‌های غذایی بعدی آماده می‌کند.
 
 فودمپ‌ها
سیب، سیر، گلابی، لوبیا، هلو و سایر محصولات مشابه حاوی الیگوساکارید، دی ساکارید، مونوساکارید و مواد تخمیرپذیری هستند که آن‌ها را فودمپ می‌نامد. این مواد در حقیقت کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن ما به آن‌ها حساس است، چون هضم آن‌ها برای بدن سخت‌تر از دیگر انواع این ماده است. اتفاقی که باعث وقوع تخمیر درون معده و روده‌ها می‌شود و به دنبال آن نفخ و ورم شکم رخ می‌دهد. شاید دوری از این مواد چندان هم آسان نباشد، اما بهتر آن است که آن‌ها را در ساعات بعدی صبح و وقتی که دستگاه گوارشی بدن شرایط پایدارتری دارد، مصرف کنید.
به جای آن مقادیر اندکی از این مواد غذایی را در ترکیب با مواد سالم چرب و پروتئینی مصرف کنید تا به هضم آن‌ها کمک شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: