۱۶۳۷
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۴۷۵
در زندان‌های کشور چه می‌گذرد؟
مقام‌های استان لرستان روز پنج‌شنبه ۲۹اسفند ماه از فرار ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد خبر دادند. چند روز پیش، یعنی هشتم فروردین ماه ۱۳۹۹ نیز خبری مبنی بر شورش و فرار تعدادی از زندانیان زندان سقز کردستان منتشر شد. این دو فرار در طی کمتر از ده روز توجه افکار عمومی را به سوی خود جلب کرده بود که شامگاه ۱۰ فروردین خبر از شورش زندانیان زندان عادل آباد شیراز به گوش رسید و فردای آن روز یعنی ۱۱ فروردین زندانیان زندان سپیدار اهواز دست به شورش زدند. اما ماجرا چیست؟
به گزارش روی تیتر مقام‌های استان لرستان روز پنج‌شنبه ۲۹اسفند ماه از فرار ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد خبر دادند. چند روز پیش، یعنی هشتم فروردین ماه ۱۳۹۹ نیز خبری مبنی بر شورش و فرار تعدادی از زندانیان زندان سقز کردستان منتشر شد. این دو فرار در طی کمتر از ده روز توجه افکار عمومی را به سوی خود جلب کرده بود که شامگاه ۱۰ فروردین خبر از شورش زندانیان زندان عادل آباد شیراز به گوش رسید و فردای آن روز یعنی ۱۱ فروردین زندانیان زندان سپیدار اهواز دست به شورش زدند. اما ماجرا چیست؟

زندان پارسیلیون خرم آباد
غروب پنجشنبه ۲۹ فروردین و هنگام هواخوری زندانیان و پس از درگیری با مسوولان نگهبان از زندان فرار کردند. در همین راستا روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان لرستان اطلاعیه‌ای صادر کرد که در قسمتی از آن آمده بود: "زندانیان متواری دارای جرائم سبک و با محکومیت‌های یکساله بوده‌اند و در بین آنان هیچ زندانی خطرناکی وجود ندارد. " معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، محمود ثمینی، شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران به تشریح ابعاد بیشتری از حادثه فرار عده‌ای از زندان پارسیلون پرداخت و اظهار داشت: "طبق آخرین اطلاع و گزارش‌ها تعداد ۲۳ زندانی از غفلت نگهبانان زندان پارسیلون استفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای موفق به فرار شدند. در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی ماموران کشته، شده و یک زندانی نیز مجروح می‌شود. "

زندان سقز
عصر روز جمعه ۸ فروردین خبرگزاری فارس گزارش داد که زندانیان زندان سقز شورش کرده و بیش از ۸۰ نفر از زندان فرار کرده‌اند. گویا هنگامی که غذا در حال توزیع بود، تعدادی از زندانیان فرصت طلب از فرصت تجمع توزیع استفاده کردند و ضمن حمله ور شدن به سمت ماموران زندان و مراقبین موفق به خروج از زندان شدند. دادستان کردستان جرم زندانیان فراری را، «سرقت»، «حمل جزئی مواد مخدر»، «قاچاق مشروبات الکلی» و تعدادی نیز «قتل عمد محکوم به قصاص» اعلام کرد. سردار صادق حسینی، فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان به خبرگزاری مهر گفته است که علت احتمالی فرار جمعی از زندانیان زندان سقر "ترس از کرونا بوده و شهر سقز الان در امنیت است و ماموران در شهر حضور دارند". روز نهم فروردین دادستانی استان کردستان اعلام کرد که ١۲ نفر از زندانیان فراری به زندان بازگردانده شدند، ١۰ نفر از فراریان دستگیر شدند و دو نفر هم خود را تسلیم کردند.
در پی این اتفاق رئیس قوه قضائیه به دادستان‎ کل کشور مأموریت داد تا ضمن پیگیری وقایع اخیر، با تشکیل کمیته‌های قضائی، اطلاعاتی و انتظامی در مرکز و همه استان ‎ها نسبت به تشدید مراقبت‌های امنیتی از زندان‌ها و دستگیری متهمان متواری اقدام کرده و سریعا موضوع زندان سقز را بررسی کند و همچنین ضمن شناسایی مقصرین و برخورد قضائی قاطع با قاصرین و مقصرین این ماجرا، نتیجه را گزارش کند.

زندان عادل آباد شیراز
زندان عادل آباد شیراز نیز مصون از ناآرامی‌ها نبود. حجت الاسلام سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، با اعلام خبر ناآرامی‌ها اظهار داشت: از ساعت ۲۲ روز ۱۰ فروردین در دو بند از زندان عادل آباد شیراز شاهد نا آرامی بودیم که این امر توسط نیرو‌های امنیتی زندان و یگان‌های امدادی تحت کنترل است. وی ادامه داد: در این دو بند که زندانیان آن اقدام به درگیری کرده بودند، زندانیان با جرائم خشن و خاص نگهداری می‌شوند. وی افزود: در پی این ناآرامی، زندانیان این دو بند اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مدار بسته نمودند که با ورود نیرو‌های حفاظتی زندان و یگان‌های انتظامی و امنیتی موضوع تحت کنترل قرار گرفت. رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: هیچ گونه آسیبی به زندانیان و نیرو‌های حفاظتی و انتظامی و اقدام به فراری در پی این حادثه گزارش نشده است.

زندان سپیدار اهواز
شایعه درگیری و فرار زندانیان زندان سپیدار اهواز، در جنوب شرقی این شهر، شامگاه دوشنبه پخش شد. سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با تایید خبر شورش در بند دو زندان سپیدار اهواز گفت: "با حضور پر قدرت نیرو‌های انتظامی در محل زندان سپیدار در حال حاضر آرامش کامل در تمامی بند‌های این زندان حاکم است و قطعا با افرادی که محرک ناآرامی در این زندان بوده اند برخورد قانونی خواهد شد. " در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی با شرح شورش در زندان سپیدار اهواز پخش می‌شد آتش سوزی مشاهده می‌شد. وی در این باره نیز گفت: "تعدادی از زندانیان اقدام به سوزاندن چند سطل زباله در درون این زندان کردند که عوامل امنیتی و انتظامی حاضر در زندان این آتش‌سوزی‌های محدود را هم مهار کردند. "
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: