۱۶۵۰
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۷۶۶
سازه‌هایی که خشکی‌های پهناور را به یکدیگر متصل می‌کنند، بدون شک شگفتی‌های علم مهندسی سازه هستند.
به گزارش روی تیتر، بسیاری از پل‌های طولانی جهان در آسیا و آمریکای شمالی هستند. اما تعدد پل‌های غول‌پیکر در این دو قاره باعث نمی‌شود از سایر پل‌های شگفت‌انگیزی که در سراسر دنیا وجود دارد، غافل شویم. این سازه‌های غول پیکر که گاهی دو خشکی را از میان آب‌ها به یکدیگر متصل می‌کنند یا محل ارتباط کوه‌ها از میان دره‌ها هستند، تنها به دلیل ارزش‌های معماریشان شناخته نمی‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از طولانی‌ترین پل‌های جهان می‌پردازیم.

پل بزرگ دانیانگ کانشان
پل بزرگ دانیانگ کانشان در کشور چین است و با ۱.۶۴۱ کیلومتر طول، طولانی‌ترین پل دنیا لقب می‌گیرد. این پل که برای ساخت و بهره‌برداری آن نزدیک به ۶ میلیارد دلار هزینه شده، دو شهر شانگ‌های و نانجینگ در کشور چین را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل در حقیقت یک پل راه‌آهن است که خط آهن سریع اسیر پکن - شانگ‌های بر روی بستر آن وجود دارد. این پل که در ژوئن ۲۰۱۱ افتتاح شد هنوز هم طولانی‌ترین پل دنیا است و رکورد جهانی گینس را دارد.

پل شیشه‌ای ژانگجیاجی
نه تنها طولانی‌ترین پل راه‌آهن دنیا بلکه طولانی‌ترین پل شیشه‌ای دنیا هم در کشور چین قرار دارد. با وجود این که همواره جمعیت بسیار زیادی از این پل بازدید می‌کنند و با کف کفش‌هایشان شیشه این پل را می‌سایند، اما پوشیدن کفش برای بازدید از این پل اجباری است. این پل شیشه‌ای از ۹۹ صفحه شیشه‌ای به ضخامت حدوداً ۶۱ سانتیمتر تشکیل شده و ۴۲۶.۷ متر طول دارد و در ارتفاعی تقریبا ۳۰۰ متری از دره بزرگ چین نصب شده است.

پل دریاچه پونتچارترین
این پل بر روی دریاچه پونتچارترین در جنوب ایالت لوییزانای آمریکا ساخته شده که دریاچه بسیار محبوب و مشهوری برای آمریکایی‌ها است. پل دریاچه پونتچارترین با طول ۲۴ مایل (حدود ۳۹ کیلومتر) به طولانی‌ترین پلی تبدیل می‌شود که خارج از قاره آسیا ساخته شده است. برای رانندگی بر روی این پل باید ۵ دلار عوارضی پرداخت کنید که آن را به یکی از گران‌ترین مسیر‌های آمریکا تبدیل می‌کند.

پل واسکودوگاما
طولانی‌ترین پل اروپا در پرتغال ساخته شده است. بیش از ۳۰۰۰ کارگر برای ۱۸ ماه کار کردند تا این پل را در سال ۱۹۹۸ آماده بهره‌برداری کنند. این پل ۱۰.۷ مایلی (حدود ۱۷ کیلومتر) طول دارد و بر روی رودخانه تاگوس ساخته شده است. این پل در حقیقت بنای یادبودی است که به احترام واسکودوگاما شکل گرفته و به مناسبت پانصدمین سالگرد بازگشت او از هند ساخته شده است. این جهانگرد پرتغالی نخستین فرد اروپایی بود که موفق شد با کشتی و از راه اقیانوس اطلس راهی هند شود.

پل معلق چارلز کونن
این پل معلق ۴۹۳ متری که طولانی‌ترین پل دنیا برای پیاده‌روی است، در سوییس ساخته شده است. با پیاده‌روی بر روی این پل، فرصت آن را دارید تا تعدادی از بلندترین قله‌های سوییس را تماشا کنید.

پل میلائو ویاداکت
این پل تقریبا ۲.۵ کیلومتر طول دارد و اگرچه یکی از طولانی‌ترین پل‌های دنیا نیست، اما بلندترین آن‌ها لقب می‌گیرد. پل میلائو ویاداکت با ارتفاعی نزدیک به ۳۳۷ متر، از برج ایفل هم بلندتر است. وظیفه اصلی این پل که در مسیر جاده A۷۵ ساخته شده اتصال خاک دو کشور اسپانیا و فرانسه به یکدیگر است.

پل-تونل خلیج چساپیک
این سازه در حقیقت پخشی از آن پل و بخش دیگری از آن تونل است. پل-تونل خلیج چساپیک با طول ۲۸.۳ کیلومتری در سال ۱۹۶۴ با هدف تبدیل‌شدن به مسیری برای عبور و مرور وسایل نقلیه افتتاح شد. تا یک سال بعد از آن تاریخ آغاز فعالیت، این پل-تونل، یکی از عجایب هفت گانه مهندسی در دنیای مدرن بود. این سازه که بر روی آب‌های آزاد خلیج چساپیک واقع در اقیانوس اطلس واقع ساخته شده، شبه جزیره دلماروا را به جنوب شرقی ایالت ویرجینیا در آمریکا متصل می‌کند.

پل رودخانه آچافالایا
این پل دوقلوی تقریبا ۳۰ کیلومتری بر روی طولانی‌ترین باتلاق رودخانه‌ای در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. در سال ۱۹۷۳ پس از افتتاح این پل، لقب طولانی‌ترین پل ایالات متحده را دریافت کرد، اما بعد‌ها این رکورد را از دست داد. نقشه قرینه این پل باعث شده رانندگان هر دو مسیر آن، منظره‌های تقریبا یکسانی را تجربه کنند.

پل بزرگ‌راه بانگ‌نا به بانگ پاکونگ
آیا پل‌ها همواره باید بر روی دره‌ها، رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها ساخته شوند؟ معماران این پل چنین اعتقادی ندارند. این پل با شش لاین در تایلند ساخته شده و ۵۴ کیلومتر طول دارد. پل بانگ‌نا که طولانی‌ترین پل جاده‌ای دنیا است، از بانکوک، پایتخت تایلند، عبور می‌کند. در پروژه ساخت این پل از یک میلیون متر مکعب بتن استفاده شده و شاید جالب باشد بدانید که از روی هیچ دریا یا دریاچه‌ای به جز بخش کوچکی از رود بانگ پاکونگ عبور نمی‌کند. این پل در ارتفاعی ۳۰ متری بر روی جاده دیگری ساخته شده است.

پل آکاشی کایکیو
این پل بر روی تنگه آکاشی در ژاپ ساخته شده و وظیفه آن، این است که شهر کوبه را به جزیره آواجی متصل کند. پل آکاشی کایکیو طولانی‌ترین پل معلق دنیا لقب می‌گیرد چرا که حدود ۴ کیلومتر طول دارد. دو برج که محور اصلی این پل را یدک می‌کشند با ارتفاعی نزدیک به ۲۸۳ متر، بلندترین برج پل‌ها در دنیا هستند.

پل هنگ کنگ ژو‌های ماکائو
این پل تقریبا ۵۵ کیلومتر طول دارد و در کشور چین واقع شده است. این پل باید هنگ کنگ را به ژو‌های و ماکائو متصل کند. این سازه غول‌پیکر در حقیقت جدیدترین پل دریایی دنیا است که ابعاد آن بی‌نظیر است. ساخت و بهره‌برداری از آن ۹ سال زمان برده تا در نهایت برای افتتاح در پاییز سال ۲۰۱۸ آماده شود. این پل غول‌پیکر در هر دو ورودی خود ایست‌های بازرسی مرزی و اداره‌های مهاجرت دارد. چراکه هنگ کنگ و ماکائو قوانین متفاوتی دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: