۱۶۸۶
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
تعداد بازدید : ۳۳۶
سیاسی داخلی

اخبار ویژه

تا این لحظه محمد باقر قالیباف، حمید رضا حاجی بابایی، سید مصطفی آقا میرسلیم و فریدون عباسی گزینه های نهایی برای ریاست سال اول یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند که همگی از گروهای مختلف حزب اصولگرایان کشور هستند.

به گزارش فراتیتر، خانه ملت در ایران به یازدهمین دوره رسیده است و در آغاز این مسیر چیدمان هئیت رئیسه موضوع مهمی است که منتخب وکلای ملت در میان سران سه قوا مشخص می‌شود. مراسم افتتاحیه طبق دوره‌های گذشته ساعت ۸ صبح فردا چهارشنبه ۷ خرداد ماه ۱۳۹۰ با حضور رؤسای قوا برگزار می‌شود. در این مراسم پس از تعیین هیئت رئیسه سنی، پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت‌الاسلام محمد گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت خواهد شد.

هئیت رئیسه سنی مجلس یازدهم

براساس اصلاحی که در دوره دهم مجلس برای آیین‌نامه داخلی صورت گرفته، رئیس و اعضای هیئت رئیسه سنّی اداره امور جلسات علنی را تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان به‌عهده دارند و هیئت رئیسه موقت حذف شده است.

حجت‌الاسلام رضا تقوی (متولد ۱۳۲۵ دامغان)، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به عنوان رئیس سنی دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و مصطفی آقامیرسلیم (متولد ۱۳۲۶تهران) دیگر نماینده تهران نایب رئیس خواهد شد. از سویی جوانان هم بر صندلی دبیری تکیه خواهند زد که روح الله نجابت (متولد۱۳۶۵)، نماینده شیراز و محسن فتحی نماینده مردم سنندج (متولد ۱۳۶۶) در مجلس یازدهم هم به عنوان دبیر هیئت رئیسه سنی انتخاب ایفای نقش خواهند کرد.

رقابت در دقایق پایانی برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی

در میان گزینه‌های نام برده شده برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی شاهد جای خالی اصلاح طلبان هستیم. در یک هفته گذشته محمد باقر قالیباف، حمید رضا حاجی بابایی، سید مصطفی آقا میرسلیم، فریدون عباسی، علی نیکزاد، حمید رضا حاجی بابایی و سید شمس الدین حسینی به این رقابت ورود کردند که نهایتا علی نیکزاد و شمس الدین حسینی در جلسه‌ای جداگانه با حمیدرضا حاجی بابایی به نفع او از رقابت کنار کشیدند. حاجی بابایی در مجلس دهم نیز به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان در سال سوم نامزد ریاست بود. او که حدود ۵۰ رای در دور اول انتخابات ریاست داشت، به شکلی ناگهانی به سود علی لاریجانی کنار رفت.

حاشیههای داوطلبین صندلی ریاست

در میان افرادی که اعلام آمادگی برای ریاست مجلس شورای اسلامی کرده‌اند، از سوی مصطفی میرسلیم شاهد حاشیه‌هایی بود. این عضو حزب مؤتلفه در جلسه خصوصی وزرای احمدی‌نژاد برای کناره‌گیری از نامزدی در مجلس شرکت نکرد و توییت تندی هم علیه نامزد یا نامزد‌های دیگر ریاست منتشر کرد. او در توییت خود عنوان کرد که «هر کسی نامزد عضویت در هیئت‌رئیسه می‌شود، باید با وجدان بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند». مضمون این توئیت ذهن‌ها را به سمت شهردار اسبق تهران می‌برد که پرونده‌هایی درمورد او مطرح است.

خبری که خود به تنهایی حاشیه و بحث گسترده‌ای در فضای مجازی به راه انداخت، شرط عدم نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ بود که این خبر نه تایید و نه رد شد. در گذشته شاهد بودیم که دو نفر از کاندیدا‌های احتمالی ریاست این مجلس سه سال پیش برای رسیدن به پاستور تلاش ناکامی داشتند.

رقابت کم رمق برای نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی

افراد سرشناس دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیم نگاهی به کرسی‌های نایب رئیسی خانه ملت داشته اند. از میان این افراد می‌توان به محمد مهدی زاهدی، الیاس نادران، سید رضا تقوی، علی نیکزاد، علیرضا منادی، محمد حسین فرهنگی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، عبدالرضا مصری، سید احسان قاضی زاده، اشاره کرد که هر کدام داوطلبی خود را اعلام کرده‌اند. تا این لحظه هم خبری از ائتلاف و انصراف از سوی هیچ یک اعلام نشده است.

مجلس باید به سمت تغییر و تحول حرکت کند

محمدصالح جوکار نماینده منتخب مردم یزد و اشکذر در خصوص مراسم افتتاحیه دور یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: در روز چهارشنبه افتتاحیه برگزار می‌شود و در جلسه بعدی هئیت رئیسه مشخص خواهد شد. افرادی که تا این لحظه اعلام آمادگی کرده اند، از نیرو‌های طیف انقلابی بوده اند. پیش از شزوع جلسه علنی و رسمی مجلس شورای اسلامی جلسه فراکسیون نیرو‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

جوکار خاطر نشان کرد: گزینه نهایی از سوی این فراکسیون در صحن معرفی و رای گیری انجام خواهد شد. برای انتخاب جایگاه ریاست مجلس تا این لحظه از احزاب سیاسی دیگر کاندیدا نداشتیم. احتمالا این احزاب خود را هم وزن رقابت با اصولگراها نمی دیدند. در نشستی که اعظای شورای نیرو‌های انقلاب داشتند، گزینه‌ها ریاست و همچنین نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی برنامه های خود را ارائه کردند. محمد باقر قالیباف، حمید رضا حاجی بابایی، سید مصطفی آقا میرسلیم و فریدون عباسی افرادی بودند که برنامه‌های خود را اعلام کردند.

وی افزود: در جایگاه نایب رئیسی نیز ۸ نفر اعلام آمادگی کرده‌اند و دیدگاه خود را اعلام کردند. محمد مهدی زاهدی، الیاس نادران، سید رضا تقوی، علی نیکزاد، علیرضا منادی، محمد حسین فرهنگی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، عبدالرضا مصری و سید احسان قاضی زاده گزینه‌های معرفی شده هستند که قبل از جلسه رسمی مجددا برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد. افرادی که منتخب این جلسه باشند، به صحن علنی معرفی می‌شود.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به شرایط پیش روی وکلای ملت در سال جاری گفت: در شرایط خاص فعلی با مشکلات اقتصادی، تورم، کاهش ارزش ریال، بالا رفتن نرخ بیکاری و بالا رفتن نرخ ارز مواجه هستیم. مردم از منتخبان خود انتظاراتی دارند و مجلس را منجی خروج از این وضعیت می‌دانند. مجلس با تبین راهبرد‌هایی باید این تحول را ایجاد کنند. باید سازکار‌هایی را به عنوان ابزار کار نمایندگان جستجو کرد. سازکار‌های موجود کارمدی لازم را ندارند.

جوکار در نهایت گفت: ضرورت ایجاد تغییرات در این سازکار‌ها احساس می‌شود. مجلس دز صورتی که خواهان حفظ جایگاه اجتماعی خود باشد، باید به سمت تحول و تغییر حرکت کند. در سال اول انتظار می‌رود که مشکلات پیش روی مردم و کشور بر طرف شود. مشکلاتی که امروزه مردم به آن مبتلا هستند، باید مرتفع شود. مجلس شورای اسلامی باید با تحول دوره جدید را آغاز کند. مجلس جدید باید دولت را در بحث‌های مختلف فعال کند که پاسخگوی مطالبات مردن در سال جهش تولید باشد.

مسیر پیش روی مجلس یازدهم

در شرایطی که کشور نیازمند جهش در تولید، مشارکت احزاب و رفع مشکلات است. کار سختی پیش روی مجلس شورای اسلامی است و سکاندار این پارلمان با تغییرسازکارها و رفع موانع است که توان حرکت به سمت تغییر و اصلاح را دارد. امیدواریم که قوه مقننه در دوره یازدهم، بر انجام وظایف قانونی خود و پرهیز از لابی‌های شخصی و سیاسی عمل کند، تا در این راستا دولت هم به همین واسطه با فراغ بال بیشتری به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: