۱۶۸۸
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۴۴۹
سیاسی داخلی

اخبار ویژه

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور سران قوا و مسئولان لشگری و کشوری آغاز شد.
به گزارش فراتیتر، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه ۷ خرداد ماه رأس ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، دکتر علی لاریجانی و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری و نواختن ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در نخستین جلسه علنی این دوره از مجلس که به صورت زنده از شبکه خبر صداوسیما پخش می‌شود، ۲۷۶ نفر از منتخبان مردم، رؤسای قوا و سایر مسئولان عالی‌رتبه لشگری و کشوری حضور پیدا می‌کنند
هئیت رئیسه سنی در جایگاه حاضر شدند

حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه ضمن خیر مقدم به مهمانان و نمایندگان، اسامی هیات رئیسه سنی را قرائت کرد.

وی افزود: سید رضا تقوی متولد ۷ تیرماه ۱۳۲۵ از حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان رئیس سنی، سید مصطفی میرسلیم متولد ۱۹ خرداد ۱۳۲۶ از حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان نایب رئیس سنی، روح الله نجابت متولد ۸ خرداد ۱۳۶۸ از حوزه شیراز و زرقان به عنوان دبیر اول، محسن فتحی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۶۶ از حوزه انتخابیه سنندج و کامیاران به عنوان دبیر دوم جلسه را اداره می‌کنند.

دستور کار نخستین جلسه علنی مجلس یازدهم

سیدرضا تقوی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم در نخستین جلسه علنی دوره جدید با به صدا درآوردن زنگ نهاد قانونگذاری آغاز به کار مجلس یازدهم را با حضور ۲۶۸ نفر از منتخبان مردم بطور رسمی اعلام کرد.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از حضور میهمانان نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دستور قرائت دستورجلسه افتتاحیه را از سوی روح الله نجابت خواستار شد.
 
نجابت دبیر هیات رئیسه سنی؛ دستور نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه ۱۳۹۹ را به شرح زیر قرائت کرد:

- تقدیم گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی

- نطق رئیس سنی مجلس شورای اسلامی

- قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

- گزارش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزیر کشور

- سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور

- انجام مراسم تحلیف نمایندگان

- اقتراح شعب

- ادای احترام به شهدای گمنام در مقبره الشهدای مجلس شورای اسلامی

منتخبین مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 7 خرداد ماه) پس از مراسم افتتاحیه بر سر مزار شهدای گمنام در محوطه مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا با آرمان های شهدای عالیقدر تجدید پیمان کردند.

گفتنی است؛ براساس ماده 2 آیین نامه داخلی مجلس منتخبان مردم بعد از مراسم افتتاحیه باید به زیارت مرقد مطهر حضرت امام (ره) بروند و به بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدا ادای احترام کنند اما با توجه به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اینکه حضور منتخبان با توجه به شیوع ویروس کرونا در مرقد مطهر امام به مصلحت نیست، در این دوره بر سر مزار شهدای گمنام مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

سیدرضا تقوی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 خردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 10 و 54 به صدا درآورد.

رئیس هیات رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح (پنجشنبه، 8 خردادماه) با دستورکار انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم آغاز می شود./

مراسم قرعه‌کشی شعب پانزده‌گانه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این دوره مجلس با اعلام حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنّی مجلس، در صحن پارلمان برگزار شد.

پس از به صدادرآمدن زنگ نخستین جلسه علنی مجلس و انجام تحلیف منتخبین دهمین دوره مجلس، قرعه‌کشی برای حضور منتخبان در شعب پانزده‌گانه صورت گرفت تا مشخص شود که اعتبارنامه هر یک از منتخبین در کدام شعبه باید مورد بررسی قرار گیرد.

 منتخبین مجلس یازدهم به حکم قرعه به طور مساوى به 15 شعبه تقسیم مى‏‌شوند و افراد باقیمانده به‏ ترتیب از شعبه اول به بعد، یک یک به شعب افزوده مى‏‌شوند. نمایندگانى که بعداً سوگند یاد مى‏‌کنند به حکم قرعه به عضویت شعبى که کسرى دارند، پذیرفته می‌شوند.

همچنین هر شعبه داراى یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود که جداگانه با رأى مخفى با ورقه و با اکثریت نسبى بیش از یک سوم کل اعضای شعبه، انتخاب مى‏‌شوند و در صورت تساوى به حکم قرعه عمل خواهد شد.

نتیجه انتخابات با ذکر آراء طى گزارشى به‏ وسیله سخنگو به اطلاع مجلس مى‏‌رسد. مناط اعتبار براى رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دوسوم اعضا است و تصمیمات شعب، به‏ جز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آرا عده حاضر خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی دارای 13 کمیسیون تخصصی است که نمایندگان باید براساس تخصص خود به عضویت این کمیسیونها در آیند لذا شعبات پانزده‌گانه در واقع قدم اول برای مشخص شدن حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود.

سید رضا تقوی رییس سنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: به دلیل این که برخی از نمایندگان خواهان تشکیل زودتر هیات رییسه مجلس یازدهم هستند این موضوع را به رای مجلس می گذاریم.

وی ضمن گرفتن رای استمزاجی منتخبان به صورت قعود و قیام اظهار داشت: به دلیل این که اکثریت مجلس موافق برگزاری جلسه روز پنج شنبه هستند دومین جلسه مجلس فردا هشت صبح برگزار می شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمین جهان خصوصا حضار گرامی اظهار داشت: پروردگار بلندمرتبه و بزرگ را سپاسگزارم که توفیق عبادتش را در ماه مبارک رمضان نصیبمان کرد و شکر می‌کنم در طلیعه این گام دوم انقلاب با لطف و رحمت بیکران خود به ما توفیق خدمت به ملت شریف ایران اسلامی را از طریق برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اعطاء نمود.

وی ادامه داد: ضمن بزرگداشت نام و یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و شهدای حرم به خصوص سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی مراتب تشکر عمیق خود را از سکاندار انقلاب اسلامی، مقام عظمای ولایت برای حمایت و هدایت حکیمانه جهت انجام امر سترک انتخابات، همچنین از ریاست محترم ریاست جمهور که در مقام پاسدار قانون اساسی راهنما و پشتیبان مجریان و ستاد انتخابات بودند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم

وزیر کشور اظهار داشت: وزارت کشور مفتخر است به عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانونمداری، بی‌طرفی و امانتداری و تلاش برای ارتقاء شاخص‌های کیفی اجرا، انجام عملیات بزرگ انتخابات دوره یازدهم را فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل کرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بر اساس مولفه‌های اجرایی و مدیریتی برگزاری انتخابات در دوم اسفند 1398  «برگ زرینی» از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی رقم زده است در این دوره طراحی، ارتقاء و عملیاتی کردن سامانه‌های یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت و با بکارگیری سامانه‌های هوشمند و دقیق الکترونیک و غیرالکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان‌بخش برای ملت ایران در عرصه سیاسی انتخابات بود.

وزیر کشور گفت: اکنون که بر اساس قانون به عنوان وزیر کشور افتخار حضور در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارم مایلم چکیده‌ای از روند برنامه‌ها، اقدمات و عملکرد وزارت کشور و نهادهای دیگر همراه در برگزاری انتخابات اخیر را که به صورت همزمان با میان‌دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، به محضر شریف ملت ایران و حضار گرامی تقدیم کنم.

در گام نخست ستاد انتخابات کشور در تاریخ 10 اردیبهشت 98 به فاصله 10 ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل و بلافاصله در 31 استان کشور ستادهای متناظر شکل گرفت و روندهای اجرایی بر اساس برنامه‌ریزی دقیق آغاز شد و شعار محوری ستاد در این دوره عبارت بوده است از انتخابات 98، گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی

رحمانی فضلی ادامه داد: به منظور ارتقای دانش و مهارت‌های انتخاباتی، وزارت کشور، طرحِ جامعِ آموزش را پس از «آسیب شناسی اجرایی» انتخابات های گذشته و با متون و سبک جدید طراحی نمود، و با برگزاری (10) همایش توجیهیِ متمرکز در مشهد مقدس و (2346) برنامه آموزشی در استان ها، شهرستان ها و بخش ها، بیش از (500 هزار نفر) از عوامل و مجریان انتخابات را آموزش داد.

انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار بود

وی همچنین بیان کرد: این دوره از انتخابات؛ به دلیل «اتفاقات آبان ماه 98، شهادتِ سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوطِ هواپیمای مسافری و نیز شیوع ویروس کرونا» از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطفِ خداوند متعال، رصد و پیش بینی های دقیقِ امنیتی در قالب اطلسِ انتخابات، و با بکارگیری 170 هزار نفر نیرو از نیروهای انتظامی ،نظامی و مردمی، بدون کمترین مساله امنیتی و در امنیت و آرامش برگزار شد.

به کارگیری 48 هزار نیرو با هدف پیشگیری از بروز تخلفات

رحمانی فضلی با اشاره به ماده 25 قانون انتخابات، گفت: وزارت کشور، علاوه بر مسئولیتِ اجرایِ قانون، مسئولِ حُسنِ اجرای انتخابات نیز می‌باشد، بدین منظور، با بکارگیری 48 هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرسِ شعب، سربازرس، هیأت‌های بازرسی شهرستان ها و استان ها، بازرسِ ویژه و هیأت مرکزی بازرسی، از بروزِ تخلفات و سوءِ جریانات، پیشگیری کرد.

23 فرآیند انتخابات کاملا الکترونیکی انجام شده

وزیرکشور تصریح کرد: از مجموعِ (25) فرآیندِ اجرائیِ انتخابات، (23) فرآیند، کاملاً به صورت الکترونیک انجام شد. علاوه بر آن، در این دوره، امکان ثبت نامِ داوطلبان با استفاده از برنامه تلفنِ همراه فراهم گردید. همچنین، برنامه ای که مکانِ شعبه ها و ترافیکِ آن ها را نشان می داد و مردم را جهت انتخاب شعبه نزدیک و کم تراکم راهنمایی می کرد. احرازِ هویتِ رای دهندگان نیز، با استفاده از قریب به 58000 دستگاه، و به صورت برخط،‌ انجام گرفت. دستاوردِ مهمِ بکارگیریِ این دستگاه ها، «پیشگیری از رای های تکراری»، «کشفِ شناسنامه های جعلی» و «شناسنامه های افرادِ فوت شده» و «کمکِ موثر در تامین سلامتِ انتخابات» بود. علاوه بر آن، امکانِ مدیریتِ تعرفه ها به صورت برخط و ارزیابی میزانِ مشارکت در سطحِ ملی، استانی و شهرستانی، از دیگر قابلیت های این دستگاه ها به شمار می رود.

ابراز امیدواری وزیر کشور برای برگزاری انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی در آینده

رئیس ستاد برگزاری انتخابات مجلس یازدهم تاکید کرد: در راستای بند 12 سیاست های کلیِ انتخابات، ابلاغیِ مقام معظم رهبری، اقدامات و پیش بینی‌هایِ لازم برای برگزاری انتخاباتِ تمام رایانه‌ای و کاملاً مکانیزه، برای اخذ و شمارش آراء در «11 استان»، یا «139 شهری که انتخابات شوراها در آن ها، الکترونیک برگزار شده بود»، یا «174 حوزه ی انتخابیه ای که فقط یک نماینده در مجلس دارند»، صورت گرفته بود، ولی با هماهنگی بعمل آمده با شورای نگهبان، امکان عملیاتی شدن به دلایلی که در حوزه های فنی و امنیتی بود، فراهم نشد. امیدواریم انشاءالله در دوره های بعد با همراهی و همکاری مجلس و شورای نگهبان انتخابات را تمام مکانیزه برگزار کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری 3 همایش سراسری برای «استانداران»، «معاونین سیاسی امنیتی به عنوان روسای ستاد انتخابات استان ها» و «فرمانداران سراسر کشور»، بیان داشت: این همایش ها با حضور ریاست محترم جمهور، معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر محترم امور خارجه، مسئولین محترم شورای نگهبان و دیگر مقامات کشور از دیگر برنامه‌های مهمِ وزارت کشور بود.

وزیر کشور ادامه داد: از 10 آذرماه 98، ثبت نام از داوطلبان به مدت یک هفته در 208 فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه، ستاد وزارت کشور و نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور انجام شد، و مجموعاً 16 هزار و 33 نفر شامل: «14 هزار و 112 مرد» و «1 هزار و 921 زن» ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته، حدودِ 33 درصد افزایش داشت

رحمانی فضلی با اشاره به آمارها، گفت: برای برگزاری انتخابات، هیات های اجرایی با حضور 17 هزار و 952  نفر از معتمدینِ مردم و مقاماتِ مسئول در شهرستان ها و بخش ها  در قالب 1123 هیات تشکیل گردید.

وی در خصوص روند رسیدگی به صلاحیت ها، بیان کرد: فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، با استعلام از مراجع چهارگانه، آغاز، و در مرحله اول در هیات های اجرایی برابر با 91.2 درصد تایید شدند. که با اعلام نظر نهائی شورای نگهبان و با انصراف هایی که حاصل شد، در نهایت، 5 هزار و 233 نفر به عنوان نامزد نهایی در انتخابات شرکت کردند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات در 54 هزار و 611 شعبه ثابت و سیار، برگزار شد، گفت: از مجموعِ 57 میلیون 918 هزار و 159 نفر واجدِ شرایط؛ 24 میلیون 512 هزار و 404 نفر معادل  42.57 درصد در انتخابات شرکت کردند.

زودترین زمانِ اعلامِ نتیجه انتخابات در ادوارِ مختلف

وزیر کشور اظهار داشت: در این دوره، با آموزش های به هنگام، برنامه ریزیِ دقیق و تلاش قابلِ تقدیرِ مسئولین و عواملِ ذیربط، نتایجِ نهائیِ انتخابات در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه تا پایان روز شنبه 3/12/98 و نتیجه  تهران، در ساعت 14 روز یکشنبه 4/12/98 اعلام و منتشر گردید که شاید، زودترین زمانِ اعلامِ نتیجه انتخابات در ادوارِ مختلف باشد. در مرحله اول، تکلیف 197 حوزه انتخابیه از 208 حوزه کل کشور تعیین شد و 279 نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخابِ 11 نفر از 11 حوزه باقیمانده، به مرحله دوم در 21 شهریورماه موکول گردید. از مجموعِ منتخبانِ مرحله اول 262 نفر مرد و 17 نفر زن هستند.

وزیر کشور تاکید کرد: در این دوره، صحتِ انتخابات در همه حوزه  های اصلی و فرعی توسط شورای نگهبان تایید شد. این در حالی است که در 10 دوره گذشته به طور میانگین، انتخابات در (12) حوزه  ، ابطال گردیده بود.

وی همچنین افزود: متاسفانه جناب آقای «محمدعلی رمضانی دَستَک» منتخب حوزه انتخابیه آستانه   اشرفیه و سرکار خانم «فاطمه رهبر» منتخب حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، چند روز پس از انتخابات، جان به جان  آفرین تسلیم نمودند که علّو درجات آنان را از درگاه خداوند مسئلت داریم.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات تاکید کرد: اینجا لازم است از تعامل سازنده شورای محترم نگهبان، منتخبین محترم مردم که با شور و شعور سپهر سیاسی کشور را منور نمودند و همچنین از نمایندگان دوره قبل بویژه جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که با وزارت کشور همکاری نمودند و در عرصه تقنین و نظارت تلاش نمودند تشکر و قدردانی نمایم.

قوانین برگزاری انتخابات نیازمند بازنگری جدی است

وزیر کشور به نکاتی اشاره کرد و گفت: قوانین و مقرراتِ فعلیِ برگزاریِ انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگریِ جدّی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهدِ بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که در مجلس می باشد و رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات است باشیم

وی همچنین اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم؛ از شورای نگهبان، هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات استان  ها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطحِ شعبِ اخذِ رأی، نیروهای انتظامی، نظامی و بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، بازرسان وزارت کشور و نیز از اصحاب رسانه، خصوصاً رسانه ملی و فضای مجازی، و به ویژه، ملت شهید پرور ایران اسلامی تقدیر و تشکر نمایم.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در پایان گفت: امیدوارم؛ شما نمایندگانِ محترمِ یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پرتوِ لطف و عنایات الهی، با همکاری و تعاملِ جدّی و سازنده با سایر قوا، در راستای تحققِ منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحققِ آرمان  ها، مطالبات و خواستِ ملت عزیز ایران گام بردارید و پشتوانه‌ای محکم برای حفظ، صیانت و تقویتِ نظامِ مقدسِ جمهوری اسلامی به عنوان میراث گران‌بهایِ امامِ راحل و شهیدان والا مقام باشید.

منتخبین یازدهمین دوره مجلس در مراسم افتتاحیه سوگند یاد کردند. متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی توسط سیدرضا تقوی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم قرائت شد و منتخبین مردم به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضا کردند. متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی به شرح ذیل است: بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ «من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

حسن روحانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 خرداد) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک آغاز یازدهمین دوره مجلس، گفت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

وی افزود: اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران حدود 114 سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از زمان مرحوم آخوند خراسانی، محقق نائینی تا امام خمینی (ره) به عنوان  نهادی مشروع و قانونی تلقی می شده است.

رئیس جمهور افزود: درمجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر همین صندلی ها نشسته و ادای وظیفه کردند. از آیت الله مدرس تا مقام معظم رهبری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید چمران، در مجلس اول به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی هم همانند دوران ریاست جمهوری 4 ساله و زودگذر است، گفت: با همکاری دولت و مجلس می توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای مردم باقی بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

قانون مدنی کشور با بیش از یک قرن محکم‌ترین قانون است

روحانی افزود: مجلس‌ها آمدند و رفتند، دولت‌ها هم آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

وی یادآور شد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است و باقیات الصالحات عند ربک ثوابا و خیر‌العمل.

رئیس جمهور عنوان کرد: امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغاز اولین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم، مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس را تک تک نمایندگان مجلس از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم آنچنان  که قانون اساسی این را می‌گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی  و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است و نه مجلس اقوام و نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است.

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است. ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.

وی با بیان اینکه در اینجا گزارشی به طور مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان مجلس یازدهم عرض می‌کنم، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع 5 ساله و 3 ساله قرار گرفت، در 5 سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه‌ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت.

رئیس جمهور اظهار کرد: اینکه بحمدالله امروز در ماجرای کرونا ایران در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس خطرناک قرار گرفته یکی از دلایل آن این است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال 92 در تاریخ ایران بوده است، رسید و این افتخار بزرگی است.

روحانی اظهار داشت: شرایط آنچنان مهیا شد که در حادثه سخت ویروس کرونا، دغدغه ای به لحاظ تخت بیمارستانی، تخت های ویژه ICU و تنفس مصنوعی نداشتیم که این وضعیت به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: در زمینه فضای مجازی و تقویت آن به وضعیتی رسیدیم که بسیاری از امور از طریق فضای مجازی حل و فصل شد. کار مجلس در ماه های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات، فضای مجازی بود.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم به دلیل وجود دولت الکترونیک از مراجعه به بانک ها و دستگاه های دولتی بی نیاز شدند و 77 میلیون نفر از بانک ها بدون مراجعه، وام دریافت کردند و این توانمندی کشور در فضای مجازی را نشان می دهد.

روحانی ادامه داد: در سال 92 در حدود 300 هزار موبایل هوشمند در کشور وجود داشت و امروز بیش از 70 میلیون موبایل هوشمند در کشور وجود دارد و این به معنای امکانات کشور در فضای مجازی است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد تحول اساسی بودند. از 52 شرکت دانش بنیان امروز به 5 هزار شرکت دانش بنیان رسیده ایم و درآمد آنها در سال 98 حدود 120 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده یک تحول بزرگ در زمینه اشتغال و فناوری نوین با استفاده از توانمندی دانشمندان جوان بوده است.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: خودکفایی و توسعه کشاورزی و آماده سازی محصولات کشاورزی تا 120 میلیون تن نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی و صنعت بوده است.

وی افزود: در زمینه علم و فناوری از رتبه 21 به رتبه 16 دست یافتیم و در زمینه نوآوری از رتبه 131 به رتبه 61 رسیدیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه های اقتصادی و اجتماعی بود. البته در سایر زمینه ها نیز شرایطی را به وجود آوردیم که خودکفایی ها و خوداتکایی ها بتوانند بروز و ظهور پیدا کنند.

تبدیل استراتژی گشایش به ایستادگی با توجه به فشار اقتصادی دشمن

روحانی افزود: ما در این دوران توانستیم از 52 میلیون لیتر بنزین به 110 لیتر بنزین برسیم و در زمینه تولید گاز آنچنان خودکفا شدیم که امروز حدود هزار میلیون مترمکعب در روز تولید داریم و این تحولات عظیم در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور به دست آمده است، در حوزه نظامی ما دارای رتبه 22 در جهان بودیم که امروز این رتبه به 14 رسیده است. در واقع قدرت نظامی ما در بخش‌های مختلف در طول سالیان گذشته شاهد تحول بزرگ بوده است.

وی یادآور شد: ما در همه زمینه‌های زیربنایی شاهد تحول عظیم بودیم، در ارتباط با بزرگراه‌های کشور از 14 هزار کیلومتر به 28 هزار کیلومتر رسیدیم یعنی این میزان به دو برابر شرایطی رسیده است که دولت یازدهم پیش از آن در اختیار داشت. در سایر زمینه‌ها از جمله ریل و بنادر حرکت‌های خوب را نیز شاهد بودیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: این دولت در پایان دوره اول خود شاهد آمار و ارقامی بود که از روز اول دولت امید به آن داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال95 بالاترین رشد اقتصادی جهان بود، ایران در سال 1395 رشد اقتصادی 12.5 بوده و در تورم نیز توانستیم به تورم تک رقمی 9 درصد و حتی 7 درصد در مقاطعی برسیم.

روحانی ادامه داد: دولت در زمینه صادرات غیرنفتی که روز به روز در تنگنا قرار گرفتیم در چند سال متناوب صادرات غیرنفتی با واردات غیرنتفی تراز مثبت پیدا کرد و ما شاهد اشتغال 970 هزار شغل جدید در سال 96 بودیم بنابراین دوران گشایش و پیشرفت در 5 سال نخست با کمک مجلس و سایر قوا و هدایت مقام معظم رهبری به نقطه قابل قبول دست یافته اما متأسفانه دشمنان ما این حرکت سریع و رشد قابل ملاحظه‌ ایران را نتوانستند تحمل کنند لذا ما در پایان سال 96 و اوایل سال 97 دوران جدیدی پیش روی دولت داشتیم.

وی گفت: با توجه به تحولات دولت از استراتژی گشایش و پیشرفت به سمت استراتژی ایستادگی و بردباری پیش رفت، شرایطی که از سال 1397 ایجاد شد، شرایط سخت اقتصادی را برای ایران به وجود آورد، در این دوران با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند، آنها می‌خواستن نظام ایران دچار اخلال شود و اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود، دشمنان با تبلیغات روانی و فشار اقتصادی می‌خواستند که جمهوری اسلامی 40 سالگی انقلاب را جشن نگیرد اما ما در برابر دشمنان انقلاب ایستادگی کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان به دنبال ضربه زدن به اصل نظام و ایجاد بحران بودند، اما جمهوری اسلامی ایران اجازه تحقق اهداف آنها را نداد، گفت: در این دوران ، استراتژی اداره کشور با حداقل درآمد بود اما یک ماه حقوق کارمندان، پرداخت مستمری‌بگیران و کمک به اقشار ضعیف به تأخیر نیفتاد و ما کالاهای ضروری و مورد نیاز و اساسی را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای مردم تأمین کردیم.

روحانی ادامه داد: دولت در سال‌های 1397 و 1398 سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشت اما قفسه‌های مواد غذایی ما خالی نشد و مردم در شرایط سخت برای تأمین نیاز خود قرار نگرفتند.

وی با یادآوری حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبری در آغاز سال 1397 در جمع سران قوا و عده‌ای از مسئولان فرمودند اکنون دولت در وسط میدان و رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدان جنگ است، دو قوه  دیگر و همه نهادها موظفند به دولت یاری رسانند و کمک کنند از این رو ساختاری تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصاد تشکیل دادیم.

رئیس جمهور یادآور شد: شورای عالی هماهنگی اقتصاد در این دوره 50 جلسه تشکیل داد و مصوبات فراوانی برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم داشت.

روحانی گفت: اگر چه در این دوران شرایط سختی بر کشور حاکم بود، اما هیچ یک از اهداف اقتصادی و اجتماعی مورد نظر دولت از یاد نرفت و دولت همچنان پیگیر تحقق این اهداف است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که دولت در سال پایانی و مجلس یازدهم در  آغازین سال فعالیت خود به سر می برد، باید پیوند مناسبی میان دولت و مجلس ایجاد شود، افزود: حال زمان ایستادگی و بردباری است. ما می توانیم با پیوند به یکدیگر، حمایت و هم افزایی اهداف خود را محقق کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی خواهیم مجلس از وظایف خود یعنی تقنین و نظارت کوتاه بیاید، ادامه داد: ما دنبال مجلس قوی، سالم، کارآمد و همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام امروز تاکید کردند مجلس که برای مردم امید و برای دولت تکیه گاه باشد، هستیم.

روحانی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط سخت ناشی از تحریم دشمن و ویروس کرونا مواجهیم، ادامه داد: در مقابله با کرونا به موفقیت های مناسبی دست یافتیم. در واقع در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده ایم، به گونه ای که کرونا در حدود 20 استان، مهار شده و در 11 استان دیگر نیز در هفته های آینده مهار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر چه فعالیت های اقتصادی پس از مهار کرونا، آزادتر می شود، اما دستورالعمل های بهداشتی همچنان رعایت خواهد شد، اضافه کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت را موظف کرده که خود را برای موج جدید بیماری در پاییز آماده کرده و تمام امکانات مورد نیاز را فراهم کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وظیفه مجلس اجرا و مسئولیت های اجرایی نیست، اظهار کرد: اگر چه در قانون اساسی بر استقلال قوا تاکید شده، اما استقلال قوا به معنای تنازع  و برابر یکدیگر ایستادن نیست. می توان با حفظ استقلال قوا، تعامل به گونه ای باشد که اهداف مورد نظر یعنی رفاه مردم، عدالت استقلال و تامین منافع کشور محقق شود.

10 لایحه باقیمانده از مجلس دهم را به مجلس یازدهم می دهیم

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما از مجلس اخوت را می خواهیم، گفت: امید داریم با همکاری بیشتر در سال جدید یاس بیشتری برای دشمنان نظام ایجاد کرده و پیشرفت و توسعه را در کشور ادامه دهیم.

وی افزود: دولت 10 لایحه مهم را در مجلس دهم دارد که فرصت رسیدگی به آن فراهم نشده است که همه آن ها را تقدیم مجلس یازدهم می کنیم تا اهداف مهمی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی گری دولت که از دستورات رهبری است، ادامه یابد.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: بهبود و توسعه محیط کسب و کار، مبارزه با فساد، پیشرفت علمی و تحقیقات علمی در کشور و گسترش عدالت و آزادی برای زنان و جوانان جزو اهداف نظام است که باید این فضا را به وجود بیاوریم.

جمهوری اسلامی در مقابله با بحران کرونا روبروی تمام کشورهای جهان قرار گرفت

وی در ادامه با تشکر از کادر درمانی کشور، نیروهای مسلح و مردم بزرگ ایران عنوان کرد: در این دوران همه همراهی کردند و تعاون و دستگیری از یکدیگر را از یاد نبردند و در این 3 ماه و چند روز کار ما در جهان مقابل کشورهایی قرار گرفت که علیرغم نداشتن تحریم و داشتن منابع مالی زیاد، شرایط سختی را پیش روی مردم خود در دوران کرونا قرار دادند.

رئیس قوه مجریه در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری برای اختیاراتی که به ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار دادند، اظهار داشت: بدون این اختیارات حل معضلات در بحران امکان پذیر نبود.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از دکترلاریجانی رئیس مجلس دهم، هیات رئیسه مجلس و سایر عوامل تشکر کنم و اعلام کنم با تمام وجود در کنار مجلس خواهیم بود تا به اهدافمان برسیم.

حجت الاسلام تقوی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم، در ادامه گفت: امیدوارم فصل جدیدی از همکاری میان قوه مقننه و مجریه برای حل مشکلات اساسی کشور آغاز شود.

سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 خرداد) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دو منتخب مجلس یازدهم که پیش از آغاز مجلس از دنیا رفتند، اظهار داشت: مرحومه فاطمه رهبر منتخب مردم تهران و جانباز سرافراز مرحوم محمدعلی رمضانی نماینده مردم آستانه اشرفیه پیش از آغاز مجلس از خاک دان دنیا پر کشیدند و به دیار باقی شتافتند.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: امیدواریم که مجلس در پاسداری از ارزش های جوشیده از خون شهیدان توفیق خوبی داشته باشد.

تقوی در ابتدای جلسه نیز اظهار داشت: نخستین جلسه مجلس یازدهم را بعد از یک ماه روزه داری، سحرخیزی، بندگی و عبودیت با حضور منتخبین ملت برگزار می شود و به رسم ادب به همه میهمانان کشوری و لشگری، روسای قوا، روسای ادوار گذشته مجلس، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و خانواده شهدا خوش آمد می گوییم.

وی ضمن اظهار تاسف از شرایط سختی ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزود: این شرایط سخت به ما فرصت نداد تا مانند ادوار گذشته در جلسه افتتاحیه مجلس میهمان چهره های بیشتری باشیم.

تقوی ادامه داد: از مردم ایران که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند تشکر می کنیم، همچنین قدردان زحمات شورای نگهبان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، بسیج، نیروهای امنیتی هستیم.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: یاد امام و شهدا به ویژه شهدای مجلس، شهیدان سلامت و چهره ارزشمند قله ایثار و فداکاری شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده محور مقاومت در منطقه را گرامی می داریم.

مجلس یازدهم وکیل‌الدوله و معاندالدوله نیست/ مجلس باید در رأس امور باشد

رئیس سنی مجلس یازدهم در ادامه برنامه‌های مجلس یازدهم را تشریح کرد و گفت: کشور ما به لحاظ تاریخی 114 سال است که دارای مجلس است و در میان کشورهای آسیایی، ایران نخستین کشوری است که دارای مجلس شد. مجلس یازدهم همچنین یاد و خاطره چهره پرافتخار و شخصیت عالیقدر سید حسن مدرس را گرامی می‌دارد و عزمی جزم دارد تا در کلاس درس مدرسی فرزانه همانند مدرس بنشیند و شجاعت، صراحت، سیاست و دیانت را بیاموزد.

وی افزود: همین جا باید تأکید کرد که مدرس یک شخصیت نیست بلکه یک فکر است و نماد استقلال مجلس است در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار می‌ایستد و مبارزات خود را از سنگر مجلس دنبال می‌کند. مدرس در این خراب آباد برای خود خشتی بر خشت نگذاشت زیرا زیباترین خانه را خانه زهد می‌دانست، در خیابان آزادی و در محله مناعت طبع در کوچه کرامت و با پلاک پایداری خریداری کرد که بنیاد این خانه را بر زمین ایران و بر پایه عزت بنا  کرد.

تقوی تصریح کرد: مجلس یازدهم معتقد است که انبیاء برای اقامه عدل برانگیخته شده‌اند و انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت به وجود آمده لذا عدالت را در طرح و لوایح، در اختصاص امکانات به مناطق محروم و توجه به اقشار آسیب دیده مورد نظر قرار می‌دهد. نگاه عدالت‌محور، پرخوری رانت‌خواران و گرسنگی و تنگدستی محرومان را تحمل نمی‌کند.

نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: ما در مجلس یازدهم موفقیت‌های انجام شده را می‌پذیریم و به همه مدیران موفق خسته‌ نباشید می‌گوییم زیرا مدیران مخلص، متعهد و متخصص و انقلابی را سرمایه های ارزشمند انسانی کشور می‌دانیم و از اشتباهات هرگز حمایت نمی‌کنیم، ما اصرار بر اشتباهاتی که در گذشته در قوای سه‌گانه صورت گرفته، نداریم و طبق قانون بر اصلاح آنها به شیوه مناسب اقدام خواهیم کرد.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم بعد از بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته است، این مجلس گفتمان دهه پنجم انقلاب اسلامی به عنوان فرهنگ انقلاب در عرصه اندیشه و عمل دنبال می‌کند. گفتمان دهه پنجم باید ما را به سمت و سوی شکل بخشی تمدن اسلامی سوق دهد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال حاشیه‌سازی نمی‌رویم و به حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم، اجازه دهید مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد، ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم، بلکه می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم با وحدت و همدلی پشت سر رهبر فرزانه، دست در دست هم دهیم و مشکلات مردم را حل کنیم.

نمایندگان مجلس یازدهم از حداکثر اختیاراتشان در حد قانون استفاده خواهند کرد

وی با بیان اینکه شاخص نمایندگان مجلس یازدهم عمل به قانون است، گفت: نمایندگان تعامل با سایر قوا را سرلوحه خود قرار دادند و صدالبته نقد منصفانه و انتقاد واقع بینانه، اصلاح امور را شتاب بیشتری می بخشد.

منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان از حداکثر اختیاراتشان در حد قانون استفاده خواهند کرد، افزود: مجلس یازدهم تصمیم دارد اصلاح را از خود شروع کند، باید تحقیق و تفحص، انتقاد، نظارت، جلوگیری از اسراف و مبارزه با اشرافی گری را از خود شروع کرده و سپس به دیگران بپردازیم.

رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم اضافه کرد: در مکتب امام و رهبری آموخته ایم که باید در برابر زیاده خواهان مستکبر جهان ایستادگی و مقاومت کرد، زیرا کمترین نرمش بیشترین خسارت را به بار می آورد و نمایندگان در راهی که امام راحل عظیم الشأن  ترسیم کرده قدم برمی دارند.

تقوی ادامه داد: از همین لحظه با امام خود عهد کرده و تکرار می کنیم اگر بند بند استخوانمان را جدا سازند، سرمان را بالای دار برند، زنده زنده ما را در آتش بسوزانند و زن و فرزندان و هستی ما را به اسارت و غارت برند، هرگز و هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم. (طنین الله اکبر، خامنه ای رهبر و مرگ بر ضدولایت فقیه در فضای مجلس برخاست)

مجلس یازدهم مجلس ولایت است

وی با بیان اینکه راه نمایندگان همان راهی است که شهدا مانند باکری ها، خزایی ها، بابایی ها، رجایی ها و بهشتی ها و سردار سرافراز اسلام و فرمانده جبهه مقاومت در منطقه حاج قاسم سلیمانی انتخاب کردند، تصریح کرد: مجلس یازدهم مجلس ولایت است، ولایت و ولایتمداری با بخشنامه و دستورالعمل اداری به دست نیامده است. در واقع مجلس ولایت را براساس اعتقادش انتخاب کرده است. او ولایت فقیه را در امتداد امامت غدیر می داند و امروز پس از امام راحل (رضوان الله تعالی علیه)، ردای امامت و ولایت بر قامت رسای رهبر فرزانه انقلاب می بیند.

رئیس هیات رئیسه سنی مجلس افزود: من امام خامنه ای (دامه برکاته) رهبر معظم انقلاب را چنین شناخته و توصیف می کنم. ایشان مجموعه ای از خصلت های خوب هستند، آنچه همه خوبان دارند، ایشان به تنهایی دارد. ایشان به تنهایی هنروری باهنر، رجای رجایی، طهارت مطهری، قداست قدوسی، شرافت اشرفی، راست قامتی بهشتی و خوبی و خرمی های خمینی را دارد.

تقوی در پایان گفت؛ معیشت مردم، محرومیت محرومان، اقشار آسیب پذیر، جهش تولید و اشتغال را از دغدغه های مجلس یازدهم دانست و اظهار کرد: امید دارم دعای مردم بدرقه راه نمایندگان مجلس یازدهم و همه خدمتگذاران باشد.

 
مسئولان عالی رتبه نظام در مراسم افتتاحیه مجلس

مسئولان لشکری و کشوری که در این مراسم حضور یافتند به شرح زیر است: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرلشگر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی وزیر کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش، سید محمد علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس دهم در امور بین‌الملل، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حدادعادل، سیدحسن خمینی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران

./

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: