۱۷۳۷
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۵۳۴
کارشناسان اعتقاد دارند گوشی یا همان تلفن‌های هوشمندی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم باتری‌های باکیفیتی دارند. اما استفاده نادرست و اشتباهات ما در شارژکردن آن‌ها باعث ضعیف‌شدن آن‌ها می‌شود.

قصد نداریم خبر‌های بدی به شما بدهیم، اما حقیقت این است که اگر عادت‌های خاصی در شارژکردن گوشی یا تلفن هوشمند خود دارید، متاسفانه به کاهش عمر مفید آن کمک می‌کنید. دقیقا درباره حالتی صحبت می‌کنیم که گوشی خود را در طول شب به شارژ می‌زنید و تا صبح که بیدار می‌شوید آن را از برق جدا نمی‌کنید. گاهی هم ممکن است تلفن هوشمند خود را ساعت‌ها پس از ۱۰۰ درصد شارژشدن همچنان به پریز متصل باقی نگه دارید. متاسفانه این تصمیم‌ها باعث می‌شوند باتری گوشی شما در درازمدت ضعیف شود.
دومینیک شولت، مدیر شرکت آلمانی BatterieIngenieure است. شرکت او در زمینه باتری‌ها فعالیت می‌کند و به تولیدکنندگان مشاوره‌های لازم را عرضه می‌کند. او درباره استفاده درست از باتری گوشی می‌گوید: «اگر تصمیم دارید که گوشی موبایل خود را ۱۰۰ درصد شارژ کنید و پس از تکمیل شارژ همچنان آن را متصل به شارژر نگه دارید، باید بدانید که این تصمیم تاثیر منفی بزرگی روی عملکرد باتری گوشی شما دارد.» کاهش عمر باتری‌های لیتیومی یونی با استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها رخ می‌دهد؛ بنابراین توانایی این باتری‌ها تغییر می‌کند و در انتقال یا ذخیره الکتریسیته ضعیف می‌شوند.
فراموش نکنید که تقریبا همه باتری‌های لیتیومی یونی به مرور زمان کهنه می‌شوند و طبیعی است که طول عمر محدودی داشته باشند. ظرفیت اصلی باتری گوشی یا تلفن‌های هوشمند به معنای طول عمر آن‌ها است و با گذشت زمان و افزایش میزان کار، کیفیت خود را از دست می‌دهد. اما با کنارگذاشتن اشتباهاتی که شما در شارژکردن گوشی دارید، می‌توانید طول عمر باتری تلفن هوشمند خود را بیشتر کنید.
باوجود همه حقایقی که درباره کیفیت باتری تلفن‌های هوشمند وجود دارد، تولیدکنندگان این گجت‌ها علاقه‌ای به صحبت‌کردن درباره شرایط آن‌ها ندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند این نگرانی‌ها را کاهش دهند؛ بنابراین بیشتر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به کاربران خود می‌گویند که اتصال گوشی به شارژ در طول شب یا نگه داشتن آن در حالت شارژ بعد از ۱۰۰ درصدشدن آن نگران‌کننده نیست و تاثیری در طول عمر باتری ندارد. یکی از مدیران گوگل درباره این سیاست تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند می‌گوید: «این ذهنیت که شارژ بیش از حد بد است یا شارژ کردن برای دفعات زیاد به زیان دستگاه شما می‌شود با توجه به باتری‌های کنونی و فناوری‌های بهینه‌سازی‌شده دیگر قابل باور نیست و باید آن را کنار بگذاریم. وقتی که باتری یک گوشی به صورت کامل شارژ می‌شود، شارژر باتری درونی گوشی در واقع عملیات شارژکردن را برای جلوگیری از شارژ بیش از حد متوقف می‌کند».
اما حقیقت بسیار مهمی وجود دارد. بیشتر تلفن‌های هوشمند امروزی علاقه‌ای به ۱۰۰ درصدشدن باتری خود ندارند. باتری‌های لیتیومی یونی زمانی که ۳۰ تا ۵۰ درصد شارژ شوند، با سرعت کمتری کارایی خود را از دست می‌دهند. شاید جالب باشد بدانید که این درصدها، دقیقا همان میزان درصدی است که تولیدکنندگان موبایل به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند هنگامی که قصد دارند برای مدتی گوشی خود را کنار بگذارند، در باتری آن وجود داشته باشد.
برای مثال سامسونگ در وبسایت رسمی‌اش نوشته باید شارژ باتری را حداقل روی ۵۰ درصد نگه دارید و اپل می‌گوید که آیفون باید زمانی که برای مدت طولانی بلااستفاده باقی می‌ماند نیمه شارژ باشد تا طول عمر باتری آن افزایش یابد؛ بنابراین بهتر است در طولانی‌مدت از شارژ کامل و ۱۰۰ درصد گوشی خود خودداری کنید؛ به ویژه اگر قرار نیست مدت زیادی از آن استفاده کنید. دومینیک شولت می‌گوید: «شارژکردن گوشی در هر زمانی از روز مناسب، اما نباید گوشی را از صبح تا شب در شارژ قرار دهید.»
توضیح دقیق این که چرا باتری گوشی در درازمدت ضعیف می‌شود، دشوار به نظر می‌رسد. با این حال اگر هر سال یا هر دو سال یکبار یک گوشی جدید می‌خرید، نباید نگران کاهش طول عمر باتری یا کیفیت شارژدهی آن باشید. اگر به دلیل ضعیف‌شدن سریع باتری تلفن هوشمند خود همیشه به دنبال خرید گوشی جدید هستید، احتمالا نیاز است تا اشتباهاتی که در شارژکردن گوشی دارید را کنار بگذارید. این عادات نادرست باعث می‌شود گوشی شما باتری ضعیفی داشته باشد. البته اتفاقات بسیاری در کاهش عمر باتری گوشی‌ها تاثیرگذار است. برای مثال هرگز اجازه ندهید گوشی شما به دلیل تمام‌شدن شارژش خاموش شود. از قراردادن تلفن هوشمند خود در دمای بالا یا پایین هم خودداری کنید.


منبع: سایت بیزینس اسلایدر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: