۱۷۸۳
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید : ۲۸۸
اجتماعی حوادث

تیتر یک خبر چرخشی

سخنگوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۸ بالگرد برای اطفاء حریق در ارتفاعات خاییز خبر داد و گفت: به احتمال زیاد این آتش‌سوزی عمدی است و چنانچه محرز شود افرادی در آن نقش داشته ‌باشند، قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

به گزارش فراتیتر، «سید محمد تقوی» سخنگوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد درباره حریق در ارتفاعات خائیز گفت: این حریق از استان خوزستان شهرستان بهبهان آغاز شده بود و ما نسبت به عملکرد شهرستان بهبهان و استان خوزستان انتقاد داریم، آنها هیچ همکاری در این زمینه نداشتند، دو روز آتش‌ زبانه کشید و به ارتفاعات خاییز حدفاصل شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان رسید و متاسفانه هیچ اقدامی از سوی شهرستان بهبهان و استان خوزستان برای اطفاء حریق انجام نشده است.

وی ادامه داد: دو روز این آتش از ناحیه شهرستان بهبهان زبانه کشید و به سمت ارتفاعات شهرستان کهگیلویه رسید. از دقایقی که مشاهدات مردمی وقوع آتش به کوه‌های خاییز رسید تیم‌های واکنش‌ سریع، نیروهای امدادی، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، کوهنوردان همه برای کمک به اطفاء حریق در این منطقه مستقر شده‌اند.

سخنگوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور استاندار استان، معاون سیاسی استاندار، مدیرکل مدیریت بحران و فرماندار شهرستان کهگیلویه در مناطق حفاظت‌شده خاییز تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از نیروهای مردمی و برخی از مدیران استانی و شهری در محل حادثه حضور دارند و به اطفای حریق کمک می‌کنند. از دیروز صبح تاکنون نیز بیش از ۹۰ سورتی پرواز انجام شده است. همچنین ۸ فروند بالگرد برای اطفاء وارد استان شده‌اند که ۴ فروند در ترابری کمک می‌کنند و ۴ فروند هم برای آبپاش مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تقوی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه دمنده از استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به محل آتش‌سوزی منتقل شده‌است، تصریح کرد: ۵۰ تیم تخصصی ۷ نفره با این دستگاه‌ها در حال اطفاء هستند. پس از اطفاء آتش نیز خسارات ناشی از این حریق که به منابع طبیعی، حیات وحش و گونه‌‌های گیاهی وارد شده است، برآورد می‌شود. همچنین میزان خسارتی که به عرصه‌های طبیعی وارد شده است نیز احصاء می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به شدت از عملکرد و اقدام نادرست استان خوزستان و شهرستان بهبهان گله‌مند هستیم، چراکه لحظه‌ای که آتش شروع شد دو روز طول کشید تا به بخش ارتفاعات خاییز برسد، اما آنها هیچ اقدامی برای مهار آتش نکردند. همچنین اطلاع‌رسانی در این زمینه نداشتند، در حالی که می‌توانستند حداقل در یک تماس تلفنی با فرماندار این موضوع را اطلاع‌دهند تا تیم‌های واکنش سریع در استان کهگیلویه و بویراحمد به سرعت این آتش را در ارتفاعات مهار می‌کردند.

سخنگوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خسارت زیادی به مراتع، جنگل‌ها و گیاهان دارویی منطقه وارد شده است،‌ خاطرنشان کرد: ما بخشی از این آتش‌سوزی را سهل‌انگاری می‌دانیم البته با افرادی که به عمد باعث بروز آتش در منابع و عرصه‌های طبیعی می‌شوند برخورد خواهیم کرد. تا الان نیز براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم احتمال می‌دهیم که این آتش‌سوزی عمدی باشد. تیم‌های کارشناسی نیز در حال بررسی هستند و چنانچه محرز شود که شخص یا اشخاصی به تعمد باعث وقوع این آتش‌سوزی بوده‌اند، به شدت با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

تقوی با بیان اینکه تاکنون نیز در عملیات اطفاء آتش تعدادی نیز مصدوم‌شده‌اند، گفت: خوشبختانه تاکنون در این آتش‌سوزی‌ها کسی جان خود را از دست نداده است. از لحظات اولیه که از این حریق در ارتفاعات خاییز مطلع شدیم آقای استاندار با معاون اول رییس‌جمهور، رییس دفتر رییس‌جمهور، وزیر دفاع، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نیروی زمینی ارتش  و تیم‌های امداد و نجات کشوری تماس‌هایی داشتند که حاصل این رایزنی‌ها اختصاص ۸ فروند بالگرد به استان برای اطفاء آتش بوده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: