۱۸۰۲
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۸۲۴
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر ویژه

وکلای مردم در جلسه علنی امروز اعتبارنامه قالیباف، آقاتهرانی و میرسلیم را تایید کردند، اما در مرحله اول اعتبارنامه‌های تاجگردون، دلخوش و محمدصالحی را به تایید نرساندند.
به گزارش فراتیتر، اعتبارنامه منتخبان مردم واژه‌ای که این روز‌ها حسابی سر و صدا کرده است. به صورت کلی کار این اعتبارنامه به این صورت است که صلاحیت حضور منتخب مردم توسط پارلمان نیز تایید می‌شود. به این دلیل که از روز برگزاری انتخابات تا تشکیل مجلس جدید، چند ماهی گذشته است و در این مدت، ممکن است برخی اتفاقات باعث شده باشد، تا فردی صلاحیت حضور در مجلس آینده را از دست بدهد، از این جهت، مرجعی باید صلاحیت فعلی نمایندگان را دوباره بررسی کند که این مرجع خود نمایندگان مجلس هستند. در نتیجه دوره جدید مجلس شورای اسلامی زمانی رسمیت پیدا می‌کند که نمایندگان سوگند یاد کنند و اعتبارنامه‌های آن‌ها به تصویب عموم نمایندگان برسد.

منتخبان مجلس یازدهم نیز در اولین روز آغاز رسمی فعالیت این دوره مجلس به صورت قرعه کشی در ۱۵ شعبه برای بررسی اعتبارنامه‌ها تقسیم شدند و این شعب وارد بررسی اعتبارنامه منتخبان شدند. در جلسه علنی امروز نتایج بررسی اعتبارنامه نمایندگان مطرح شد.

اعتراض به اعتبارنامه در مجلس یازدهم

در چند روز اخیر صحبت‌هایی در خصوص رد اعتبارنامه تعدادی از نمایندگان شد که در ادامه به بررسی جزئیات این موضوع می‌پردازیم. اولین حاشیه را غلامرضا تاجگردون داشت که علیرضا زاکانی، روح‌الله نجابت و علی‌اکبر کریمی در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام موسوی لارگانی، به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران به دلیل رانت خواری، کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای در دستگاه‌های دولتی اعتراض کردند.

مقابله به مثل تاجگردون

در پاسخ به اعتراض نمایندگان تاجگردون نیز به اعتبارنامه محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی و مرتضی آقا تهرانی اعتراض کرد و تعداد دیگری از نمایندگان به اعتبار نامه نماینده اصولگرای مجلس؛ سید کاظم دلخوش به جرم زمین خواری اعتراض کرده اند.

نمایندگان جنجالی موفق به اخد اعتبارنامه شدند؟

بر اساس گفته حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی اعتبارنامه تاجگردون منتخب گچساران که به این شعبه ارجاع شده، به دلیل اعتراضی ۹ نفر از منتخبین داشتند، در دست بررسی است. همچنین در این خصوص در حال مکاتبه با شورای نگهبان نیز هستند.
 
همچنین در جلسه علنی امروز مجلس اعتبارنامه حسین محمدصالحی نماینده فریدن و فریدون شهر و چادگان تایید نشد. یکی از معترضان به اعتبارنامه این نماینده زهره الهیان نماینده تهران بود.
اعتراض به اعتبارنامه محمدصالحی نیز به دلیل سابقه محکومیت و رد صلاحیت وی در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی بود. نحوه بررسی صلاحیت محمدصالحی در شورای نگهبان اینگونه بوده که فقط یکی از اعضا صلاحیت وی را تأیید کرده و تأیید صلاحیت وی به منزله تأیید شورای نگهبان نیست.

همچنین بر اساس صحبت‌های روح الله نجابت تعدادی از نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون و دلخوش اعتراض کردند. در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی اعتبارنامه نمایندگان وقتی نوبت به شعبه ۲ رسید که کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز عضو این شعبه بود، عباس گلرو سخنگوی این شعبه اسامی نمایندگانی را که اعتبارنامه‌شان به تائید رسیده بود را اعلام می‌کرد، نام کاظم دلخوش در میان آن‌ها نبود. غلامرضا تاجگردون نیز عضو شعبه ۱۰ بود، اما نام او نیز درمیان تائید شدگان این شعبه مشاهده نشد.

شکست تاجگردون در اعتراض به اعتبارنامه‌ها

اعتبارنامه قالیباف، میرسلیم و آقاتهرانی با اینکه مورد اعتراض برخی از منتخبان مردم، چون تاجگردون بود، به تصویب نمایندگان رسید.
 

لازم به ذکر است که تعداد نمایندگان مجلس یازدهم ۲۹۰ نفر است که این دوره کارش را با ۲۷۶ نماینده آغاز کرد، دو منتخب تهران و آستانه اشرفیه فوت کردند، مدرک تحصیلی یکی از منتخبان تایید نشد و تکلیف ۱۱ منتخب هم در دور دوم انتخابات تعیین خواهد شد.

در جلسه امروز مجلس اعتبارنامه ۲۷۱ منتخب تایید شد و تنها تایید اعتبارنامه سید کاظم دلخوش، غلامرضا تاج‌گردون و حسین محمدصالحی از سوی شعب اعلام نشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: