۱۸۶۰
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۲۶۹
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال مطرح شدن مالیات برعایدی سرمایه با امضای نمایندگان باتوجه به وضعیت فعلی بازار مسکن، بالا است.

به گزارش فراتیتر، سید ناصر موسوی لارگانی در خصوص مالیات برعآیدی سرمایه گفت: در مجلس طرحی در این مورد وجود دارد، اما چون در دوره قبلی مطرح نشده، در حال حاضر برای طرح مجدد آن نیاز به امضای نمایندگان دارد تا مجدد به آن رسیدگی شود.

وی گفت: اگر دولت بخواهد لایحه‌ای در این مورد به مجلس ارائه کند، حتی اگر لوایحی باشد که در گذشته به مجلس ارائه شده اما مورد رسیدگی قرار نگرفته است، باید مجددا لایحه را به هیئت رئیسه جدید مجلس ارسال کند تا مجدد مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود، در دوره قبل عآیدی برسرمایه توسط نمایندگان امضا شده بود و در قالب طرح قرار داشت. در صورتی که این لایحه از سمت دولت به مجلس تحویل شود در همان روز اعلام می‌گردد که لایحه از سمت دولت ارسال شده و اعلام وصول می‌شود.

موسوی لارگانی گفت: در این روزها بحث ارائه مجدد طرح مالیات برعآیدی مسکن در صحن مجلس مطرح بوده است اما به دلیل آنکه اعتبارنامه نمایندگان مورد تایید قرار نگرفته بود، به لحاظ قانونی امکان ارائه طرح از سوی نمایندگان مجلس وجود نداشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طی روز یکشنبه نیز طرحی در رابطه با خانواده و جمعیت به عنوان اولین طرح در مجلس یازدهم اعلام وصول شد. بنابراین احتمال مطرح شدن طرح مالیات برعآیدی مسکن با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و رشد قیمتها و صحبتهای مطرح شده از سوی نمایندگان، بالا است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیرات احتمالی عملیاتی شدن مالیات برعآیدی سرمایه مسکن گفت: بحث مالیات برعآیدی مسکن تاثیرات خود را خواهد داشت، یعنی تعدادی از افراد که بخواهند خانه های خالی را نگهداری کنند یا حتی بیش از یک خانه داشته باشند، سعی می‌کنند که سرمایه خود را به صورت خانه‌های خالی نگهداری نکنند که بعد بخواهند هر سال مبلغی را هم برای مالیات برخانه‌های خالی خود پرداخت کنند.

وی افزود، البته اگر فکر کنیم که اجرایی شدن این طرح تاثیر شدیدی بر قیمت مسکن داشته باشد، بنده بعید می‌دانم که چنین اتفاق رخ دهد. دلیل این موضوع نیز این است که بخشی از مسکنهای خالی که در کلانشهر تهران و کلانشهرهای دیگر وجود دارد، مربوط به افرادی است که سرمایه زیادی را به شکل راکد نگه داشته‌اند و منتظر ارزش افزوده آن هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد، حال اگر بحث مالیات برسرمایه یا حتی مالیات مستقیم مطرح شد، می‌گویند اگر درصدی از آن را هم برای مالیات بدهیم مشکلی ایجاد نمی‌شود و هرچقدر این ساختمان را خالی نگه داریم، می‌توانیم استفاده بیشتری ببریم. در نتیجه به نظر می‌رسد این پایه مالیاتی فعلا، برای افرادی که دارای سرمایه‌های سنگین در حوزه مسکن هستند، چندان بازدارنده نباشد.

پیشتر نیز معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با ابراز اینکه پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم لحاظ شده است گفت: پیش‌نویس این لایحه در کمیسیون‌ اقتصاد هیئت دولت است اما با توجه به فضای ایجادشده در بازار مسکن شرایطی فراهم شد تا این لایحه به‌صورت مستقیم در دستور کار کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت قرار گیرد. 

دهقان با بیان اینکه چالش بازار مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد تأکید کرد، از یک طرف بایستی تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسکن قرارگیرد و از سوی دیگر اقدامات تنظیم کننده مانند مالیات برعایدی سرمایه در حوزه مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر برخی نمایندگان مجلس یازدهم با مسئولان وزارت اقتصاد یادآور شد: در این جلسه تأکید کردیم که نمایندگان مجلس می‌توانند به‌صورت مجزا قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن را به‌عنوان یک طرح فوری در مجلس تصویب و در قالب قانون جدید برای اجرا به دولت ابلاغ کنند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: