۱۹۵۸
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۶۶۲
در روز‌های گرم تابستان آتش به جنگل‌ها و بوستان‌های ایران سرایت می‌کند و متاسفانه حرف اول و آخر مسئولین کشور کمبود امکانات است و تا این لحظه آتش توسط گروه‌های مردمی مهار شده است.

به گزارش فراتیتر، چند هفته‌ای است که آتش به جان جنگل‌ها و بوستان‌های کشور افتاده است. آتش سوزی‌های جنگلی بیشتر در حوزه زاگرس است و بوستان‌های تهران نیز به صورت غیرمعمولی دچار حریق شدند.

آتش سوزی‌های سریالی تا این لحظه ۱۱ استان کشور را درگیر کرده است و دلایل فراوانی برای این آتش سوزی‌ها عنوان شده است که مهمترین آن عامل انسانیست. این آتش سوزی‌ها در مواردی عمدی بوده و در مواردی دیگر غیرعمدی و بر اثر خطا‌های فردی صورت گرفته است.

مروری بر آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای روز‌های اخیر ایران

بر اساس تاریخ، اولین آتش سوزی ۴ خرداد در جنگل‌های زاگرس گچساران به وقوع پیوست و این حریق به ترتیب به جان مجتمع پتروشیمی بندر امام، مجتمع تجاری زیتون تهران، نیروگاه حرارتی تبریز، بوستان ولایت تهران، پارک جنگلی چیتگر تهران، کارخانه کاغذ بینالود، پارک افرا تهران، واگن‌های قطار مسافربری اسلامشهر، درختان روبروی دانشگاه آزاد پردیس تهران، درختان روبروی دانشگاه امام صادق تهران،۱پالایشگاه تهران (یک نفر کشته و یک نفر مصدوم بر اثر آتش سوزی)، انبار‌های شرکت فولاد خوزستان و تپه‌های هگمتانه افتاد.

معضل کمبود امکانات برای مهار آتش

در ادامه با جلال محمود زاده نماینده منتخب مردم مهاباد در مجلس یازدهم در خصوص این آتش سوزی‌ها گفتگو داشتیم که آتش در جنگل‌های زاگرس را بحران ملی نامید و در رابطه با اقدامات مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس قبلی قانونی تهیه شد که بر اساس آن حمل محموله‌های چوب جنگل‌های زاگرس همانند کالای قاچاق است. این قانون اقدام خوبی برای جلوگیری از تخریب بود. نکته مهمی که این روز‌ها شاهد بودیم، بحث آتش سوزی‌ها است که می‌تواند عمدی یا غیر عمدی باشد. آنچه که حائز اهمیت است، کمبود امکانات دولت برای اطفا حریق است.
 
محمود زاده اظهار داشت: دولت از دو ناحیه در این زمینه مشکل دارد. موضوع اول پرسنل محیط زیست است که تعداد آن‌ها پاسخگو نیاز فعلی نیست. در صورتی که چارت‌های سازمانی را بررسی کنیم، یک چهارم چارت سازمانی ما نیرو در منطقه زاگرس داریم. برای این کمبود تنها از نیرو‌های روز مزد و مردمی استفاده می‌کنند که این افراد انگیزه‌ها و تخصص‌های لازم را ندارند. همچنین امکانات دیگر مثل هواپیما و هلکوپتر در اختیار این منطقه نیست. نیرو‌های موجود پیاده یا با اسب در این مناطق اقدام به مهار آتش می‌کنند. در زمان‌های بحرانی این نیرو‌ها توان مقابله با آتش را ندارند. در کشور‌های دیگر امکانات بسیار خوبی در مناطق جنگلی محیا است.
 
کمبود امکانات آتش جنگل‌ها را شعله ور کرد

وی افزود: سال‌ها این معضل ادامه داشته است و گلایه اصلی ما از شخص رئیس جمهور هست. در همه این سال‌ها هیچ اقدامی برای امکانات ایجاد نشده است. همچنین باید در خصوص استخدام نیرو‌های مورد نیاز نیز ورود کنند. نمایندگان در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده اند و بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی طرحی را می‌توانیم ارائه دهیم که جنبه اصلاح داشته باشد و بار مالی برای دولت ایجاد نکند. دولت باید برای بررسی، لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد. شخص رئیس جمهور در قبال هر درختی که در این جنگل‌ها سوخته شود، باید پاسخ گو باشند.

این عضو کمیسون کشاورزی مجلس دهم ضمن اشاره به راهکار‌های کوتاه مدت گفت: همه استانداران و فرمانداران به صورت جدی باید این مسئله را دنبال کنند. با کمک گیری از امکانات سایر دستگاه‌های اجرایی خسارت‌ها را کاهش دهند. در صورتی که به دنبال راهکار اساسی هستند، تا جنگل‌ها برای نسل‌های آینده حفظ شود، باید امکانات لازم را فراهم کنیم.

محمود زاده خاطر نشان کرد: نیاز اصلی کشور امکانات برای مهار آتش است. همچنین بیشتر ضعف ما در حوزه مدیریتی خلاصه شده است. در کشور آپارتمان‌های بالای ۱۰ طبقه ساخته می‌شود که خارج از مجوز‌های قانونی است و با تخلف ساختمان بیش از ۵ طبقه می‌سازند و در نهایت هم از طریق ماده ۱۰۰ جریمه پرداخت می‌کنند. این آپارتمان‌ها بدون امکانات اطفای حریق ساخته می‌شوند. در صورتی که حادثه شکل بگیرد، متاسفانه با موارد مشابه پلاسکو مواجه خواهیم شد و آبرو ریزی آن برای مدیریت کشور می‌ماند.

این نمانیده مجلس یازدهم در نهایت عنوان کرد: در قانون آلودگی هوا به آتش عمدی از سوی کشاورزان اشاره شده است. متولیان امر وظیفه اجرایی شدن قانون را دارند. آتش سوزی در مزرعه شخصی جرم تلقی می‌شود. به این دلیل که به موجودات زنده داخل مزرعه و خاک آسیب وارد می‌شود. قانونی که در مجلس دهم تهییه شد، ابلاغ شده است و با اجرای قانون باید از این اقدامات جلوگیری کنند. این امر نیازمند قوه قهریه و فرهنگ سازی است.
 
آتش به اعتماد مردم نزنید

به گزارش فراتیتر، آتش سوزی‌های سریالی در روز‌های اخیر با واکنش بسیاری از سوی مسئولین همراه بود، طبق خبر‌های رسیده تا کنون مجرمان چند آتش سوزی دستگیر شده اند، اما تا این لحظه اطلاعات دقیق در خصوص علل و عوامل این آتش سوزی‌ها ارائه نشده است و جامعه درگیر اخبار ضد و نقیض در این خصوص است. در کنار توسعه امکانات برای مهار آتش اعلام اخبار رسمی و اطلاع رسانی دقیقی به مردم نیز حائز اهمیت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: