۱۹۷۰
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
تعداد بازدید : ۳۳۸
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

وزیر بهداشت با بیان "توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کنیم"، گفت: توانستیم با تکیه بر صنعت‌گران داخلی تولید داروی داخلی را ۳۰ درصد افزایش دهیم.
به گزارش فراتیتر، افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئو کنفرانس امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در این نشست گفت: خوشحالم که در عین گرفتاری با بیماری کرونا به فرموده مقام معظم رهبری که سال جهش تولید است عمل می‌کنیم و اولین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را در ایران افتتاح می‌کنیم که شاید بشود گفت یکی از بزرگترین‌ها در منطقه نیز هست.

وی افزود: سال ۹۸ برای ما و همکاران در نظام دارویی کشور سخت، اما افتخار آفرین بود، اولین گامی که در وزارت بهداشت برداشتیم پیشگیری از واردات بی‌رویه دارو و فراورده‌های دارای تولید مشابه داخلی بود. سال گذشته توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کنیم. با توجه به اینکه سال گذشته سیلاب‌های سهمگین بهاره داشتیم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد جدید فشار خون نیازمند دارو را داشتیم،   ۳.۵ میلیون زائر اربعین حسینی و آنفلوانزا و کرونا را داشتیم و برآورد ما این بود که ۵۰ درصد نیازمندی ما به ارز دارویی بیشتر خواهد شد در حالیکه ۲۰ درصد ارزبری را نسبت به سال ۹۷ به صورت داوطلبانه کاهش دادیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: با تکیه بر صنعت‌گران داخلی و پرهیز از واردات بی‌رویه، واردات دارو‌های دارای مشابه داخلی را ۲۵ درصد کاهش و تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سهم ما از «جی. دی. پی» برای دارو محدود است و اگر فراتر از آن رود باید از بخش‌های دیگر استفاده کنیم. سال گذشته را با ۲۰ درصد کاهش ارزبری توانستیم به‌گونه‌ا‌ی کشور را اداره کنیم که یک نسخه در دست بیماران معطل نماند و از همه مهم‌تر، ما به عنوان کشوری تحریم‌زده توانستیم بیماری کرونا را به گونه‌ای اداره کنیم که در طول ۶۰ روز از یک واردکننده به یک تولیدکننده و سپس صادرکننده تبدیل شویم که این افتخار است که توانستیم مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، ونتیلاتور و .. را صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ را نیز با ۲۰ درصد کاهش ارزبری نسبت به سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از آرزو‌های قدیمی من این بود که بتوانیم به عنوان یک تولیدکننده مواد اولیه دارویی فعالیت کنیم و از مواد پتروشیمی که حلقه بنزن جزو آن است خود به مواد اولیه دارویی برسیم. اینترمدیت‌ها از چین و هند وارد شد و سپس به مواد دارویی تبدیل شد و در شرکت دارویی امروز ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود و حلقه‌های قبل از اینترمدیت تکمیل می‌شود‌

وی افزود: کشوری که پتروشیمی و بنزن دارد و این بنزن را با ارزان‌ترین قیمت به هند می‌فرستد و بعد با ۲۰ تا ۳۰ برابر قیمت به کشور باز می‌گردد،  ظلم است که این روند اتفاق بیفتد. امیدواریم که به‌جای اینترمدیت به یک ماده اولیه‌ای برسیم که با ارزش افزوده ۵۰ تا ۱۰۰ برابری قابل ارائه باشد.

نمکی خاطرنشان کرد: ما در آینده نزدیک به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه دارویی تبدیل خواهیم شد؛ و سال جهش تولید به‌عنوان سالی ماندگار در سال‌های این کشور ثبت خواهد شد، ما داروسازان و شیمی‌دان‌های قابلی داریم که در بسیاری از جا‌های دنیا وجود ندارد، باید بر این امر تکیه کنیم و چه در زمینه مواد اولیه دارویی و چه در فرمولاسیون های‌تک و بایوتک که نیازمند تحول هستیم با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و نیرو‌های انسانی برای کل منطقه و جهان بتوانیم به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی قلمداد شویم.

نمکی با بیان اینکه امسال افتتاح‌های بسیاری خواهیم داشت گفت: ما در سال گذشته ۶ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه کردیم و در یک ماه هزار تخت آی‌سی یو برای بیماران نیازمند به آ‌ی‌سی‌یو با تجهیزات پزشکی تولید داخل تجهیز کردیم و امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی، ۴۴ بیمارستان جدید تماما با دستگاه‌های تولید داخل افتتاح خواهیم کرد و به دنیا نشان خواهیم داد که هم کرونا را مدیریت کردیم و هم توانستیم تولیدمان را در جهش تاریخی قرار دهیم و هم به عنوان صادرکننده پرقدرت در منطقه قلمداد شویم.

دکتر محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، در این نشست گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برمی‌داریم، خداوند ذخایر مادی و معنوی بسیاری در اختیار کشور ما قرار داده است که یکی از آن‌ها نفت و مشتقات آن است، یکی از ابلاغیات مقام معظم رهبری فاصله گرفتن از خام فروشی مواد نفتی است و امروز می‌تواند این امر تحقق یابد.  

وی افزود: کشور ما پتانسیل فراوانی دارد و هماهنگی زیادی در دوران کرونا پیش آمد، یک مدیریت منسجم، چالاک و خلاف آن‌چه که دیگران باور داشتند از راس کشور تا استان‌ها اتفاق افتاد. در ظرف ۴۵ روز از کشوری که در زمینه اقلام کرونا وابسته بودیم امروز تبدیل به یک تولیدکننده شده‌ایم. وزیر بهداشت جزو معدود وزرایی است که خودش مسئولیت اداره بنگاه‌های دارویی را دارد و ایشان از سال‌ها قبل در زمینه تولید مواد دارویی مباحث را دنبال می‌کردند.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: