۲۰۱۵
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۲۹۰
اجتماعی حمل و نقل

تیتر یک خبر ویژه

با وجود اختلاف نظرها برای اجرای طرح ترافیک در نهایت همراه با خط و نشان وزیر بهداشت از شنبه در تهران آغاز شد و رفته رفته آمار مبتلایان به کرونا هم افزایش پیدا کرد.

به گزارش فراتیتر، همزمان با شیوع ویروس کرونا مدیران شهری برای کنترل این بیماری پیشنهاد لغو طرح ترافیک را ارائه کردند تا تردد مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. در مرحله اول کاهش ۳.۵ ساعته طرح ترافیک در تهران اجرا شد. در فروردین ماه بنا بر تصمیم مدیران شهری اجرای طرح ترافیک تا روز بیستم فروردین ماه لغو شد. وزیر بهداشت هم مهر تایید بر این تصمیم زد و اعلام کرد که طرح ترافیک در تهران و کلان شهر‌ها تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود، مردم می‌توانند با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند. همچنین رئیس پلیس راهور ناجا نیز هم راستا با وزیر بهداشت تاکید کرد که مطابق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل می‌کند، ولی بهتر این است که طرح ترافیک عملیاتی و اجرایی نشود.

کرونا اجازه اجرای طرح ترافیک را نداد

در نیمه اردیبهشت ماه صحبت از اجرای طرح ترافیک شد و با توجه به ساعت شروع به کار ادارات از ۷ صبح، اجرای طرح‌های ترافیکی ساعت ۸ صبح در نظر گرفته شد تا کارمندان بتوانند قبل از ساعت اجرای طرح ترافیک با وسیله شخصی خود در محل کار حاضر شوند. همچنین بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ خروج از محدوده طرح ترافیک رایگان بود. پلیس و ستاد ملی کرونا اولین مخالفین اجرایی شدن طرح ترافیک بودند و در نهایت هم استاندار تهران از استمرار لغو طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی خبر داد.

مجددا صحبت از اجرای طرح ترافیک از روز ۲۹ اردیبهشت شد که طبق اعلام زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران، این ستاد نیز با اجرای طرح ترافیک از ۲۹ اردیبهشت ماه به صورت مشروط موافقت کرده بود. به گفته وی اگر بعد از اجرای طرح ترافیک میزان ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند، در اجرای طرح ترافیک تجدید نظر می‌شود اما این بار هم مجددا انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران یک روز قبل از اجرایی شدن طرح ترافیک گفت: تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک در تهران اجرا نمی‌شود. فردای این اظهار نظر، مشاورعالی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در پایتخت خبر داد که رفته رفته بلاتکلیفی اجرای این طرح افزایش یافت. سردرگمی تهرانی‌ها ادامه داشت و شهرداری اعلام کرد، طرح ترافیک بعد از عید فطر اجرا می‌شود. این بار هم وزیر بهداشت مخالفت خود را اعلام کرد تا جان مردم به خطر نیافتد.

این کشمکش تا خرداد هم ادامه پیدا کرد و ۵ خرداد در حالی که زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران از منتفی شدن اجرای طرح ترافیک در روزهای ششم، هفتم و هشتم خرداد خبر داده بود، سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود از اجرای قطعی‌طرح ترافیک در پایتخت از ششم خرداد ماه خبر داد. 

در نهایت نیز علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران  خبر داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیم‌ها، طرح ترافیک در تهران از ۱۷ خرداد مجدداً اجرا می‌شود. از سویی نمکی وزیر بهداشت تاکید کرد که ما اعلام کردیم که چند روزی با شما راه می‌آییم، اما بدانید که من در زمینه سلامت مردم با احدی رودربایستی ندارم و با هیچ کس هم شوخی ندارم. اگر ببینم که حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش پیدا کرده است و  فاصله‌گذاری‌های اجتماعی رعایت نمی شود، قطعا اعلام می‌کنم که وضعیت طرح ترافیک به قبل بازگردد و طرح لغو شود.

شهرداری تهران به دنبال جبران خسارت

آمار‌ها نشان می‌دهد که هوای تهران امسال با وجود اجرا نشدن طرح ترافیک وضعیت بسیار بهتری نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته با وجود اجرای طرح ترافیک داشته است. از سویی مسئولان و ثروتمندان بدون دغدغه آرم طرح ترافیک دریافت می‌کردند و به راحتی با خودروی شخصی وارد منطقه ممنوعه تهران می‌شدند اما از آنجا که خودروی شهروندان آلوده کننده هوا بود، آن‌ها اجازه ورود به این منطقه را نداشتند.

شهرداری برای جبران خسارت‌های کرونایی خود در اولین اقدام جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک را  ۵ برابر کرد و در نتیجه جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک از ابتدای اردیبهشت ماه از ۲۰ هزار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران نسبت به آزاد شدن ورود خودرو‌های شخصی به محدوده طرح ترافیک به خاطر شیوع کرونا گفت: ستاد کرونا اعلام کرده بود که ورود خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک آزاد است، ولی این به این معنا است که سقف ورود به طرح برداشته شود و به این معنا نیست که عوارض آن هم بخشیده شود. این مصوبه باید لایحه داشته باشد و اگر قرار باشد که ورود به طرح بخشیده شود باید شورای شهر نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کند و اقدام فعلی مبنی بر تعلق نگرفتن عوارض برای ورود به طرح خلاف قانون است.

دلایل اجرای طرح ترافیک در تهران از زبان عضو شورای شهر

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران که در پاسخ به مخالفین اجرای طرح ترافیک در روزهای کرونایی تهران در گفتگو با فراتیتر گفت: طرح ترافیک یک قاعده کلی دارد که در منطقه مرکزی شهر برای کنترل ۶ میلیون خودرو در تهرانی و کاهش آلودگی هوا طراحی شد. در محدوده ترافیکی مرکزی ظرفیت ما حدود ۱۰۰ هزار خودرو است و در روزهای کرونایی که طرح ترافیک اجرا نشد، حدود ۳ برابر بیش از ظرفیت محدوده ترافیکی مرکزی خودرو وارد این منطقه شد. در نتیجه در خانه ماندن تبدیل به در ماشین ماندن شد. در ابتدا به این علت طرح ترافیک لغو شد که مردم در خانه بمانند و تنها افرادی که در مشاغل حیاتی هستند، بدون مشکل تردد داشته باشند. رفته رفته تردد ها زیاد شد و مردم شرایط را عادی فرض کردند. در نهایت تصمیم گرفته شد که طرح ترافیک در تهران مجددا اجرا شود.

میرلوحی اظهار داشت: در صورتی که طرح ترافیک اجرایی نشود، شاهد حضور ۶ میلیون خودرو در تهران خواهیم بود و شهر مختل خواهد شد.  برای کنترل آلودگی هوا این طرح تدبیر خوبی است و طرح را عادلانه کردیم. ۱۲۰ هزار کارت خواص را به ۶۰ هزار سهم کاهش دادیم و ۴۰ هزار سهم را به مردم واگذار کردیم تا در صورت ضرورت وارد محدوده طرح ترافیک شود.

این عضو شورای شهر در واکنش به آمار کاهش آلودگی هوا در مدت مشابه امسال با توجه به اجرایی نشدن طرح ترافیک گفت: شرایط بارندگی امسال موجب کاهش آلودگی هوا شد و مشکل اصلی ما اختلال در شهر است. برداشتن طرح ترافیک یعنی اختلال در محدوده‌های مرکزی شهر تهران که در نتیجه اجرایی شدن طرح ترافیک ضرورت دارد. اختلال و افزایش تردد آلودگی هوا را بیشتر می‌کند. کرونا هم برای افرادی که ریه حساس دارند، خطر بیشتری دارد. دستگاه تنفسی به واسطه آلودگی هوا آسیب می بیند و در نتیجه درصد مرگ و میر کرونا نیز افزایش می‌یابد. ستاد ملی کرونا در ابتدا فکر می‌کرد که تصمیم موثری اتخاذ کرده است اما ثابت شد که آسیب بیشتری دارد.

میرلوحی ضمن اشاره به کاهش درآمد شهرداری تهران تاکید کرد: در دوران کرونا هزینه های شهرداری از اسفند ماه تا به امروز ۲ برابر شده است و از سویی درآمد شهرداری نصف شد. شهرداری درآمدها را هزینه خرید قطار و اتوبوس خواهد کرد. کل درآمد ما از مترو و طرح ترافیک معادل یک واگن و یا اتوبوس هم نمی‌شود. درآمد شهرداری از طرح ترافیک روزی یک میلیارد تومان است، در حالی که برای خرید یک واگن باید ۱۵ میلیارد تومان هزینه کرد. به خاطر تحریم ها امکان خرید واگن نداشتیم اما در راستای حفظ و تعمیر قطار و اتوبوس استفاده کرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران در نهایت خاطر نشان کرد: در روزهای اوج شیوع کرونا طرح ترافیک اجرا نمی‌شد و باز مردم از مترو استفاده می کردند و تاثیری نداشت. در صورتی که طرح ترافیک اجرا نمی شد، با مشکل ترافیک و مشکل در تردد نیروهای اورژانس مواجه بودیم. ستاد ملی کرونا این مسئولیت را به شهرداری واگذار کرد.

کرونا در تهران افزایش یافت اما طرح ترافیک متوقف نشد

در حالی که وزیر بهداشت اعلام کرده بود در زمینه سلامت مردم با احدی رودربایستی ندارد و اگر حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش پیدا کند و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی رعایت نشود، طرح ترافیک لغو می‌شود اما تا این لحظه با وجود افزایش مبتلایان به کرونا در تهران و افزایش ازدحام در مترو تصمیم جدید اتخاذ نشده است. حتی ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به صراحت اعلام کرد که احتمال انتقال کرونا در مترو و اتوبوس زیاد است و این خبر در رسانه‌ها با تیتر مترو کانون کرونا انتشار یافته است. همچنین در نیمه نخست سال با وارونگی هوا مواجه نیستیم و مدارس هم تعطیل هستند. در نتیجه جلوگیری از ابتلای به کرونا ویروس برای جامعه الویت بیشتری نسبت به کنترل ترافیک و آلودگی هوا دارد.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: