۲۰۷۱
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۳۱۵
الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در روزهای کرونایی جای خالی توسعه خطوط مترو و قطارهای جدید در پایتخت را بیشتر از هر زمان دیگری پررنگ کرده است و این در حالی است که مدیرت شهری در بودجه سال جاری قرار بود، توجه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی داشته باشد.

به گزارش فراتیتر، وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی همواره مورد گلایه‌مندی مردم بوده است. اگرچه کرونا و تعطیلی‌های در پی آن فرصت تنفسی به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران داد، اما بازگشایی‌های مجدد دوباره شلوغی را به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌ها برگرداند، در حالی که برای محقق شدن فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل کرونا، آروزی داشتن یک سفر آرام و خلوت در ناوگان حمل ونقل عمومی در این روزها باید رنگ به خود بگیرد، اما مدیریت شهری دوره پنجم در نوسازی و توسعه این ناوگان کارنامه قابل قبولی تاکنون از خود به جای نگذاشته است.

از یک طرف تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و از سوی دیگر عدم تحقق وعده‌های دولت در کمک به توسعه حمل و نقل عمومی و ضعف در بدنه شهرداری از جمله دلایلی بودند که به اجرایی نشدن برنامه‌های توسعه حمل ونقل عمومی پایتخت دامن زدند. بیش از دو ماه از آغاز سال جدید می‌گذرد و مدیران شهری تهران که بودجه سال جاری را با نگاه ویژه به حمل و نقل عمومی بسته بودند با شیوع کرونا و تشدید مشکلات تامین منابع مالی به نظر می‌رسد، هنوز موفق به تحقق وعده‌های بودجه‌ای نشده‌اند. 

«مجید فراهانی» رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک سوم بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته است، گفته بود؛ در بودجه سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل ونقل رشد داشتیم که بیشترین رشد با توجه به مطالبه مردم در رابطه با آلودگی هوا و تسریع در حمل ونقل عمومی محسوب می‌شود، اما هنوز نه یک ایستگاه مترو افتتاح شده است و نه یک اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران وراد شده است. 

در همین راستا مدیریت شهری وعده داده بود که با افتتاح ماهانه یک ایستگاه گام موثری در توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت بردارد. پرونده این وعده در سال ۹۸ با افتتاح ۸ ایستگاه بسته شد و با گذشت بیش از دوماه از سال جاری، هیچ ایستگاه جدیدی در پایتخت افتتاح نشده است. ظاهرا بخش عمده‌ای از هزینه تامین اعتبار برای توسعه ایستگاه های مترو به دست اوراق مشارکت باز می‌شود. اوراقی که هر ساله با یک سال تاخیر به مدیران مترو می رسد. 

در سال ۹۷ بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی تهران اختصاص یافت که تنها ۳۹۰ میلیارد تومان آن در سال ۹۸ نقد و مابقی آن مبلغ که قسمت عمده اوراق را شامل می‌شود، هنوز توسط "بانک آینده"  تامین نشده است. منبعی که به گفته شهردار تهران مهمترین منبع تامین مالی مترو است. پیروز حناچی در مراسم افتتاح مولوی؛ آخرین ایستگاه به بهره‌برداری رسیده مترو در سال گذشته این مطلب را عنوان کرد. حناچی گفته بود، مهمترین منبع تامین مالی ساخت مترو در پایتخت برای سال ۹۹ اوراق مشارکت است و در حال رایزنی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم و هنوز برای اظهار نظر در این خصوص زود است.

 جلسات بی‌حاصل با مدیران بانک مرکزی و آینده

«علی امام» مدیر عامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام مشکل تامین اعتبار ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی بانک آینده گفت: ۹۱۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت که بیش از ۱۰ ماه است در بانک آینده مانده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

او با اشاره به جلساتی که با مدیرعامل بانک آینده برگزار شده، گفت: طی دو هفته گذشته جلسات خوبی با مدیرعامل بانک شهر در دفتر ایشان و دفتر قائم مقام بانک مرکزی برگزار کردیم و توافقات اولیه شده است و پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم تا منجر به آزادسازی پول شود. 

هنوز پولی آزادسازی نشده است

مدیرعامل متروی با بیان اینکه هنوز پولی آزادسازی نشده است، ادامه داد: امیدواریم با حسن نیتی که بیش از گذشته همکاران ما در بانک آینده نشان دهند، این اتفاق در خرداد ماه رخ دهد و ۹۱۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت برای توسعه خطوط متروی تهران تامین شود. 

امام در پاسخ به این سوال که قرار بود ماهانه شاهد افتتاح یک ایستگاه مترو در تهران باشیم که چندین ماه است این وعده عملیاتی نشده است، اظهار کرد: قرار بود به طور متوسط ماهانه یک  ایستگاه مترو افتتاح شود و به ویژه در ۶ ماهه دوم سال گذشته نیز چندین مرتبه این حرف گفته شد و در برنامه‌های ما نیز قرار داشت. 

از افتتاح ۴ ایستگاه عقب ماندیم

او با بیان اینکه امکان این افتتاح‌ها نیز فراهم بود، افزود: در سال ۹۸، هشت ایستگاه مترو افتتاح شد و از ۴ ایستگاه عقب ماندیم، چرا که بنای برنامه‌ریزی ما بر روی اوراق مشارکتی بود که در تاریخ ۳۱ تیرماه سال ۹۸ منتشر شد. 

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه فرض ما بر این بود که تا پایان تابستان سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی که منتشر شد، نقد می شود و به دست ما می‌رسد، تصریح کرد: ما بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما بخش اول این اوراق که سهم کمتری را نیز شامل می‌شد، توسط بانک صنعت و معدن منتشر و در مهر ماه تامین شد، اما ۹۱۰ میلیارد تومان هنوز به حساب ما واریز نشده که متاسفانه برنامه‌های ما را در سال گذشته تحت تاثیر قرار داد و از این جهت عقب افتادیم.

او با اشاره به اینکه اکنون در ماه سوم سال ۹۹ قرار داریم و هنوز بخش قابل توجهی از اوراق مشارکت تامین نشده است، افزود: با توجه به شرایط فعلی، هنوز هم این برنامه‌ریزی و امکان را داریم که حداقل ۱۲ ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال جاری افتتاح کنیم. 

افتتاح مشروط ماهانه یک ایستگاه مترو

امام در ادامه اظهار داشت: هنوز زمان و امکان افتتاح ماهانه یک ایستگاه وجود دارد، اما به شرط آنکه امکان تامین ۹۱۰ میلیارد اوراق مشارکت محقق شود. همچنین منابع دیگری که از طریق مجتمع‌های ایستگاهی و بودجه مستقیم شهرداری است را نیز باید به کار گیریم. 

او با بیان اینکه شرایط درآمدی شهرداری به دلیل شیوع کرونا خوب نیست، افزود: اما با همه این مسائل تلاش خودمان را می‌کنیم تا امسال بتوانیم به هدف نزدیک شویم. 

او در پاسخ به این سوال که افتتاح خطوط مترو تنها منوط به تامین مالی اوراق مشارکت شده است؟ گفت: منوط به تامین مالی است که رقم درشت آن مربوط به اوراق مشارکت است، چرا که بدون هیچ تامین نقدینگی نمی‌توان کار کرد. 

مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه همه پای کار هستند، گفت: این آمادگی و تمایل برای افتتاح ایستگاه‌های مترو وجود دارد.

مبلغ اوراق مشارکت سال ۹۸  کمتر از سال ۹۷

امام در خصوص مبلغ اوراق مشارکت سال جاری که به گفته شهردار تهران مهمترین منبع تامین مالی برای مترو است، گفت: در بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور شرایطی برای تایید مراحل اداری کار انتشار اوراق مشارکت داریم که عملا باعث می‌شود، تامین نقدینگی و انتشار اوراق مشارکت هر سال به سال بعد از آن موکول می‌شود. 

او ادامه داد: ۹۱۰ میلیاردی که هنوز نقدینگی آن برای مترو تهران حاصل نشده است، مربوط به سال ۹۷ است. در سال ۹۸ پیگیر دریافت مجوز برای رقم بیشتری از اوراق مشارکت بودیم، اما به دلیل محدودیت‌های دولت، پس از پیگیری‌ها در نهایت ۱۵۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت صادر شد که همه آن متعلق به مترو نیست و ۱۰۰۰ میلیارد تومان متعلق به متروی تهران و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به اتوبوسرانی است. 

امام با بیان اینکه مبلغ اوراق مشارکت سال ۹۸ از سال ۹۷ نیز کمتر است، گفت: سازمان برنامه و بودجه به دلیل محدودیت‌ها این مبلغ را نیز به سختی پذیرفت. پیگیر هستیم تا انتشار اوراق مشارکت سال ۹۸ مانند سال گذشته تا پایان تیرماه انجام شود.

سهمیه اوراق مشارکت سال ۹۹ هنوز تعیین نشده است

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: برای سال ۹۹ هنوز سهمیه‌ای تعیین نشده است، رایزنی‌هایی داشتیم و جلسه‌ای در وزارت کشور طی روزهای گذشته برگزار شد، اما باید دید وزارت کشور چقدر برای ما سهمیه قائل می‌شود که البته این رقم نیز به سازمان برنامه و بودجه می‌رود و دچار تغییر می‌شود و در نهایت رقمی که سازمان برنامه و بودجه بپذیرد، رقم نهایی اوارق مشارکت سال جاری خواهد بود. 

دو رام قطار در دهه نخست تیرماه وارد شبکه می‌شود

او در پاسخ به این سوال که وعده اضافه شدن دو رام قطار در سه ماهه اول سال جاری چه زمانی عملیاتی می شود نیز گفت: تکمیل دو رام قطار در مراحل نهایی است و حداکثر در ده روز اول تیرماه این آمادگی وجود دارد که این دو رام قطار وارد شبکه شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: