۲۰۷۴
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۳۴۱
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر چرخشی

رئیس جمهور گفت: افزایش بیماران در کرونا بخشیش مربوط به این می‌شود که تست‌های آزمایشگاهی را اضافه کردیم و امروز تست‌های زیادی در سراسر کشور انجام می‌شود.
به گزارش فراتیتر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: از هفته‌های پیش به سمت مهار ویروس کرونا در کشور به استثنای چند استان رسیدیم. این چند استان هم تلاش مضاعف انجام می‌دهند تا از شرایط قرمز خارج شوند و شرایط مناسبی برای مردم به وجود آید. جا دارد از وزارت بهداشت و درمان و همه کارکنان سلامت در این امر مهم تشکر و سپاسگذاری کنم.

رئیس‌جمهور گفت: روشن است که نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرمای هوا موجب از بین رفتن این ویروس  شده است. بازگشایی‌ها در کشور مشروط بود مشروط به اینکه همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند. افزایش بیماران در کرونا  بخشیش مربوط به این می‌شود که تست‌های آزمایشگاهی را اضافه کردیم و امروز تست‌های زیادی در سراسر کشور انجام می‌شود. وقتی تست زیادی انجام شود به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود و این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند، چون وقتی زودتر تشخیص دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد.

روحانی درباره اقدامات و خشونت‌های اخیر آمریکا تصریح کرد: دولت آمریکا دولت بی‌اعتباری بود و در این دولت جدید بی‌اعتبارتر شد. دولتی که همه مقررات بین المللی را زیر پا گذاشت؛ محیط زیست، یونسکو، حقوق مظلومین عالم و ملت مظلوم فلسطین و بسیاری از قرارداد‌هایی که با دوستان خود داشت را زیرپا نهاد و دولت بی‌اعتبار و علاوه بر این، بی‌اعتبارتر هم شد.

وی به مواجه آمریکا با کرونا اشاره کرد و گفت: ایالات متحده آمریکا تا امروز در مبارزه با کرونا بدترین کشور است که بدترین شیوه را انتخاب کرده، بیشترین تلفات داده و نشان داده که مدیریت لازم برای اداره این کشور بزرگ را ندارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اقدامات آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر با خشونت شدید علیه ملت خودشان همراه شده است؛ نظامیان و پلیس به دستور کاخ سفید به مردم فشار آورده و کشتار آنان انجام می‌دهند البته ما از قدیم می‌دانستیم که سیاست آمریکا، سیاست زانو برگلوست؛ آن‌ها این کار را روی هر مظلومی انجام می‌دهند و این سیاست آمریکاست. ملت بزرگ ایران این زانو را شکست؛ این‌ها سال ۹۷ می‌خواستند این کار را انجام بدهند و زانو را نزدیک حلقوم ملت ایران آوردند، ولی ملت ایران این زانو را با پتک اتحاد و همدلی شکست.

روحانی خاطر نشان کرد: هفته‌های آینده، چون ایران در مهرماه به جایی می‌رسد که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود، از حالا نسبت به این روز مهم برای تاریخ ایران عصبانی هستند و قطعنامه تهیه می‌کنند و می‌خواهند به شورای امنیت ببرند. توقع ما از ۴ کشور دائم این شورا این است که ایستادگی کنند به خاطر منافع و ثبات جهان، منافعی که در توافق هسته‌ای مد نظر منطقه و جهان بود. خصوصا از روسیه و چین توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند و ما مطمئن هستیم انواع توطنه‌هایی که علیه ما داشته شکست خورده و این توطئه هم با موفقیت مواجه نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما توانمندی دفاعی خود را بالا می‌بریم و آمریکایی‌ها باید بفمهند که توانمندی دفاعی ایران در هر شرایط افزایش می‌یابد. در سال‌های گذشته و در شرایط تحریم بهترین سیستم دفاعی و پدافندی را طراحی کردیم و پهباد آمریکایی را با سیستمی ایرانی زدیم. ما قدرت دفاعی‌مان توسعه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور دربخش دیگری از سخنان خود در این جلسه گفت: در این چهار ماه فشار زیادی از لحاظ اقتصادی و زندگی بر مردم فهیم ما بوده و در مقایسه با همه کشور‌هایی که فشار و تحریم را نداشتند و صرفا با کرونا مواجه بودند، تاب‌آوری ملت ایران امروز زبان‌زد است و در تاریخ ما ثبت خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: همچنان سلامت مردم مسئله اول ماست.

رئیس‌جمهور به آمار مبتلایان به کرونا اشاره کرد و بیان داشت: یک بخشِ افزایش تعداد بیماران در کرونا که در هفته‌های اخیر مشاهده می‌شود مربوط به این است که ما تست‌های آزمایشگاهی را اضافه کردیم. امروز تست زیادی انجام می‌شود و وقتی تست بیشتری صورت بگیرد طبیعتا شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود و این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند؛ وقتی زودتر بیمار را تشخیص می‌دهیم معمولا به مرحله بستری نمی‌رسد.

روحانی اظهار داشت: توانمندی وزارت بهداشت و درمان ما بسیار بالاتر از این ویروس است و ما در شرایط فعلی به غیر از بخش تحول سلامت کار‌های دیگری هم انجام می‌دهیم. یعنی برای یافتن درمان این ویروس و واکسن آن تلاش می‌کنیم. بخش‌های تولیدی ما خصوصا بخش‌های دانش بنیان برای رفع نیازمندی‌های از لحاظ بهداشت و درمان تلاش خوبی انجام دادند و ما امروز حتی در برخی موارد صادرکننده هم هستیم و برخی کشور‌هایی که در با سران آن‌ها در تماس هستیم متقاضی هستند که ما امکانات ضدعفونی و بهداشتی را به آن‌ها صادر کنیم.

وی هم‌چنین تصریح کرد: حمل و نقل شهری اهمیت فراوانی دارد و شهرداری‌ها و خصوصا شهرداری تهران باید مراقبت زیادی کنند؛ مترو و اتوبوس می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و اگر مردم از وسایل حفاظتی مانند ماسک استفاده نکنند با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. ما از روز اول با یاری مردم پیش رفتیم و از مردم می‌خواهیم در این زمینه ما را یاری نمایند و من مطمئن هستم با یاری مردم در آن چند استانی هم که باقیمانده به مهار می‌رسیم. مراقبت‌ها باید تا ماه‌های آینده ادامه یابد.

رئیس‌جمهور گفت:  از آموزش و پروش می‌خواهم در ایام تابستان که دانش آموزان فرصت دارند از امکانات فضای مجازی هم برای تکمیل آموزش و هم پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان استفاده کنند.

روحانی اظهار داشت: به مردم عزیزمان می‌گویم که ما راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی را تغییر دهیم؛ یعنی تا زمانی که این ویروس هست و تا وقتی که دنیا به واکسن مطئمنی برسد، راه دومی برای ما وجود ندارد و بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه یابد و در هفته آینده هم بازگشایی‌هایی داریم که البته باید با احتیاط باشد. راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است و در معاشرت‌ها، آداب و رسوم و مراسمات مراعات کنیم و باید سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه ما در سال ۹۷ و ۹۸ شرایط ویژه‌ای داشتیمو امسال هم شرایط ما ویژه شد، اظهار داشت: همه باید توجه کنند که در چه شرایط کشور را اداره می‌کنیم؛ البته نمی‌خواهم دولت ما در حاشیه‌سازی‌ها وارد شود و ۱۴ ماه از فرصت دولت باقیمانده و در این ماه‌ها باید توان خود را برای حل مشکلات، رفاه مردم و  اتمام طرح‌ها بگذاریم. از کارگران، مهندسین و مسئولین دولتی تشکر می‌کنم که در این ایام تلاش مضاعف دارند و ما هر هفته رقم بالایی را افتتاح می‌کنیم. همین هفته ۴۸۰۰ میلارد تومان طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد. این افتتاح‌ها فقط هفته‌ای یکبار نیست بلکه هر روزه افتتاح‌ها انجام می‌شود و این یعنی که نشاط و فعالیت در کشور ما علیرغم فشار‌ها وجود دارد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: در شرایط فشار فوق العادده تحریم در این سال‌ها؛ ۵۰ میلیارد دلار در سال درآمدمان کم شد؛ برای اینکه این روشن شود می‌گویم که بودجه سال ۹۹، ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه سال گذشته ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است. ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان، یعنی دو برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از کل بودجه امسال ما بیشتر است. هر دولتی که در دنیا بود در این شرایط به زانو در می‌آمد، اما مردم ما ایستادگی کرده و سایر قوا همکاری داشتند و دولت در صحنه بوده و رهبری معظم انقلاب نیز حمایت کردند. شرایط امروز زندگی قابل تحمل، ولی سخت است؛ ما در تولید که امسال سال جهش تولید است توان خود را برای تولید به کار می‌گیریم و خواهید دید تا پایان سال پروژه‌های عظیمی را افتتاح خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: در سفری که معاونین رئیس‌جمهور به منطقه آذربایجان داشتند ۳ طرح بسیار مهم در آذربایجان‌های غربی و شرقی و اردیبل، بعضی تا پایان سال و بعضی تا پایان دولت افتتاح می‌شود.

وی به مسئله دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: دریاچه ارومیه اولین قول دولت به مردم منطقه آذربایجان و غرب کشور بود و با طرح‌هایی که تا دی ماه افتتاح خواهیم کرد، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود. در این‌باره تونلی حفر کردیم تا آب از یک سد به دریاچه وارد شود و طول این تونل ۳۶ کیلومتر است.   ۹۰ درصد گرد و غبار دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم مهار شده و آن ۱۰ درصد نیز تا پایان سال مهار می‌شود و این عظیم‌ترین کار محیط زیست کشور است. تالاب‌ها هم تا حد زیادی آبگیری شده و بارندگی نیز مناسب بوده است. دولت یازدهم و دوازدهم دولت محیط زیست بوده و در این زمینه کار‌های مهمی انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین اظهار داشت: اگر کسی از دولت انتقاد دارد راحت و با زبان روان انتقاد کند، ولی شرایط ما را هم در نظر بگیرند و منصفانه انتقاد کنند، ولی تاکید می‌کنم که ما وارد حاشیه‌سازی نخواهیم شد و ما کار خود را برای مردم توضیح می‌دهیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم گفت: درست است که شرایط برای مردم سخت‌تر شده و تورم به آن حدی که ما مدنظرمان بود بخاطر تحریم‌ها نرسید. در شرایطی که این تحریم‌های شدید وجود نداشت رشد اقتصادی را از ۸- به ۱۴+ آوردیم و این در تاریخ کشور ما نبوده است. رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، ۸- و در سال ۹۵، ۱۴+ بوده و کار بزرگی در این‌باره انجام شده است. تورم ما ۴۰ بوده و به ۷ رسیده یعنی تک رقمی و رشد اقتصاد دو رقمی شده است. وعده‌ای که در دولت یازدهم عملی کردیم، ولی در دولت دوازدهم با شرایط ویژه‌ای روبرو شدیم. متوسط حقوق کارمندان نسبت به اوایل دولت یازدهم چهار برابر شده و مستمری افرادی کم‌درآمد جامعه ۹ برابر شده و از این سو اقدامات دولت را هم مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط کرونایی اولا باید دولت الکترونیک را با سرعت جلو ببریم، اظهار داشت: سبک زندگی که گفتم فقط مقصودم ماسک نیست؛ یکی این است که خدمات را در شرایط فعلی با فضای مجازی در اختیار مردم قرار بدهیم. در جلسه امروز گزارش داده شد که در بیمه شخص ثالث نسخه کاغذی حذف شده و مردم می‌توانند کار بیمه و خسارت را از طریق فضای مجازی انجام دهند. در زمینه دولت الکترونیک تمام دولت بسیج خواهد شد که خدمات به مردم از فضای مجازی باشد.

رئیس‌جمهور به مسئله مسکن اشاره کرد و گفت: امروز مشکل مردم در حوزه مسکن است؛ امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها و قیمت مسکن با شاخص‌های اقتصادی ما منطبق نیست و حرکتی در جامعه است که به مردمی که مستاجر هستند و یا قصد دارند خانه تهیه کند فشار می‌آورد. امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول این موضوع را مد نظر قرار دهند و طرح‌های امکان‌پذیر برای مهار این مسئله را بررسی کنند تا این فشار را کاهش دهیم.

روحانی در این جلسه اظهار داشت: مردم عزیزمان بدانند در زمینه اقتصاد همه تلاش خودرا می‌کنیم تا فشار بر آنان کاهش یابد. امروز در جلسه دولت رئیس کل بانک مرکزی آماری داد که نشان می‌دهد حرکت ما درست است؛ یکی درباره سه ماه پایانی ۹۸ که کار‌های بزرگ صنعتی رشد ۱۰.۵ درصدی داشتند و امیدوارم رشد اقتصادی بدون نفت سال ۹۸ ما علیرغم تحریم منفی نباشد و نشانه‌ها این است که رشد اقتصاد بدون نفت ما منفی نخواهد بود. هم‌چنین در مزنیهزمینه کاهش تورم علامت‌های خوبی مشاهده می‌کنیم و در شاخص بهای تولید نشانه خوبی داریم.

وی در پایان افزود:  به آینده امیدوار هستیم و معتقدیم امسال سال جهش تولید است و همه توان خود را برای کاهش مشکلات مردم استفاده خواهیم کرد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: