۲۰۷۶
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۲۹۰
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت از احتمال بازگشایی تالارها در مناطق سفید خبر داد و گفت که بر اساس آمار وزارت بهداشت میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف ۸۵ درصد بوده که اخیرا گفته شده پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد بیشتر واحدهای صنفی رعایت می‌کنند.

به گزارش فراتیتر، جمشید گلپور امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: دولت اعتباراتی برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته و ۱۵ شغل مشمول این طرح شده‌اند که تعداد قابل توجهی از آنها اصناف هستند. همچنین بسته حمایتی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان بوده است؛ به واحدهایی که با دستور دولت تعطیل شدند ۱۶ میلیون و واحدهایی که تعطیلی آنها ناگزیر بوده است، ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول پرداخت تسهیلات به واحدهای شامل پرونده بیمه آغاز شده و پرداخت به بخش‌های که خارج از پرونده بیمه هستند، در دستور کار است، تصریح کرد: واقعیت این است که کلیه اصناف از موضوع کرونا آسیب دیدند که برخی آسیب‌ها بسیار شدید بوده است. مثلا تالارها که با دستور دولت تعطیل شدند، هنوز اجازه بازگشایی ندارند.

احتمال بازگشایی تالارها در مناطق سفید

البته به گفته وی مصوبه اولیه برای اینکه تالارهای پذیرایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر در مناطق سفید بازگشایی شوند گرفته شده و اجرای آن در انتظار تصویب در ستاد ملی کرونا است.

وی همچنین درباره مکانیزم نظارتی بر اصناف گفت: برای اینکه موضوع تخلفات صنفی را رصد کرده و سرعت دهیم، سامانه بازرسی و اطلاع رسانی قیمت راه‌اندازی کردیم که شکایت‌هایی در حوزه تقلب و گران‌فروشی روزانه ثبت شده و سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها آن را بررسی می‌کنند.

دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کالاها بعد از ماه مبارک رمضان اظهار کرد: افزایش قیمت بر کسی پوشیده نیست اما نمی‌پذیرم که نظارتی بر آن وجود ندارد. منکر شرایط تورمی در کشور نیستیم اما هرکسی فراتراز سود قانونی کالایی عرضه کند قطعا مطابق قانون با آن برخورد می‌شود.

اجازه صادرات ماسک سه لایه داده نمی‌شود

گلپور از تولید ۷۲ میلیون ماسک سه لایه صنعتی در کشور از زمان شیوع کرونا خبر داد که تولید ۷۰ درصد این اقلام در کارگاه‌ها بوده است.

همچنین به گفته وی تولید ماسک ان ۹۵ سه میلیون، دستکش جراحی ۶ میلیون، دستکش معاینه ۳۲۲میلیون، دستکش یکبار مصرف ۱۵۱ میلیون، لباس یکسره ۹۴۴ عدد، الکل طبی ۲۶ میلیون لیتر و ژل ضد عفونی کننده ۱۲ میلیون لیتربوده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه برای تامین ماسک سه لایه مشکلی وجود ندارد، تاکید کرد: با این وجود اجازه صادرات ماسک سه لایه را نمی‌دهیم تا در این زمینه اطمینان خاطر داشته باشیم و تلاش می‌کنیم قیمت آن را در هفته‌های آینده کاهش دهیم.

گلپور همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف ۸۵ درصد بوده است. که اخیرا گفته شده پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود اما مشاهدات میدانی ما نشان می دهد بیشتر واحدهای صنفی رعایت می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند بار اول تذکر می‌گیرند اما دفعات بعد حتما پلمپ می‌شوند.

این مقام مسئول  در پایان خاطرنشان کرد که حدود ۴۰۰ اتاق اصناف در کشور داریم که حدود ۷۰۰۰ اتحادیه صنفی فعالیت داشته و حدود سه میلیون واحد صنفی با پروانه کسب نقش آفرینی می‌کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: