۲۲۰۴
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۳۳۹
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

رئیس سازمان غذا و دارو، از برخورد شدید با شرکت های دارویی خبر داد که به تعهدات تولیدی خود عمل نکنند.

به گزارش فراتیتر، احمدرضا شانه ساز، ضمن قدردانی از تلاش‌های شرکت‌های داروسازی برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران در شرایط تحریم، گفت: سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی سالی سخت را سپری کردیم چرا که فروش و صادرات نفت برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت‌های بسیاری طلب می‌کرد و با همت شرکت‌های داروسازی و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته و حضور دکتر نمکی به عنوان وزیر بهداشت ما موفق شدیم سهم ارز تولید به واردات را عکس کنیم و ۶۰ درصد ارز را به تولید داخل تخصیص دهیم، ارقام بورس نیز  در سال رونق تولید نشان داد که خوشبختانه صنعت داروسازی از نظر مالی سال بدی پشت سر نگذاشته است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو پس از شیوع کووید ۱۹ مسئول تأمین ماسک، لباس‌های حفاظتی، ونتیلاتور، دارو و همه اقلام بهداشتی ضد کرونا بودیم در شرایطی که بسیاری از دیگر دچار چالش شدند،  خوشبختانه ما توانستیم نیازهای کشور در شیوع کرونا را تأمین کنیم.

شانه ساز به صرفه‌جویی ارزی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: براساس هدفگذاری صورت گرفته توسط وزیر بهداشت و  با جدی گرفتن تولید، نیاز ارزی دارو و تجهیزات پزشکی را داوطلبانه۶۰۰ میلیون دلار کاهش دادیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، از تخصیص ۴۰۰ میلیون دلار ارز دارویی تا پایان خرداد خبر داد و گفت: در ۲ ماهه ماه نخست امسال ارز مورد نیاز تخصیص داده نشده است و جلسات متعددی تشکیل شد و وزیر بهداشت نیز مکاتباتی با دولت داشت و قول داده شد که ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شود و با این رقم ما به میزان ارز تخصیصی تا پایان خرداد خواهیم رسید.

شانه ساز افزود: بانک مرکزی قول داده که تلاش خواهد کرد از ۲.۵ میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی ۱.۵ میلیارد را تا شهریور ۹۹ تامین کند، البته علاوه بر این بخش دیگر از نیازهای ارزی نیز از محل ارز نیمایی تأمین خواهد شد و امسال مکمل‌ها، ملزومات، داروهای بدون نسخه، داروهای تحت لیسانس و مواد اولیه نیمایی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت دارو در سال ۹۹ گفت: ما تلاش می‌کنیم تا داروی موردنیاز مردم تأمین شود و باید به نحوی قیمت دارو را مدیریت کنیم که کمترین افزایش پرداختی از جیب مردم را داشته باشیم البته باید مراقب باشیم که تولیدکنندگان بتوانند دارو را تولید کنند در غیر این صورت ما مجبور خواهیم شد که دارو را به صورت فوریتی با چند برابر قیمت داخلی وارد کنیم و این ارزبری زیادی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری ماده اولیه دارو با هماهنگی سندیکای تولیدکنندگان ماده اولیه دارو برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد و نباید قیمت‌گذاری در شرکت‌ها سلیقه‌ای باشد.

شانه ساز با تأکید بر اینکه باید تولید کنندگان بر تعهدات تولید داروی خود عمل کنند، گفت: به دنبال آن هستیم تا چالش‌های تولیدکنندگان دارو کاهش پیدا کند، تولیدکنندگان هم باید به تعهدات خود عمل کنند. اگر شرکتی به تعهدات خود عمل نکند به‌ شدت برخورد می‌کنیم، چراکه اگر شرکتی به تعهد خود عمل نکند، مجبور به واردات فوریتی دارو با قیمت بیشتر می‌شویم و برای کم‌کاری یک شرکت دیگران آسیب خواهند دید، البته ما نیز وظیفه داریم همه نیازهای منطقی تولیدکنندگان را برطرف کنیم تا بتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند.

وی درباره صادرات دارو، اظهار کرد: کمیته صادرات تشکیل شده و باید توجه داشت داروهایی که ارز نیمایی می‌گیرند اگر شرکت تولیدکننده حداقل سه ماه ذخیره موجود در داخل کشور داشته باشند می‌تواند دارو را صادرات کند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری داروهای برند ژنریک گفت: در قیمت‌گذاری معتقد هستیم یکی از دلایل اتهامات بی‌کیفیتی داروی ایران به ماده اولیه برمی‌گردد و در کمیسیون قیمت‌گذاری مصوب شده که اگر شرکتی ماده اولیه بهتری وارد کند و این موضوع را مستندا ثابت کند آن را در قیمت لحاظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: مقرر شده بانک مرکزی سقفی برای سازمان غذا و دارو در نظر بگیرد تا بتوانیم اعتباری شرکت‌ها را معرفی کنیم و دولت نیز متعهد می شود که به قیمت روز ترخیص نرخ ارز را محاسبه می‌کند و قول داده‌اند که حداکثر تا سه ماه بعد ارز کالای ترخیص شده را تأمین کنند و اگر قیمت ارز بالا رود دیگر تفاوت را شرکت پرداخت نخواهد کرد و قیمت ارز به نرخ روز ترخیص کالا محاسبه خواهد شد که این تصمیم مهم نقش بسزایی در تامین داروهای حیاتی در کشور خواهد داشت.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: