۲۲۳۴
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۴۵۰
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

فضای مجازی بستری است که می‌تواند بحث تحلیل را در میان سهامداران رونق دهد و در زمانی که بازار با ریسک‌های سیاسی مواجه است، هیجانات لحظه‌ای سهامداران را کاهش دهد.
به گزارش فراتیتر، بازار سرمایه از ابتدای امسال با رونق‌های خوبی همراه بوده است. این موضوع به واسطه کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بود که منجر به رونق بورس شد. همچنین ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای آزادسازی سهام عدالت رونق خوبی را ایجاد کرد. از سویی بازار سرمایه با حجم انبوهی از تازه‌وارد‌ها مواجه شد.

در شرایطی که به واسطه شیوع کرونا استفاده از فضای مجازی افزایش پیدا کرده است، شاهد حضور فعالین سیاسی و اقتصادی در فضای مجازی بودیم. البته عده‌ای سودجو نیز ادعای تخصص در بورس را دارند و اظهارات مخربی برای اقتصاد داشته‌اند.

افراد تازه‌وارد به بورس با اعتماد به تحلیل‌های ارائه شده در فضای مجازی ممکن است با ضرر‌هایی مواجه شوند و حتی فراتر از این بحث اظهارات مسئولین سیاسی و اقتصادی ممکن است جو هیجانی برای بازار سرمایه کشور ایجاد کند. یکی از مسائل که بسیار در یادداشت‌های مجازی مشاهده می‌شود، بحث حبابی بودن بورس است که منجر به تخریب ذهن بسیاری از سهامداران خصوصاً تازه‌وارد‌ها می‌شود.

تأثیرات واقعی و مجازی سیاست بر بازار سرمایه

یکی از مسائل تأثیرگذار بر اقتصاد کلان و بازار سرمایه سیاست در هر کشور است که این سیاست چه با وقوع حوادث واقعی و چه با اظهارات فعالین سیاسی در فضای مجازی بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به صورت کلی فراز و نشیب‌هایی که در دنیای سیاست رقم می‌خورد، بر افزایش یا کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها تأثیرات عمده‌ای به جای می‌گذارد که بازار بورس ایران از این موضوع مستثنی نیست. حتی فناوری‌ها و محصولات جدید و اخبار جنگ و صلح بر بازار بورس در سراسر دنیا تأثیرگذار است.

بحث مصداقی این تأثیر را در خصوص شهادت سردار سلیمانی شاهد بودیم که روز بعد از شهادت سردار سلیمانی بی‌سابقه‌ترین افت شاخص در طول دوران بورس رقم خورد و نزدیک به ۱۷ هزار واحد یعنی ۵ درصد افت ثبت شد. ریسکی که به بازار سرمایه به واسطه شهادت سپهبد سلیمانی تجربه کرد، از جنس ریسک سیاسی است و وقتی هم ریسکی سیاسی باشد، واکنش بازار همواره واکنشی هیجانی خواهد بود.

اظهارات بورسی سیاسیون توئیترنشین

احسان خاندوزی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با آغاز یازدهمین دوره پارلمان در توییتر فعالیت گسترده‌ای دارد. خاندوزی در توئیتی ضمن اشاره به طرح کارمزد خریدوفروش سهام در بورس گلایه‌هایی را نیز مطرح کرد که با اعتراض در خصوص این طرح مواجه شد. به عقیده کاربران نباید پیش از تائید نهایی طرحی در فضای مجازی به آن پرداخته شود. او همچنین خبر از تعامل و همفکری مجلس و فعالان بازار سرمایه داد که این بار با واکنش مثبت مخاطبان مواجه شد.
 
ریسک‌های سیاسی و مجازی بازار سرمایهریسک‌های سیاسی و مجازی بازار سرمایه


سعید جلیلی، سیاستمدار عرضه مذاکرات هسته‌ای نیز این روز‌ها به بورس پرداخته است. او به تهدید‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه در صفحه شخصی خود می‌پردازد.
 
ریسک‌های سیاسی و مجازی بازار سرمایه

محسن رضایی که در گذشته هم در توئیتر فعال بود نیز این روز‌ها به بورس پرداخته است. در این خصوص به هدایت نقدینگی به سوی تولید اشاره کرده است که البته مخاطبان او به جای پرداختن به مباحث بورس بیشتر واکنش سیاسی به صحبت‌های او نشان داده‌اند.
 
ریسک‌های سیاسی و مجازی بازار سرمایه

محمدباقر قالیباف که به تازگی سکان ریاست مجلس را بر عهده گرفته است، به ۴ اقدام برای رونق بورس پرداخته است که مخاطبان قالیباف نیز همانند جلیلی بیشتر به سمت مباحث سیاسی رفته‌اند و توجه چندانی به بازار سرمایه نداشته‌اند.
 
ریسک‌های سیاسی و مجازی بازار سرمایه

واکنش فعالین بازار سرمایه به اظهارات سیاسیون در فضای مجازی

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص اظهارات مسئولان سیاسی پیرامون بازار سرمایه در فضای مجازی گفت: اظهارنظر سیاسیون در فضای مجازی اگر در حوزه کلان باشد، امری خوب و تأثیرگذار است. با وجود نفوذ بازار سرمایه به واسطه سهام عدالت در میان مردم نظر‌ها مؤثر خواهد بود. اظهارنظر‌های نمایندگان مجلس به صورت کلان می‌تواند آرامش بر بازار را به همراه داشته باشد. ورود به جزئیات و اسم بردن از سهم خاصی کارکرد مثبتی نخواهد داشت. سیگنال دهی در فضای مجازی روند مناسبی نیست و به‌جای این کار باید فضای تحلیل را وارد فضای مجازی کرد. افراد سهمی را تحلیل کنند و نهایتاً مخاطب به ارزیابی برسد که چه رفتاری با سهم تحلیل شده داشته باشد.

اشتیاقی اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌های سیاسی عواقب اقتصادی ایجاد خواهند کرد. بازار سرمایه بسیار ترسو و حساس است و با کوچک‌ترین مسائل سیاسی، آینده بازار سرمایه پیش‌بینی می‌شود. به طور کل در بازار سرمایه افراد آینده را می‌خرند. مسائل سیاسی توان تأثیرگذاری مثبت و منفی بسیار زیادی بر بورس دارد. رصد کردن مسائل سیاسی در بازار سرمایه مرسوم است. همچنین اتفاقات سیاسی خاورمیانه تأثیر زیادی بر بازار‌های مالی خصوصاً بورس دارد. در کشور ما نوسانات سیاسی بالاتری وجود دارد و شاهد تأثیرات اقتصادی این نوسانات هستیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده همچنین در خصوص بحث انتخاب کارگزاری‌ها توسط تازه‌وارد‌های بورسی گفت: کارگزاری‌ها باید از مسیر‌های نرم‌افزاری، خودشان را معرفی کنند. کارگزاری‌های برند به‌واسطه شعب بالا، نیروی انسانی و بستر‌های مناسب، مشتریان بیشتری هم دارند. بستر‌های لازم برای سجام و ارائه خدمات از سوی کارگزارن برای سهامداران تازه‌وارد به‌خوبی فراهم است. در حال حاضر نیاز به مجوز جدید برای کارگزاری‌ها نداریم و در شرایط استفاده از بستر‌های اینترنتی و نرم‌افزاری هستیم. همین ۱۰۳ کارگزاری پوشش لازم برای کل جمعیت ایران را دارند. به‌جای ایجاد کارگزاری جدید بهتر است کمی کارمزد کارگزاری‌ها را کاهش دهیم و رقابت میان آن‌ها را افزایش دهیم و بحث توسعه آموزش را میان کارگزاری‌ها افزایش دهیم.

در بازار سرمایه، آینده خریدوفروش می‌شود

حسن قاسمی مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در خصوص تأثیر مسائل سیاسی بر بازار سرمایه گفت: زمانی که تعداد سرمایه‌گذاران بورسی در کشور افزایش پیدا می‌کند، اهمیت بازار سرمایه برای سیاست‌گذاران نیز بیشتر می‌شود. با آزادسازی سهام عدالت نیز بورس موردتوجه اقشار مختلف جامعه، دولت‌مردان و سیاسیون کشور قرار گرفت. این امر به خاطر گسترش ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه است.

قاسمی تأکید کرد: حوادث سیاسی بر انتظارات سهامداران تأثیرگذار است. در بازار سرمایه آینده خریدوفروش می‌شود و تحولات آینده اقتصادی کشور و شرکت‌ها خریدوفروش می‌شود. صندوق‌های تثبیت بازار سرمایه و نهاد‌های حقوقی برای جلوگیری از افت بازار به عنوان یک حامی در این شرایط ورود می‌کنند. به طور مثال در قضیه شهادت سردار سلیمانی حجم هیجانی که در بازار ایجاد شد. خیلی زیاد بود و به این واسطه چند روزی بازار منفی بود و این روند ماندگار نشد.

وی افزود: فضای مجازی به صورت کلی پدیده مثبتی است. همچنین فضای مجازی دسترسی ایجاد کرده است که افراد تحلیل‌گر به رسانه‌ای برای ارائه تحلیل خود دسترسی داشته باشند. این روند به گسترش فرهنگ تحلیل در بازار کمک می‌کند، اما اگر افراد غیرحرفه‌ای جای افراد حرفه‌ای را بگیرند، با وجود گستردگی این فضا امکان تشخیص حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای وجود ندارد. درنتیجه رفتار‌های هیجانی در بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی اظهار داشت: بهتر نهاد‌های رسمی با ایجاد صفحه در فضای مجازی اطلاعات تحلیلی و بررسی شرایط بازار سرمایه را ارائه کنند تا به واسطه اعتماد و صلاحیت این افراد اطلاعات موثق نشر پیدا کند. در این راستا رفتار‌های هیجانی مردم نیز کاهش پیدا می‌کند.

قاسمی در نهایت ضمن اشاره به شرایط کارگزاری‌ها گفت: تمامی کارگزاری‌های مجوز دارند و خدمات یکسان ارائه می‌دهند. در نتیجه تفاوتی ندارد که از کدام کارگزاری استفاده کنیم. سهامدار می‌تواند از کارگزاری که دسترسی به آن ساده باشد، استفاده کند. هیچ کارگزاری مزیت بر دیگری ندارد. با این حجم از سهامداران ممکن است شاهد اختلال در کارگزاری‌های نام‌آشنا نیز باشیم.

ریسک‌های سیاسی و مجازی برای بازار سرمایه

شرایط گذشته نشان داده است که ریسک سیاسی بر عمق بازار بورس تأثیر معناداری داشته است. بازار سرمایه نقش اساسی در توسعه اقتصادی هر کشور ایجاد می‌کنند، در نتیجه ریسک‌های سیاسی می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم اثرات منفی عمیقی بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بگذارد. بر این اساس اظهارات شخصی و تائید نشده از سوی فعالان سیاسی می‌تواند آفتی برای دوران رونق بورس باشد. در فضای مجازی که سودجویان با سیگنال دهی‌های اشتباه و بدون تحلیل به دنبال غارت دارایی‌های سهامداران خصوصاً تازه وارد‌های بازار سرمایه دارند، تحلیل‌ها و اظهارات صحیح فعالین سیاسی و اقتصادی کشور می‌تواند تهدید‌های فضای مجازی را به فرصت برای بازار سرمایه کشور تبدیل کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: