۲۲۹۱
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۳۶۲
مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه بسیاری از مدیران دستگاه ها، حقوق نجومی قانونی می گیرند، گفت: پایه پرداخت حقوق های نجومی قانونی به این افراد، مصوبه تیرماه ۹۵ شورای حقوق و دستمزد است که بر مبنای آن، خالص دریافتی مدیران می تواند 21 برابر حداقل حقوق باشد.

به گزارش فراتیتر، سید میعاد صالحی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری با حضور در برنامه «تهران بیست» با موضوع حقوق های نجومی قانونی و غیرقانونی گفت: ما برنامه شفافی داشتیم و آنرا اعلام کردیم و آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در مراسم معارفه به این موضوع اشاره کرد حتی در زمینه حقوق های نجومی، آقای وزیر در مراسم معارفه من گفت اگر کسی حقوق بیش از اندازه گرفته، حتما باید بازپس گرفته شود، این دقیقا طبق برنامه ای بود که من به ایشان تقدیم کرده بودیم.

وی افزود: بعد از مدتی و بعد از سفرهای استانی، شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری متوجه شدند موضوع کاملا جدی است. در گام اول، ما مدارک تحصیلی مدیران شرکت ها را شفاف کردیم.

چرا از مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری برکنار شدم؟

مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه من استعفا ندادم بلکه برکنار شدم، اظهار داشت: فکر می کنم موضوعی که خیلی ها را اذیت کرد، همین شفافیت و فساد ستیزی بود که شامل شفافیت مدارک تحصیلی، حقوق و دستمزد و پروژه ها بود. طبیعتا در این فضا، برخی ناکارآمدی ها به راحتی بیرون میزند. خدا کمک کرد و ما توانستیم برای بازگشت حدود 5300 میلیارد تومان اموال صندوق بازنشستگی کشوری پیگیری حقوقی کنیم. طبیعتا در این فضا، منافع خیلی ها قطع شد. به نظرم دلیل برکناری ام همین قضیه بود.

در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، صالحی درباره حقوق های نجومی قانونی و غیرقانونی گفت: ما حقوق های نجومی غیرقانونی داریم که افراد باید حتما برکنار شوند و سازمان های نظارتی حتما باید ورود پیدا کنند. بحث دیگر حقوق های نجومی قانونی هست که بر مبنای یکی از مصوبات دولت است که امروز باید تعدیل شود.

چرا دستگاه ها جرات نمی کنند ماده 29 قانون برنامه را اجرا کنند؟

مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه مشخص نیست مدیری از صندوق که حقوق 52-53 میلیون تومانی می گرفت و برکنارش کردیم، چه سرنوشتی پیدا کرد و سازمان های نظارتی باید در این زمینه پاسخ دهند، افزود: مطابق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، مدیران دستگاه ها باید حقوق و مزایای خود را روی سایت بگذارند و شفاف کنند. دلیل واضح اجرا نشدن این موضوع توسط دستگاه ها این هست که خیلی از مدیران اینقدر زیاد می گیرند که جرات نمی‌کنند روی سایت بگذارند. چون آنهایی که حقوق نجومی قانونی می گیرند، اگر اطلاعات مربوط به دریافتی شان را روی سایت بگذارند حتما مورد اعتراض مردم قرار خواهند گرفت.

صالحی ادامه داد: پایه پرداخت حقوق های نجومی قانونی به این افراد، مصوبه تیرماه ۹۵ شورای حقوق و دستمزد که در 11 مردادماه همان سال توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد و شامل عمده دستگاه هایی که در ماده 29 قانون برنامه ششم به آنها اشاره شده است، می شود. در ماده 3 این مصوبه، به مدیران عامل بسیاری از این دستگاه ها اجازه می دهد که سقف پرداختی خالص آنها از 3 برابر سقف ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری بیشتر نباشد. همچنین سقف ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری، 7 برابر کف (حداقل) حقوق است. در نتیجه، مدیران می توانند 21 برابر کف حقوق، دریافتی داشته باشند.

*خالص دریافتی مدیران براساس قانون به 37.5 میلیون تومان رسیده است

مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته، کف (حداقل) حقوق کارگران و کارمندان حدود ٧٠٠ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: با توجه به همین مصوبه شورای حقوق و دستمزد در سال 95، سقف حقوق مدیران دستگاههای متعددی که در مصوبه مذکور آمده با افزایش ١۴ میلیون تومانی همراه بوده است و دریافتی خالص آنها به ٣٧.۵ میلیون تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه واقعا عادلانه نیست که کارمندان و بازنشستگان کشورمان حدود 2 تا 3 میلیون تومان حقوق بگیرند ولی مدیران مان بیش از 30 میلیون تومان حقوق بگیرند، اضافه کرد: سال گذشته وقتی به این موضوع رسیدیم هم حقوق خود را نصف کردم و هم افزایش سنواتی اعضای هیات مدیره را نیز اعمال نکردم، یعنی دریافتی شان را ٣٩ درصد کاهش دادم.

صالحی با اشاره به اینکه سال گذشته نامه ای به مسئولان نوشتم و درخواست کردم مصوبه مذکور را اصلاح کنید و 3 برابر را به 2 برابر کاهش دهید، اظهار داشت: به صورت کلی، برای اصلاح این روند سه راهکار داریم، یا باید دولت این مصوبه سال ۹۵ را اصلاح کند و دریافتیها را کاهش دهد، یا باید خود این مدیران حقوق خود را کاهش دهند و یا مجلس ورود نماید و با تصویب قانونی این مقادیر را محدود کند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: