۲۳۵۴
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۳۷۳
مومنی گفت: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است، چراکه با این شیوه درمانی فقط بودجه را هدر می‌دهیم.

به گزارش فراتیتر، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سال‌های گذشته برنامه یک روزه کامل و مفصلی داشتیم و از همه فعالان در حوزه مواد مخدر تقدیر می‌شد که با توجه به شرایط کرونایی امسال امکان برگزاری این برنامه‌ها نبود.

وی گفت: سال ۹۸ سال موفقی برای جمهوری اسلامی بود، در ۴ حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی اقدام کردیم و اگر این ۴ حوزه هماهنگ با هم نباشد نتیجه نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه در ۴ دهه اخیر اقدامات موثری در حوزه مواد مخدر داشتیم، گفت: در حوزه پیشگیری غفلت داشتیم، باید تلاشمان بیشتر شود و خانواده‌ها، مدارس و رسانه‌ها در این حوزه کمک کنند و در حوزه درمان باید شیوه نامه‌ها بازنگری شوند، در حوزه توانمندسازی خوشبختانه ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد و سازمان‌های مردم نهاد، هنرمندان، ورزشکاران و... اعلام آمادگی کردند تا در این حوزه فعالیت کنند.

مومنی افزود: در حال حاضر ۳ هزار سازمان مردم نهاد اعلام آمادگی کردند که در حوزه توانمندسازی معتادان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ۳ رویکرد اساسی در حوزه مقابله داشتیم، تمرکز بر مرز‌های ورود مواد مخدر، تمرکز بر توسعه اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باند‌های بزرگ بود. در سال ۹۸ بالاترین میزان کشفیات موادمخدر را داشتیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۸ مجموعه کشفیات مواد مخدر در کشور بیش از ۹۵۰ تن شد که نسبت به سال ۹۷، ۲۱ درصد افزایش داشته است و همچنین بالاترین میزان کشفیات تریاک، هروئین و مورفین هم متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد از تعداد شهدا و ۶۰ درصد از تعداد جانبازان در حوزه کشفیات و مبارزه با موادمخدر کاهش یافت، افزود: کشفیات سلاح و اموال بیشتر شد و ۷۳ درصد کشفیات مربوط به اقدامات اطلاعاتی و ۲۶ درصد مربوط به کار انتظامی بوده است و ۷۶ درصد کشفیات مربوط به استان‌های شرقی و ۲۴ درصد مربوط به باقی شهرهای کشور بوده است. مصادره اموال قاچاقچیان ۵۰ درصد و شناسایی اموال آن‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، قیمت مواد مخدر به همین دلیل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از اواخر سال ۹۷ طرح جمع آوری معتادان متجاهر اجرا و پاتوق‌های آن‌ها پاکسازی شد و موضوع کرونا که پیش آمد تصمیم گرفته شد معتادان متجاهر جمع آوری نشوند که البته تصمیم درستی هم بود و از طرفی افرادی که پیش از این جمع آوری شدند، مدت نگهداری آن‌ها تمام شد و جلساتی گذاشتیم تا از این معتادان در خیابان حمایت شود، اما مجدد جمع آوری این معتادان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.

وی گفت: در حوزه پیشگیری طرح یاریگران زندگی اجرا شد و در سال ۹۸ با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار شد در ۲۰ هزار مدرسه این طرح اجرا شود و در ۱۲ هزار مدرسه آموزش پیشگیری انجام شد و در ۷ هزار مدرسه این طرح اجرا نشد که به دلیل شیوع کرونا بود و در سال جدید امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم و البته باید حرکت عظیمی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: