۲۳۸۶
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
تعداد بازدید : ۳۳۸
سیاسی داخلی

اخبار چرخشی

واکنش‌ها به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران
در حالی ایالت متحده امریکا در تلاش است که مقامات دیگر کشور‌ها را در خصوص تحریم‌های نامحدود تسلیحاتی ایران با خود همراه کند که ایران این روز‌ها از گزینه خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی سخن می‌گوید.
به گزارش فراتیتر، در مهرماه امسال روابط ایران و امریکا به نقطه حساسی می‌رسد که از ماه‌های گذشته تصمیم‌هایی برای ۲۷ مهرماه اتخاذ شده است. این تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است که امریکا به دنبال تحریم تسلیحاتی نامحدود برای ایران است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در این رابطه از چین و روسیه دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت خواسته در "برابر توطئه" ایالات‌متحده ایستادگی کنند.

چه شد که ایران تحریم تسلیحاتی شد؟
تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران از ۱۳ سال آغاز شد که در آن زمان پیش‌خرید و فروش سلاح با ایران ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که پاییز امسال به پایان می‌رسد. اتمام این تحریم به ایران اجازه می‌دهد که از کشور‌هایی همچون چین و روسیه تسلیحات یا جنگ‌افزار‌های نظامی بخرد. پایان تحریم تسلیحاتی بخشی از توافق ایران و قدرت‌های جهانی در جریان مذاکرات اتمی بود که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده است، اما ایالات‌متحده یک سال است که می‌گوید باید جلوی این لغو را گرفت.

امریکا با چه روش‌هایی مانع ایران خواهد شد؟
در راستای مخالفت امریکا برای پایان دادن به تحریم تسلیحاتی ایران احتمالاً امریکا در رفتاری متناقض اعلام کند که هنوز عضوی از توافق هسته‌ای برجام است، تا با استفاده از سازوکار حق اختلاف در آن، پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد و باعث بازگشت تمامی تحریم‌های شورای شود. این در حالی است که چین، روسیه و اتحادیه اروپا گفته‌اند که آمریکا از توافق خارج‌شده و دیگر امکان استفاده از ابزار‌های آن مانند سازوکار حل اختلاف را ندارد. در مرحله بعد ممکن است آمریکا تلاش کند که از طریق یک قطعنامه جدید تحریم ایران را تمدید کند.

رفتار ایران در برابر آمریکا چه خواهد بود؟
عباس عراقچی در واکنش‌های اولیه به درخواست امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عنوان کرده بود که در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت، ایران در "دکترین اتمی خود تجدیدنظر می‌کند". همچنین محمدجواد ظریف در توضیح این بازنگری گفته بود که بررسی خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی یکی از این گزینه‌ها است.

امریکا توان تمدید تحریم‌ها در چهارچوب برجام را ندارد
برای اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع با کارشناسان این حوزه گفتگو داشتیم که یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در پاسخ به سؤالات خبرنگار فراتیتر در خصوص تحریم‌های بیشتر گفت: تحریم‌های یک‌جانبه را امریکا اعمال خواهد کرد، اما تحریم در چهارچوب سازمان ملل باید به شورای امنیت برود. در شورای امنیت هم اگر کسی وتو نکند، اجرا خواهد شد. این امر هم‌بستگی به موضع چین و روسیه دارد. امریکا ممکن است فرانسه و انگلیس را متقاعد کند که همراه او باشند، اما روسیه و چین هستند که در نتیجه این تحریم‌ها تعیین‌کننده خواهند بود. درصورتی‌که این موضوع از سوی شورای امنیت تصویب نشود، امریکا توان تمدید تحریم‌ها در چهارچوب برجام را ندارد. تا این لحظه هم که تحریم‌های یک‌جانبه بسیاری را در قالب فشار حداکثری علیه ما اعمال کرده است.
مولایی ضمن اشاره به رفتار گذشته امریکا اظهار داشت: ایالت متحده به صورت یک‌جانبه اعلام کرده است که از برجام خارج شده است، اما در چهارچوب برجام این موضوع پیش بینی نشده است اگر عضوی خودش اعلام خروج کرد، امکان ورود مجدد دارد یا نه. از نظر حقوقی وضعیت مشابه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. درنتیجه ممکن است شاهد پاسخ‌های مختلف باشیم. امریکا عضو دائم شورای امنیت است و در صورتی که همه چی در برجام بر ضررش شود، امکان دارد یکی از اعضای همراه امریکا مثل انگلیس و یا آلمان موضوع را در شورای امنیت مطرح کنند و به این واسطه هم‌زمان با رأی‌گیری تحریم‌ها برگردد. در این زمان مکانیسم ماشه اجرا می‌شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نقش امریکا در برجام هنوز تمام نشده است. این امر هم نیازمند همراهی بقیه اعضای شورای امنیت است. با توجه به عدم هماهنگی چین و روسیه با امریکا شاهد چالش این کشور در بحث برجام هستیم.

ادامه دارد...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: