۲۴۱۹
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
تعداد بازدید : ۳۱۰
گرمای هوا به نظر یک پدیده غیرقابل تحمل می‌رسد. پدیده‌ای که تاثیرات عجیبی روی زندگی انسان دارد.
وقتی درباره گرمای هوا حرف می‌زنیم، بیشتر مردم گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان را به یاد می‌آورند. اما گرمای هوا تاثیرات جالبی روی زندگی بشریت دارد. با هشت حقیقت باورنکردنی درباره اثر گرمای هوا روی زندگی انسان آشنا شوید؛ حقایقی که باور نمی‌کنید.

یک: خارج‌شدن قطار از راه‌آهن به دلیل خم‌شدن ریل قطار در اثر گرمای شدید هوا
چند سال پیش در کالیفرنیا ریل راه آهن در اثر گرمای شدید هوا خم شد. این حادثه باعث شد تا قطار از خط خارج شود. ۱۹ واگن در این حادثه از ریل خارج شدند البته به کسی آسیب نرسید. بر اثر این اتفاق حدود ۳۰ گالن سوخت واژگون شدند، اما وارد کانال‌های آب یا محیط زیست نشدند.

دو: در جنوب غربی آمریکا هواپیما از گرمای زیاد هوا مجبور به فرود اجباری می‌شوند
مدتی پیش به دلیل شدت گرمای هوا در فینیکس آمریکا، هواپیما‌ها در فرودگاه اسکای هاربر مجبور به فرود اجباری شدند. دلیل آن اتفاق این بود که دمای زیاد، چگالی هوا شده را تغییر می‌داد و هواپیما‌ها توانایی پرواز نداشتند؛ بنابراین خلبان‌ها مجبور بودند با بار کم‌تر و وزن سبک‌تر پرواز کنند که چنین چیزی ممکن به نظر نمی‌رسید؛ بنابراین حدود ۵۰ پرواز توسط خط هوایی آمریکنز در فینیکس لغو شدند. باید بدانید بیشتر این هواپیما‌ها در حقیقت جت‌های کوچکی بودند که دمای عملیاتی آن‌ها از هواپیما‌های بزرگ هم کم‌تر است!

سه: هواشناسان برای نمایش گرمای هوا رنگ برای نشان‌دادن نداشتند
کارشناسان هواشناسی در جنوب غربی آمریکا برای نمایش شدت حرارت هوا با کمبود رنگ مواجه شدند؛ بنابراین تصمیم عجیبی گرفتند. آن‌ها داغ‌ترین دمای هوا را با رنگ سبز نمایش دادند و در پاسخ به این سوال که چرا چنین کاری کردند، مدعی شدند به نظر می‌رسد همه رنگ‌های قرمز و نارنجی که نماد گرما و داغی هستند، استفاده شده‌اند؛ بنابراین تصمیم گرفتند که از رنگ بنفش استفاده کنند و پس از آن تصور کردند احتمالا وقتی مردم بیش از حد گرما را تحمل می‌کنند، ممکن است رنگ آن‌ها به سبز تغییر کند. پس از رنگ سبز استفاده کردند.

چهار: دمای هوا در شهر دهاهران عربستان سعودی به ۸۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد
بالاترین دمای هوای ثبت‌شده تا به امروز حدود ۵۶٫۶ درجه سانتی گراد در روستای مرگ در کالیفرنیا بوده، اما بدتر از آن هم وجود دارد. در سال ۲۰۱۵ و در شهر دهاهران در عربستان سعودی دمای هوایی ثبت شد که بسیار بیشتر از بالاترین دمای هوای ثبت شده به نظر می‌رسید. اگرچه روز‌های گرم تابستان این شهر بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رود، اما رطوبت هوای خلیج فارس به طاقت فرسا بودن این گرما اضافه می‌کند و همین باعث می‌شود فعالیت روزمره در این شهر گاهی غیرممکن باشد. گرم‌ترین دمای هوای اعلام‌شده برای این منطقه، ۸۱ درجه سانتی گراد بود.

پنج: گرمای شدید روستای مرگ در ایالت کالیفرنیای آمریکا
گرمای روستای مرگ در جنوب آمریکا غیرقابل تحمل است، اما گردشگران هنوز هم برای بازدید از این روستا به کالیفرنیا سفر می‌کنند. دماسنجی الکترونیکی در بیرون این روستا نصب شده که معمولا عدد باورنکردنی ۵۵٫۵ درجه سانتی‌گراد را نمایش می‌دهد. مسئولان پارک ملی نزدیک به این روستا مدعی می‌شوند دمای این روستا به ۹۳ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. با این حال هنوز هم گردشگران بسیاری به این روستا مراجعه می‌کنند.

شش: دمای هوا در ایران به عددی باورنکردنی می‌رسد
از سال ۲۰۱۵ میانگین دمای هوا در ایران در حال افزایش بوده و گرم‌ترین شهر ایران ماهشهر است. این شهری دمای باورنکردنی ۱۶۵ درجه فارنهایت یا ۷۳ درجه سانتی‌گراد را به نمایش گذاشته و یکی از گرم‌ترین درجه‌های هوا در ایران و البته دنیا است. برای تجربه این گرما می‌توانید یک حوله داغ را دور صورت خود بپیچید و سپس با قدرت فشار دهید!

هفت: دمای هوای زیر زمین و اطراف ایستگاه‌های متروی لندن افزایش پیدا می‌کند
در اوایل قرن بیستم میلادی دمای هوا در اطراف تونل‌های متروی لندن حدود ۱۴ درجه سانتی‌گراد بود. اما صد سال بعد شرایط کاملا تغییر کرده بود. تونل‌ها به شدت گرم شدند و دمای هوا به ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد رسید. به نظر می‌رسد حدود ۹۰ درصد از این گرما به دلیل فعالیت قطار‌های زیرزمینی و خطوط مترو باشد و چهار درصد آن به سیستم حفاظت تونل بازمی‌گردد. شاید باور نکنید، اما ۶ درصد این گرما هم توسط مسافران ایجاد شده است.

هشت: در سال ۲۱۰۰ از هر چهار نفر، سه نفر به دلیل گرمای هوا می‌میرند
آمار‌های رسمی از مرکز تغییرات آب و هوایی طبیعت نشان می‌دهد به دلیل گرم‌شدن زمین و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، دمای هوا هر روز بیشتر می‌شود. این روند صعودی تا سال ۲۱۰۰ می‌تواند شرایط خطرناکی را ایجاد کند که براساس آن از هر چهار نفر، سه نفر به دلیل گرمای هوا در آستانه مرگ باشند.
 
 
منبع: سایت Oddee
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: