۲۴۲۱
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۳۶۴
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه این ستاد یک نهاد سیاستگذار، برنامه ریز و ناظری است که ریاست آن را رییس جمهوری برعهده دارد، گفت: اعضای این ستاد بیش از 10 سازمان و نهاد و وزارتخانه هستند که ساختار عالی برای مبارزه ایجاد کرده که در کمتر کشوری ملاحظه می شود.

به گزارش فراتیتر، اسکندر مومنی روز سه شنبه در مراسم نشست تخصصی بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: همچنان که در گزارش سال ۲۰۲۰ مدیر اجرایی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد آمده است که ۹۰ درصد تریاک، ۲۶ درصد هرویین و ۴۸ درصد مرفین جهان از سوی ایران کشف می‌شود و این در حالیست که ایران نه تنها تولید کننده بلکه کشت کننده آن هم نیست، حکایت از تلاش مداوم ایران در امر مبارزه با مواد مخدر دارد.

وی ادامه داد: آموزه های دینی و قوانین جمهوری اسلامی دو دلیل اصلی و عمده ای است که باعث این حجم از کشفیات شده است. موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن اذعان داشته و اصلی ترین اولویت در آسیب های اجتماعی را کنترل مواد مخدر عنوان کرده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به اهتمام رییس جمهوری به امر مبارزه با مواد مخدر هم تاکید کرد و یادآور شد: قوانین حاکم بر کشور هم حاکی از این است که جمهوری اسلامی صادقانه و قاطعانه در حوزه ترانزیت مواد مخدر برای کشورهای دیگر و توزیع مواد در داخل کشور مبارزه می کند و برایش فرقی نمی کند کدام جوان آلوده می شود.

مومنی با بیان اینکه امروز به صورت نمادین بخشی از مواد مخدر کشف شده امحا می شود که عمده آن در هنگام خروج از کشور و ورود به کشورهای غربی یعنی ترانزیت به دست آمده، تصریح کرد: نزدیک به چهار هزار شهید و ۱۳ هزار جانبازی که در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شد هم برایشان فرقی نداشت که مواد مخدر کدام انسانها را آلوده می‌کند. افرادی که ثابت کردند عملکردشان ناشی از نگاه به درد مشترک بشریت و امنیت یکپارچه است.

ساختار و سازمان مبارزه با مواد مخدر ایران، در کمتر کشوری ملاحظه می شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر یک نهاد سیاستگذار، برنامه ریز و ناظری است که ریاست آن را رییس جمهوری برعهده دارد، خاطرنشان کرد: اعضای این ستاد بیش از 10 سازمان و نهاد و وزارتخانه هستند که ساختار عالی برای مبارزه ایجاد کرده و تمام ظرفیت جمهوری اسلامی ایران را برای مبارزه بسیج کرده اند. اگر این ساختار نبود معلوم نیست اعتیاد چه آسیب هایی را ایجاد می کرد.

سردار مومنی با تاکید بر اینکه انتظار داریم در خط مقدم مبارزه، همه کشورها ما را یاری کنند، ادامه داد: سال ۹۸ سالی بسیار موفق و متفاوت برای جمهوری اسلامی ایران بود. در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی رویکرد خاصی اتخاذ کردیم زیرا اگر این چهار حوزه‌ با هم پیش نروند به نتیجه نمی رسیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مقابله چند رویکرد شامل تمرکز بر مبادی ورودی مرزها و شهرها، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ را اعلام کردیم، افزود: این سه رویکرد در اولویت ستاد قرار گرفت و همه دستگاه ها بر اساس آن فعالیت کردند که نتیجه آن دستاوردهای بزرگ برای جمهوری اسلامی بود که عبارت بود از کشف بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر که بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که هم رکورد دنیا را شکست و هم در دنیا رتبه اول را کسب کرد.

سردار مومنی یادآور شد: عملیات های کشف مواد مخدر در حالی صورت گرفته که تعداد کشته های انتظامی به شدت کاهش یافته و تعداد جانبازان هم ۶۰ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که کشفیات خودرو، ادوات جنگی و سلاح، تلفات اشرار، مصادره و شناسایی اموال افزایش داشت.

وی افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد مخدر از فروردین ۹۸ تا فروردین ۹۹ را نشانه موفقیت آمیز بودن عملیات ها دانست و گفت: حدود ۷۴ درصد کشفیات ناشی از کار اطلاعاتی بوده یعنی دستگاه های مقابله ای ما مستقیم روی هدف رفتند و فقط ۲۶ درصد کار انتظامی صورت گرفته است.

سردار مومنی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیز طرح یاریگران زندگی اجرا شد و در سال ۹۸ با تصویب ستاد مبارزه با موادمخدر قرار شد در ۲۰ هزار مدرسه این طرح اجرا شود که به دلیل شروع شیوع کرونا، این طرح در ۱۲ هزار مدرسه انجام شد و در سال تحصیلی جدید امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مواد مخدر یک معضل بزرگ است و همه دستگاه‌ها باید در این خصوص با یکدیگر همکاری کنند، گفت: در این حوزه تعاملات خوبی با کشورهای همسایه و همکاری تنگاتنگی با دفتر مقابله با موادمخدر جرم سازمان ملل متحد داریم و امیدواریم در سال جدید سطح همکاری‌ها نسبت به گذشته افزایش یابد.

در این نشست که به بهانه ۲۶ ژوئن (ششم تیر ماه) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و بصورت ویدیو کنفرانس همزمان در ۳۱ برگزار شد، سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، الکساندر فدولف نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران، سرتیپ پاسدار قاسم رضایی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی و رئیس کمیته مقابله با مواد مخدر و سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور و رئیس کمیته حقوقی قضایی حضور داشتند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: