۲۴۶۱
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۴۷۰
زندگی نظامی یک نظم کاملا مشخص دارد و رفتار‌ها و معیار‌های آن حتی به لباس‌های شخصی افراد هم وارد می‌شوند. با این حال وقتی بیشتر سربازان از این دوره خارج می‌شوند، عادات شکل‌گرفته را با سرعتی باورنکردنی فراموش می‌کنند.

سبک زندگی نظامی یک سبک زندگی بدون تنبلی است که افراد را وادار می‌کند تا با ظاهر مرتب و مناسبی که معمولا ثابت است زندگی کنند. با این حال زمانی که سربازان دوره خدمت سربازی خود را به پایان می‌رسانند معمولا آموزه‌های این دوران را فراموش می‌کنند و به همان سبک زندگی همیشگی بازمی‌گردند. بسیاری از افراد دوره خدمت وظیفه را خوشایند نمی‌دانند، اما حداقل دستاورد خدمت سربازی برای افراد آن است که می‌توانند تنبلی را کنار بگذارند و نظم و برنامه خوبی به زندگی خود بدهند. در ادامه می‌توانید عادت‌های مفیدی که بلافاصله پس از پایان خدمت سربازی آن‌ها فراموش می‌کنید را به یاد داشته باشید تا با حفظ آن‌ها نظم و برنامه‌ریزی روزانه را پس از دوران خدمت هم حفظ کنید.

یک: سحرخیزی
در همان روز‌های ابتدایی پس از پایان دوران خدمت، سربازان سابق استرس و عجله‌ای برای زود بیدارشدن از خواب ندارند. آن‌ها ساعت را برای سحرخیزی تنظیم نمی‌کنند و برنامه‌ای هم پس از زود از خواب بیدارشدن ندارند؛ بنابراین برای اولین بار بعد از ماه‌ها و شاید سال ها، فردی که تا چند روز پیش سرباز بوده این فرصت را پیدا می‌کند تا در یک روز احتمالا غیرتعطیل زمان بیشتری را به خواب و استراحت اختصاص دهد و حتی طلوع آفتاب را پس از مدت‌ها نمی‌بیند. حتی پس از پایان دوران استراحت پس از اتمام خدمت سربازی و شروع سایر فعالیت‌ها هم افراد نیازی به سحرخیزی ندارند و هرگز به ساعت خواب دوران سربازی بازنمی‌گردند و حتی گاهی ساعت‌هایی که برای به‌صدادرآمدن تنظیم شده‌اند را هم خاموش می‌کنند.

دو: مرتب ورزش‌کردن
عادت دوم در واقع ارتباط مستقیمی با عادت اول دارد. ساعت‌های ابتدایی روز شاید بهترین زمان برای دویدن و تمرینات بدنی باشد، اما بیشتر کسانی که در خدمت فعالیت‌های فیزیکی را به اجبار پیگیری می‌کردند برای جبران سحرخیزی‌های دوران سربازی این تمرینات را فراموش می‌کنند؛ بنابراین در روز‌های ابتدایی پس از پایان دوران خدمت هنوز هم می‌توان احساس شادابی و آمادگی عضلات و استخوان‌ها را احساس کنید، اما پس از مدتی این حالت محو می‌شود.

سه: کوتاه‌کردن مو‌ها
در بسیاری از ارتش‌های جهان حفظ کوتاهی اندازه مو و ریش بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین اگر این قانون را رعایت نکنید ممکن است رفتار تنبیهی بسیار تندی را در مراسم صبحگاه تجربه کنید. وقتی دوران سربازی به پایان می‌رسد بیشتر افراد برای مدتی طولانی به ظاهر خود دست نمی‌زنند.

چهار: پانزده دقیقه زودتر
در دوران سربازی وقت اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. برای همین هم همیشه باید کمی زودتر از زمانی که باید از خواب بیدار شوید تا کار‌های ضروری را انجام دهید. اگر بیست دقیقه زودتر به محل خدمت برسید، مافوق شما به شما می‌گوید چرا زودتر نیامدید، اما وقتی این دوران به پایان می‌رسد، افراد دیگر عجله زیادی برای رعایت کامل زمان ندارند؛ بنابراین ممکن است تاخیر زیادی در کار‌های خود داشته باشند.

پنج: مطرح‌نکردن باور‌ها و عقاید شخصی
در دوران خدمت در واحد‌های نظامی، سربازان به ندرت این جرات را به خرج می‌دهند تا عقاید و باور‌های واقعی‌شان را مطرح کنند. دلیل این اتفاق آن است که شما در برابر مافوق خود کاری به جز تایید دستورات ندارید و از آن‌جایی که نیرو‌های نظامی به جای اهداف شخصی اهداف جمعی را هدف قرار می‌دهند، هیچکس به باور‌های شخصی شما اهمیت زیادی نمی‌دهد؛ بنابراین وقتی بسیاری از افراد دوران سربازی را به پایان می‌رسانند از این فرصت برای انتقال تجربیات و بحث و گفتگو با سایرین به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند و برای همین هم افرادی که از دوران سربازی برمی‌گردند اشارات بسیاری به این دوران می‌کنند.

شش: تلاش بسیار بیشتر از همیشه
کمال و ایده‌آل‌گرایی اهمیت بسیار ویژه‌ای در دوران سربازی دارد و سربازان برای رعایت کامل این موضوعات کلیدی و ضروری تلاش بسیار زیادی می‌کنند. از همان روز اول، به سربازان گفته می‌شود که هر کاری انجام می‌دهند را به‌صورت جدی دنبال کنند تا آن را با افتخار انجام دهند. اگرچه این تمایل به ایده‌آل‌گرایی در دنیای خارج از پادگان‌های نظامی هم وجود دارد و حتی سربازان قدیمی جزییات را با دقت بیشتری نسبت به دیگران بررسی می‌کنند، اما با گذشت زمان توجه به جزییات و دقت در هر حوزه‌ای به صورت آهسته آهسته از زندگی افراد خارج می‌شود.

این تغییرات در کار‌های جزئی و نه‌چندان ضروری بیشتر از همیشه خود را نشان می‌دهند، چون فرد به این باور می‌رسد که حالا اجباری برای انجام‌دادن هر کار کوچک و بزرگی آن هم در بهترین حالت نیست؛ بنابراین تمرکزش را از انجام‌دادن کار‌ها آن هم با انرژی و تمرکز ۱۱۰ درصدی به سطح کافی تقلیل می‌دهد.

هفت: احساس هم‌دردی
واقعیت این است که یک گروهان در دوران خدمت سربازی مانند یک خانواده رفتار می‌کنند و اعضای آن رابطه نزدیکی بایکدیگر دارند. اگر یکی از اعضای گروه مشکلی داشته باشد و از این مشکل در عذاب باشد، اعضای گروه هم درد او را احساس می‌کنند و همین باعث می‌شود احساس هم‌دردی اعضای گروه بیشتر از همیشه خودش را نشان دهد؛ بنابراین می‌توان گفت همه اعضای گروهان مانند دیواری برای تکیه‌کردن فردی که رنج دیده خودشان را سپر می‌کنند. اهمیتی ندارد که با چه مشکلی مواجه باشید، سایر اعضای گروه همیشه آماده هستند تا به آن‌ها تکیه کنید. این نکته از یکی از مهم‌ترین درس‌های دوران سربازی به دست می‌آید؛ یکی برای همه و همه برای یکی. این قانون به سربازان ثابت می‌کند که تنبیه و تشویق برای همه است و هرگز به یک نفر اختصاص ندارد.
این در شرایطی است که بسیاری از افرادی که هرگز به خدمت سربازی نرفته‌اند توانایی کم‌تری در درک و تعامل با مشکلات روزمره دارند و تحمل زیادی به خرج نمی‌دهند.

منبع: بیزینس‌‌اینسایدر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: