۲۴۸۰
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۳۴۶
سیاسی داخلی

اخبار ویژه

دبیرکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، دوره مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم را گذرا ارزیابی کرد و گفت: شک نکنید خروجی این معادله به نفع ایران تمام خواهد شد.

به گزارش فراتیتر، «عبدالعلی رحیمی» درباره برنامه‌های پیش روی کمیسیون انرژی اظهار داشت: یکی از مهمترین مواردی که در کمیسیون انرژی مطرح است، بحث اصلاح ساختار کمیسیون به نحوی است که کارها به‌شکل تخصصی پیگیری شود.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار (استان فارس) در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون‌ها در ادوار قبلی مجلس تا این اندازه تخصصی نبوده‌اند، افزود: اصرار داریم که کمیته‌های زیرمجموعه کمیسیون انرژی هم به شکل تخصصی شکل بگیرند تا کارها را به صورت تخصصی دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مباحث چالش‌برانگیز در دهه گذشته بحث نظارت مجلس شورای اسلامی بر قراردادهای نفتی بوده است.

اختیارات نظارتی کمیسیون افزایش می‌یابد

رحیمی، کاهش اختیارات نظارتی مجلس در حوزه قراردادها اعم از نفتی و غیرنفتی در دوره مجلس نهم را یادآور شد و افزود: طبق این مصوبات تقریبا اختیار مجلس در حوزه ورود به قراردادها کم شده و معتقدیم این اختیار باید به مجلس برگردد که بتوانیم نظارت بیشتری داشته باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس نهم، در بحث قراردادها هیات دولت تصمیم گیرنده بوده است، گفت: مجلس نقش نظارتی دارد و باید روی قراردادها نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: قاعدتا شورای نگهبان هم باید مساله قراردادها را بررسی کند چون طرف ثالث ممکن است بیگانگان باشند و منافع ما در خطر بیافتد و این از مباحثی است که در کمیسیون انرژی دنبال خواهد شد.

رحیمی، کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت را دستور کار کمیسیون انرژی در دوره جدید عنوان کرد و گفت: بحث اینکه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه نفت به نحوی باشد که وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت خام را کم کنیم و بتوانیم با ارزش افزوده بیشتری به جای نفت خام، فراورده‌های نفتی را تولید و به فروش برسانیم یکی دیگر از دستورکارها و اولویت‌های کمیسیون انرژی است.

وی درباره تعامل دولت و مجلس هم گفت: دولت در کشور نقش اجرایی دارد و مجلس نقش نظارتی و هر کدام باید به وظیفه خود عمل کنند که در این صورت بهترین شکل از تعامل حاصل خواهد شد.

فروش سوخت به ونزوئلا یک بازی برد-برد بود

رحیمی ضمن غرورآمیز دانستن فروش محموله‌های سوخت جمهوری اسلامی به ونزوئلا با وجود تهدیدات ایالات متحده، فروش نفت به ونزوئلا را بازی برد-برد جمهوری اسلامی توصیف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مشکلات ایران در زمینه فروش نفت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: ونزوئلا توانست سوخت مورد نیاز مردم خود را با کمک جمهوری اسلامی تامین کند و جمهوری اسلامی هم توانست نفت بفروشد و نیازهای مالی خود را تامین کند.

تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

رحیمی ضمن رد سیاست‌های انفعالی تصریح کرد: تحقق اهداف نظام و رسیدن به دستاوردهای مدنظر هزینه دارد و به آسانی به دست نمی‌آید اما نتیجه‌ این ایستادگی بر اصول و آرمان‌های نظام، شیرین است.

نماینده سروستان، خرامه و کوار در مجلس یازدهم به تحریم‌ تسلیحاتی کشور در دوران دفاع مقدس و ناتوانی از واردات سیم خاردار و در عین حال ناتوانی داخلی برای تولید آن را یادآور شد و گفت: ما توان تولید سیم خاردار را هم نداشتیم ولی الان موشک‌های نقطه‌زن با برد ۲۰۰۰ کیلومتر تولید می‌کنیم و اگر زمان جنگ، این تجهیزات را به ما می‌دادند ما شاید به سمت تولید آنها نمی‌رفتیم.

وی به ممانعت آمریکا از فروش نفت ایران اشاره کرد و افزود: ناتوانی از فروش نفت هم یک فرصت است و هنر ما این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به سمت تولید فراورده‌های غیرنفتی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات نفتی برویم.

تقویت صنایع پایین‌دستی یک ضرورت است

رحیمی تصریح کرد: تاکید سیاست‌های کلی نظام و مقام معظم رهبری بر این است که بودجه کشور به درآمدهای نفتی وابسته نباشد و ما در حوزه صنایع معدنی و صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی هم ظرفیت‌های خوبی برای تامین نیازهای داخلی و فروش خارجی داریم و اگر اینها را تقویت کنیم می توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: طبیعتا برای تبدیل این تهدیدات به فرصت باید تاوان دهیم و تاوانش هم یک سری مشکلات اقتصادی است که اینها هم گذراست و دوره‌ای دارد ولی شک نکنید خروجی این معادله به نفع ما تمام خواهد شد.

وی با تاکید سند چشم انداز توسعه کشور بر تقویت صنعت سبز و انرژی پاک اشاره کرد و افزود: باید مجلس و دولت برای توسعه گازرسانی و سوخت پاک و صنعت سبز تلاش کنند.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به برنامه شرکت ملی گاز برای توسعه گازرسانی در کشور و حذف سوخت‌های آلوده‌کننده اشاره کرد و افزود: امیدواریم برنامه شرکت گاز تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

رحیمی، تخصصی شدن کمیسیون‌ها در این مجلس را یکی از وجوه تمایز آن نسبت به ادوار گذشته مجلس دانست و گفت: کمیسیون‌های مجلس یازدهم تخصصی‌تر هستند و یکی از کارهای خوب مجلس دهم برای مجالس بعد، بحث تخصصی شدن کمیسیون‌ها است.

وی گفت: هر چند طرح مجلس دهم برای تخصصی شدن کمیسیون‌ها نواقصی داشت اما این نواقص در نخستین روز مجلس یازدهم بعد از انتخاب رییس و هیات رییسه و انتخاب اعضای کمیسیون آیین نامه مجلس، برطرف شد و یک مجلس تخصصی شکل گرفت.

نماینده سروستان، خرامه و کوار،  مجلس یازدهم را تخصص محور توصیف کرد وابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های آن بیشتر از دیگر ادوار مجلس باشد.

به جای وضع قانون دنبال اصلاح قوانین هستیم

رحیمی  با بیان اینکه مجلس یازدهم در دو بعد متفاوت عمل خواهد کرد، گفت: مجلس یازدهم بیشتر دنبال اصلاح قانون است تا وضع قانون جدید و بیشتر دنبال نظارت از کف میدان است و وارد جزء جامعه خواهد شد.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم تصمیم ندارد در صحن  یا در کمیسیون‌های تخصصی تصمیم بگیرد  با حضور در استان‌ها، موانع و مشکلاتی را که در حوزه قوانین وجود دارد،  بررسی می‌کند.

رحیمی به در دستور کار بودن سفرهای استانی کمیسیون‌ها و هیات رییسه مجلس اشاره کرد و افزود: شاید اگر کرونا نبود همین هفته اول بعد از تشکیل کمیسیون‌ها این برنامه را اجرایی می‌کردیم.

وی گفت: باید به سمت بازدیدهای میدانی برویم و ببینیم سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارخانجات و پروژه‌ها از لحاظ قوانین و نظارت چه مشکلاتی دارند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: