۲۴۹۷
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۲۳۹
فرهنگ و هنر کتاب

تیتر یک خبر چرخشی

«مرد عمل!» کتابی است که با صفحاتی محدود، جملاتی اندک و قطعی کوچک خواننده را با پرسش‌هایی عمیق از جنس فلسفه و معنای زندگی روبه ­رو می‌­کند و به چالشی شورانگیز فرا­ می‌­خواند.

به گزارش فراتیتر، اثری بی­‌ادعا که در ابتدای کتاب، «فقط به نوجوانان اهل مطالعه» تقدیم شده اما نه فقط آنها، بلکه برای بزرگسالان نیز جذاب، تفکر برانگیز و قابل تأمل است. نویسنده و شاعر نام ­آشنای کودکان و نوجوانان، «مصطفی رحماندوست » این ­بار در عرصه ترجمه، تحفه‌­ای ویژه و منحصربه­ فرد را به مخاطبان خود معرفی و اهدا کرده است­.

«مرد عمل!» کتابی است که با صفحاتی محدود، جملاتی اندک و قطعی کوچک و دوست­‌داشتنی، خواننده را با پرسش‌­هایی عمیق از جنس فلسفه و معنای زندگی روبه ­رو می‌­کند و به چالشی شورانگیز فرا­ می‌­خواند و نوجوان طرف صحبت خود را به افق‌­هایی بسیار دورتر و زیباتر از آنچه کتاب­‌های رایج و پرفروش این گروه سنی نشان می‌­دهند، رهنمون می‌­شود.

درست است که این اثر هم در تعریف آثار واقع‌گرا نمی‌­گنجد ولی جنس تخیل در آن کاملاً متفاوت است. «مرد عمل» از حوادث عجیب، موجودات خیالی یا تصمیم­‌های قهرمانی سخن نمی­‌گوید. داستان کتاب، تمثیلی از انتخاب‌­ها و زندگی بسیاری از افراد است که خود را مرد عمل می‌­پندارند اما حتی برای کار ساده­ای مثل باز کردن در و روبه­ رو شدن با موهبت­‌ها و موقعیت­‌های جدید زندگی که هر لحظه به همه پیشکش می­‌شود، عاجزند.

پایان باز، غیرمشخص و در عین­ حال ترسناک «مرد عمل»، به خواننده شوک وارد می­‌کند و بدون هیچ کلمه یا تصویری او را با پرسش‌­هایی اساسی درباره­ هستی خود، رو در رو می­‌سازد. این­که مبادا ما هم، یک «مرد عمل» مخفی در درون خود داشته باشیم؟  

«مرد عمل» با قطع خشتی بر مقوای نخودی به ­صورت تک­رنگ از سوی نیستان منتشر شده و هدیه‌ایست به آنان که دوست دارند زندگی را از زاویه‌­های جدید و شگفت کشف کنند و با پاسخگویی به چرایی‌­هایی که برای اکثر افراد، هرگز مطرح نمی‌­شود، تمام و کمال از فرصت خود برای زیستن، بهره­‌مند شوند. اگر چنین فردی هستید یا دوست دارید نوجوانان دور و برتان را، در ابتدای مسیر عمر به طرح پرسش و اندیشیدن تشویق کنید، «مرد عمل» می‌­تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. 

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: