۲۵۴۸
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۴۷۱
پرونده بازار مسکن (۱) // ایرج رهبر در گفتگو با فراتیتر مطرح کرد:
نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: طرح بحث مسکن در بازار سرمایه اقدامی اشتباه است و نباید مسکن را وارد بورس کنیم. بورس فضایی برای سرمایه‌داران است. در شرایطی که ما خواهان خروج کنترل قیمت از دست سوداگران هستیم، به دست خودمان به بهانه تأمین سرمایه تقدیم سوداگران می‌کنیم. این روش تأمین سرمایه منجر به گرانی مسکن خواهد شد.
به گزارش فراتیتر، افزایش قیمت در بازار مسکن خبر تازه‌ای نیست و این بازار بیشتر روند صعودی را تجربه کرده است. در شرایط شیوع کرونا هم افزایش قیمت در بخش خرید و اجاره مزید بر علت شد و رفته‌رفته افسار قیمت از دست مردم و مسئولان در رفت. مسئولان ورود سوداگران در فضای مجازی و کرونا را عامل افزایش قیمت می‌دانند. در این خصوص ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: علت اصلی افزایش قیمت مسکن اقتصاد کلان کشور است. سهم مسکن در اقتصاد کشور قابل‌توجه است و نوسانات اقتصادی در مسکن خیلی سریع خودنمایی می‌کند. موضوع تأثیرگذار دیگر عدم برنامه‌ریزی برای تولید در ۵ سال گذشته است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح شاهد تأثیرات مثبت در زمان فعلی بودیم. سال‌های گذشته برنامه‌ای نداشتیم و به بالطبع شاهد اثر منفی بودیم.
 
ورود مسکن به بورس گرانی را افزایش می‌دهد

رهبر اظهار داشت: اعلان قیمت در سایت‌های اینترنتی توسط سوداگران انجام می‌شود و در ماه‌های گذشته کنترل قیمت را این افراد در دست داشتند. حذف این قیمت‌ها اقدام صحیحی بود. در صورتی که فضایی در اینترنت برای اعلام قیمت قانونی مسکن از سوی نهاد‌های رسمی ایجاد شود، شاهد اطمینان خاطر مردم خواهیم بود. در کشور‌های پیشرفته این شرایط ایجاد شده است.
وی در ادامه افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید به واسطه وزارت اقتصاد اجرایی شود تا به راهکار نهایی برای تشخیص خانه‌های خالی رسید. این اقدام با توجه به شرایط فعلی زمان‌بر است.
نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان ضمن اشاره به ورود مسکن به بورس گفت: طرح بحث مسکن در بازار سرمایه اقدامی اشتباه است و نباید مسکن را وارد بورس کنیم. بورس فضایی برای سرمایه‌داران است. در شرایطی که ما خواهان خروج کنترل قیمت از دست سوداگران هستیم، به دست خودمان به بهانه تأمین سرمایه تقدیم سوداگران می‌کنیم. این روش تأمین سرمایه منجر به گرانی مسکن خواهد شد.
رهبر در انتها به خبرنگار فراتیتر خاطرنشان کرد: تنها راهکار فعلی افزایش تولید است تا عرضه و تقاضا نزدیک شود. قوانین در خصوص تولید مسکن مناسب است و باید به‌صورت صحیح اجرایی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: