۲۵۶۶
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۳۸۵
بعد از حدود ۲۰ سال از نسخه اولیه سریال «روزگار جوانی» به کارگردانی اصغر توسلی، نسخه جدید این سریال به نویسندگی حمید طاهری در ۳۰ قسمت در دست نگارش است.
به گزارش فراتیتر، رست سه سال بعد از تاسیس شبکه پنج بود که سریالی آنتن این شبکه را در دست گرفت و در کنار سریال‌هایی مثل تولدی دیگر، دوران سرکشی، داستان یک شهر، دختران و ... یکی از موفق‌ترین سریال‌های زمان خود شد. حالا و بعد از حدود ۲۰ سال از پخش اولیه این سریال، شبکه پنج همزمان با احیاسازی بخش فیلم و سریال خود قصد دارد سریالی را با همین نام تهیه و تولید کند. این موضوع بهانه‌ای شد که به طور اجمالی به سریال ۲۰ سال پیش تلویزیون و یادآوری خاطره‌های نه چندان دورش بپردازیم.
داستان دانشجو‌هایی که به تهران آمده بودند

داستان از این قرار بود که پنج جوان بیست و خرده‌ای ساله بعد از آشنایی در دوران خدمت سربازی، هر کدام در یکی از دانشگاه‌های تهران قبول شده بودند و تصمیم بر این گرفتند تا خانه‌ای را به صورت مشترک اجاره کنند. اصل قصه این بود، اما در ادامه مخاطب شاهد اتفاق‌هایی می‌شد که برای زندگی شخصی و اجتماعی هر کدام از این افراد می‌افتاد و گاهی درگیری‌های این افراد با یکدیگر قصه‌هایی پر چالش را به تصویر می‌کشید.

** بازیگرانی که با «روزگار جوانی» دیده شدند

تقریبا تمامی ۵ بازیگری که در این سریال و در نقش‌های اصلی حاضر شدند، بعد از روزگار جوانی به محبوبیت خوبی رسیدند.

«نصراله رادش» که قبل از روزگار جوانی در ساعت خوش به محبوبیت خوبی رسیده بود، بعد از ۴ سال با حضور در نقش «حمیدرضا» پسری اهل آبادان که در رشته مدیریت تحصیل می‌کرد، شهرت خود را تکرار کرد.





شاید بتوان روزگار جوانی را اولین کار جدی «امین حیایی» نامید. او در این سریال و با ایفای نقش افشین که اتفاقا اهل تهران بود به شهرت رسید. «افشین» به دلیل اختلافی که با خانواده خود داشت، با دوستانش در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کرد.

«بهزاد خداویسی» دو سال قبل از روزگار جوانی در نقش مصطفی دستیار پلیسی به نام امیرحسین اوصیا در سریال «سرنخ» بازی کرده بود و در آنجا شناخته شده بود. او در این سریال نقش «مجید» پسری اصفهانی را بازی می‌کرد که در رشته نقاشی تحصیل می‌کرد.





«کیهان ملکی» که قبلتر در سریال نوروز ۷۳، جنگ ۳۹، پهلوانان نمی‌میرند و ... به ایفای نقش پرداخت، با بازی در نقش «احد» روزگار جوانی و ادای لهجه آذری نقش یک پزشک را بازی کرد.

مهدی صبائی دیگر بازیگر این سریال برای اولین بار در یک سریال ظاهر شد و نقش شهریار اهل کرمانشاه را در رشته کشاورزی بازی کرد.

** سریالی دو فصلی با نویسنده‌های مختلف

فصل اول این سریال در سال ۷۷ به تهیه کنندگی اصغر توسلی و کارگردانی شاپور قریب و اصغر توسلی و نویسندگی اصغر فرهادی ساخته شد و فصل دو در سال ۷۸ به تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر توسلی و نویسندگی علی اکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی روانه آنتن شبکه پنج سیما شد.





** اصغر توسلی و دغدغه‌های اجتماعی او

اصغر توسلی که در همان سال‌ها بیشتر فعالیت می‌کرد، دست مایه اغلب کارهایش دغدغه‌های اجتماعی و نشان دادن مشکلات جوانان بود. او بعد از کارگردانی سریال روزگار جوانی به سمت ساخت سریالی با همین تم البته در حوزه دختران رفت. این سریال دختران نام داشت و به زندگی چند دختر شهرستانی در یک خوابگاه و خانه می‌پرداخت.

** شروع سریال با ایده‌ای جدید

شاید دور از ذهن باشد که سریالی قبل از تیتراژ با ایده‌ای جذاب شروع شود، اما روزگار جوانی در فصل اول این کار را کرد و اصغر توسلی به همراه شاپور قریب قبل از اینکه تیتراژ شروع شود، قصه همان قسمت از سریال را توسط نقاشی روی کاغذ به مخاطب نشان می‌دادند و نریشنی با صدای اصغر توسلی توضیحاتی را برای مخاطبان سریال بیان می‌کرد.

** تصویر کاریکاتوری روی در اتاق

یکی دیگر از ریزه کاری‌هایی که در تهیه و تولید این سریال در نظر گرفته شده بود، نصب عکس کاریکاتوری هر کدام از بازیگران اصلی روی در اتاق آن‌ها بود.

** شوخی‌هایی که مصائب اجتماعی را به کمدی تبدیل کرد

با اینکه روزگار جوانی به دغدغه‌های شخصی و اجتماعی ۵ کاراکتر در پنج نقطه ایران می‌پرداخت و قصه‌ای اجتماعی بود، اما در خلال آن اغلب شوخی‌هایی بین بازیگران نقش‌های اصلی صورت می‌گرفت که دست مایه طنز اثر را نیز فراهم می‌کرد.

** محبوبیت قطعه «مثل یک رنگین کمون هفت رنگ»

یکی دیگر از آیتم‌هایی که این سریال را نزد مردم به محبوبیت رساند استفاده از موسیقی و خواننده در تیتراژ پایانی بود. روزگار جوانی از اولین سریال‌های تلویزیونی بود که خواننده تیتراژ داشت و به همین خاطر مردم با پدیده نوظهوری در آن سال‌ها روبرو شدند و همین به جذابیت و مقبولیت آن افزود.





«محمدرضا عیوضی» خواننده قطعه «رنگین کمون» بود که با ترجیع بند «همزبونی‌ها اگه شیرین تره همدلی از هم زبونی بهتره» برای این سریال خوانندگی کرد و خود نیز به محبوبیت خوبی رسید.

** طاهری: حضور بازیگر اصلی نسخه قبلی «روزگار جوانی» در نسخه جدید/ به تصویر کشیدن دغدغه‌های نسل جدید

«حمید طاهری» که به تازگی نویسندگی فصل جدیدی از این سریال را با همین نام عهده دار شده است، قبل‌تر نگارش سریال‌های در جست و جوی آرامش، آرماندو و نیاز را برای تلویزیون داشته است. در حال حاضر تهیه کننده و کارگردانی برای این سریال انتخاب نشده است. طاهری که این روز‌ها مشغول نگارش «روزگار جوانی» است، در گفتگو با خبرنگار فارس درباره متن‌های این سریال گفت: به تازگی سیناپس‌های این سریال به پایان رسیده است و مرحله نگارش را آغاز کردیم.

وی درباره تعداد قسمت‌های این سریال نیز گفت: تا الان نزدیک به ۳۰ قسمت را برای «روزگار جوانی» در نظر گرفتیم، اما به احتمال فراوان پتانسیل قصه آن را تا ۵۰ قسمت برساند. به شخصه این اطمینان را دارم که سریال موفقی را روانه آنتن شبکه پنج خواهیم کرد.  




این نویسنده با بیان شباهت‌هایی بین نسخه جدید و قدیمی این سریال نیز بیان داشت: قصه‌ای که ما به تصویر می‌کشیم ادامه داستان همان شخصیت‌های قبلی نیست چراکه دیگر ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد، اما باید بگویم که قصه‌ای که در دست داریم قرابت جنسی دارد با نسخه «روزگار جوانی» در فصل یک و دو که در سال ۷۷ پخش شد.

طاهری همچنین افزود: ما در قصه مان چند جوان دانشجوی بیست ساله داریم که از شهرستان به تهران آمده اند و برای پیدا کردن کار، شغل، تحصیل و خانه و ... با مشکلاتی مواجهند. تم جذابی که آن کار داشت، حضور دانشجو‌ها در تهران و رابطه آن‌ها با یکدیگر بود. اما خب به خاطر تغییر زمانه و شرایط جدید و تغییر سبک زندگی دهه ۷۰ و ۸۰ ای‌ها با دهه ۵۰ و ۶۰ ای‌ها ما هم باید این تغییرات را نسبت به سریالی که در دهه ۷۰ پخش شد را در قصه می‌گنجاندیم.

این نویسنده درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز عنوان داشت: بالطبع باید از بازیگران جدید در بازیگری استفاده کنیم که بین رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال باشند و با نقش هماهنگی داشته باشند. با این کار می‌توانیم تعدادی بازیگر جدید را به سینما و تلویزیون کشور معرفی کنیم.

وی در پایان نیز با اشاره به حضور یکی از بازیگران اصلی «روزگار جوانی» در نسخه جدید این سریال نیز گفت: طبق صحبت‌هایی که انجام شده است قرار بر این است تا یکی از پنج بازیگر اصلی روزگار جوانی در نسخه جدید این سریال نیز حضور داشته باشد، اما هنوز قطعی نشده که کدامیک از این دوستان در این سریال بازی می‌کنند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: