۲۶۷۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید : ۴۷۳
پرونده بازار مسکن (۲) // روزبه ظهیری در گفتگو با فراتیتر مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: خروج سرمایه به سمت بازار مسکن عامل اصلی افزایش قیمت است. دلیل افزایش قیمت خارج از حوزه مسکن هست و ارتباطی به عرضه و تقاضا در این بازار ندارد.
به گزارش فراتیتر، شرایط بازار مسکن هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود و طرح‌ها برای ساماندهی بازار مسکن هم در حد حرف باقی‌مانده است و نه‌تن‌ها خانه‌دار شدن بلکه حتی اجاره یک واحد مناسب هم برای خیلی‌ها به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. طرح اخذ مالیات از خانه، ورود مسکن به بورس و چندین طرح دیگر از سوی دولت ارائه شده است که روزبه ظهیری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این خصوص گفت: در بازار مسکن دو تقاضای اصلی وجود دارد. یک تقاضا مصرفی مسکن برای کسانی هست که تشکیل خانواده می‌دهند یا کسانی که با توجه به عمر بنا نیازمند نوسازی هستند. این نیاز برای حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برآورد می‌شود. تقاضای دیگر سوداگری است که قابل پیش‌بینی نیست و تابع مؤلفه‌هایی خارج از حوزه مسکن است. شرایط فعلی بازار مسکن در مؤلفه‌های خارج از چهارچوب است. عمده این افزایش قیمت هم به دلیل نیاز و تقاضای سوداگری است. متأسفانه تبعات این موضوع به زیان نیاز مصرفی است و دودش به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

ظهیری ضمن اشاره به ورود نقدینگی به اقتصاد کشور به خبرنگار فراتیتر تأکید کرد: نقدینگی موجود در کشور درصورتی‌که در مسیر‌های مختلفی هدایت نشود، تلاطم ایجاد می‌کند. نمونه این تلاطم در بازار دلار، سکه و خودرو طی سال‌های گذشته به ثبت رسیده است. نقدینگی فعلی مثل سیلی هست که بازار‌ها را از تعادل خارج می‌کند. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که بازار مسکن برای قشری که به دنبال سوداگری است، گزینه مناسبی خواهد بود. خروج سرمایه به سمت بازار مسکن عامل اصلی افزایش قیمت است. دلیل افزایش قیمت خارج از حوزه مسکن هست و ارتباطی به عرضه و تقاضا در این بازار ندارد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که سامانه‌هایی برای دسترسی به قیمت معاملات ایجاد می‌کردیم ارزش واقعی مسکن مشخص می‌شد. جایگزین کردن قیمت اعلامی به جای قیمت معامله اقدامی صحیح نیست. در بازاری که التهاب و تلاطم حاکم است، وجود قیمت‌های اعلامی و افسارگسیخته آرامش را مختل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی طرح خوبی است، اما نباید انتظار داشت که تمام مشکلات با این طرح حل شود. بخش اعظمی از خانه‌های خالی مربوط به تقاضای سوداگری است و در چهارچوب بخش مصرفی جای ندارد. در نتیجه برای طبقه متوسط چه به لحاظ خرید و چه به لحاظ اجاره متقاضی ندارد. با طرح‌هایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه که در دولت هم مطرح شده است، می‌توان به بازار مسکن رونق داد. در نهایت افرادی که قصد ورود سوداگرانه داشته باشند، ناچار به پرداخت مالیات از عایدی خود به دولت هستند و مالیات تبدیل به اهرم بازدارنده می‌شود. همچنین ابزاری برای کمک به تقاضای مصرفی در جهت افزایش تولید و عرضه است.

ظهیری در نهایت خاطرنشان کرد: طرح ورود مسکن به بازار سرمایه راهگشای شرایط فعلی خواهد بود و یکی از بهترین اقدامات دولت در خصوص مسکن است. به این دلیل که در حال حاضر نقدینگی قابل‌توجه در کشور هست و در حال حاضر حجم زیادی از این نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌شود. در صورتی که بتوانیم از این میزان نقدینگی برای افزایش تولید استفاده کنیم، به یک راهکار بسیار خوب دست‌یافته‌ایم که مانع خروج نقدینگی از بازار بورس می‌شود. همچنین به علت افزایش قیمت شکل‌گرفته، خرید نقدی یک واحد مسکونی کوچک هم میسر نیست که اگر به شکل متری این واگذاری انجام شود، اطمینان حاصل می‌شود که افزایش قیمت بر متراژ خریداری شده تأثیر ندارد و تکرار این واگذاری به جوانان منجر به حفظ قدرت خرید و برگشت ثبات به بازار مسکن می‌شود. گروه سرمایه‌گذاری مسکن آمادگی دارد تا به صورت آزمایشی به این طرح ورود کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: