۲۷۱۵
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۵۵۸

به گزارش فراتیتر، در۱۵ سال گذشته بیشتر از ۵۰۰ بیماری شایع در آب استخرها کشف شده است. در این روزهای کرونایی و بازگشایی دوباره استخرها در فصل تابستان، بهتر است این بیماری‌ها را مرور کنیم.

آیا تا به حال پس از شنا در استخر دچار بیماری شده‌اید؟ این بیماری‌ها ممکن است از آب استخری که درون آن شنا کرده‌اید به شما منتقل شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ و تنها در ایالات متحده آمریکا بیشتر از ۲۷هزار نفر از طریق آب آلوده استخرها بیمار شده‌اند. خوشبختانه اقدامات احتیاطی خوبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در روزگار کرونا با احتیاط بیشتری به استخر مراجعه کنید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که پیش از رفتن به استخر در روزهای کرونایی به آن نیاز دارید.

یک: استخرها خیلی هم آلوده نیستند

بله؛ این احتمال وجود دارد که ویروس‌هایی درون آب وجود داشته باشند و شاید تهدید بزرگی برای بیمارکردن شما هم باشند اما واقعیت این است که استخر محل زندگی شما به احتمال بسیار زیاد چندان هم آلوده نیست. دن دسیمون، متخصص بیماری‌های عفونی در مینه‌سوتا می‌گوید: «تا زمانی که pH و کلر موجود در استخر خودش را حفظ کند، می‌توانیم بگوییم که مواد ضد عفونی‌کننده اکثر میکروب‌هایی که می توانند شما را بیمار کنند را نابود می‌کنند.»

دو: انگلی به نام کریپتو

متاسفانه با وجود مواد ضدعفونی‌کننده و الکل بسیار زیاد، باز هم انگل کریپتوسپوریدیوم که به عنوان عامل اصلی اسهال شناخته می‌شود در برابر مواد شیمیایی آب استخرها کاملا مقاوم است. ممکن است این انگل در مدفوع شناگران درون استخر وجود داشته باشد و افرادی که به آن آلوده هستند، می‌توانند آن را به آب استخر منتقل کنند. هاگ‌های انگل کریپتو می توانند ساعت‌ها تا روزها در آب زنده بمانند. در صورتی که به این انگل آلوده شوید، ممکن است تا دو هفته از بیماری اسهال رنج ببرید. بنابراین فرد تا ۲ هفته مبتلا به اسهال خواهد شد. برای جلوگیری از انتقال این انگل، از بلعیدن آب استخر پرهیز کنید؛ حتی به مقدار بسیار کم. ضمن این که اگر به اسهال مبتلا شده‌اید، از شناکردن درون استخر پرهیز کنید. بهتر است از ورود کودکانی که از پوشک استفاده می‌کنند هم به درون استخر جلوگیری شود.

سه: قرمزی چشم‌ها همیشه هم به دلیل کلر درون آب نیست

وقتی مواد شیمیایی درون آب استخر با موادی مانند ادرار، عرق و آلودگی‌های بدن ترکیب می‌شود، چشم‌ها در تماس با آب اذیت می شوند. در نتیجه ترکیب این مواد با کلر ماده‌ای به نام کلرامین به وجود می آید که بوی بسیار شدیدی دارد. بوی شدید کلر ناشی از این ماده است. اگر این بو خیلی تند باشد یعنی تعادل مواد شیمیایی آب به هم ریخته و بازبینی و تنظیم دوباره مواد درون آب لازم به نظر می‌رسد.

چهار: گوش‌درد

خارش، تغییر رنگ، تورم و درد گوش، نشانه‌های بیماری ناراحت‌کننده گوش شناگران است. این درد ناشی از نوعی عفونت در گوش خارجی است. این بیماری زمانی به وجود می آید که باکتری موجود در آب استخر، در مجرای گوش باقی مانده و تکثیر می‌شوند. بنابراین بهتر است پیش از ورود به آب استخر، با استفاده از گوش‌گیر، گوش های خود را مسدود کنید. اگر از گوش‌گیر حس خوبی به دست نمی‌آورید، با یک حوله خشک و بعد از شنا، رطوبت درون گوش را خشک کنید تا از بیماری گوش جلوگیری کنید. با این حال در صورت ابتلا به این بیماری هم جای نگرانی زیادی نیست چون پزشک قطره گوش خاصی را برای شما تجویز می کند که از رشد باکتری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

پنج: عفونت‌های پوستی از جکوزی ایجاد می‌شوند

شاید غوطه‌ورشدن در آب گرم آرامش‌بخش باشد اما ممکن است در اثر باکتری ویژه‌ای به نام سودوموناس آئروژینوزا دچار عفونت پوستی شوید. به این عفونت پوستی، راش پوستی جکوزی هم گفته می‌شود. این میکروب که درون آب زندگی می‌کند در آب داغ جکوزی فرصت آن را پیدا می‌کند تا تکثیر شود. راش پوستی ناشی از این باکتری، خارش ایجاد می‌کند و ناهموار، قرمز رنگ و گاهی چرکین است. بهترین راه برای جلوگیری از شکل‌گیری این عفونت آن است که پس از هر بار استفاده از جکوزی داغ بدن خود را با آب گرم شستشو دهید و با صابون، لباس شنای خود را پاک کنید.

شش: مسمومیت غذایی ناشی از استخر

یکی دیگر از مشکلات ناشی از آلودگی مدفوع شناگرام در استخر، گسترش باکتری‌هایی است که افراد را دچار مسمومیت غذایی می‌کند. براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، بیشتر از ۶۰ درصد استخرهای عمومی از باکتری‌ها میزبانی می‌کردند. با این حال جای نگرانی نیست چون بیشتر این باکتری‌ها بدون ضرر هستند و تقریبا هیچ نمونه‌ای پیدا نشده که ثابت کند این باکتری‌ها باعث بیماری می‌شوند. با این حال باکتری‌هایی که می‌توانند درد معده و اسهال را برای شما به همراه داشته باشند، در استخرها وجود دارند. اگر چند روز پس از شنا در یک استخر عمومی به بیماری‌های معده و اسهال گرفتار شدید باید بدانید پزشک شما به احتمال بسیار زیاد ریشه آن را در مراجعه به استخر می‌داند. بنابراین برای رفع این مسمومیت از غذاهایی استفاده کنید که خاصیت ضد باکتریایی دارند.

هفت: بیماری لژیونر

باکتری لژیونلا عامل بیماری‌های لژیونر است. نوع شدیدی از بیماری سینه پهلو و تب پونتیاک  که در واقع نوعی عفونت تنفسی خفیف هستند از این باکتری ایجاد می‌شوند. متاسفانه علائم بیماری لژیونر۲ تا ۱۰ روز بعد از آلودگی به این باکتری ظاهر می‌شوند. سر درد، درد عضلانی، لرز کردن و تب شدید از علائم این باکتری هستند.

هشت: هپاتیت آ

اگرچه ابتلا به هپاتیت آ در استخر یک اتفاق نادر است اما بدون شک غیر ممکن نیست. ویروس هپاتیت آ که باعث بیماری کبدی است، می تواند در آب و غذای آلوده به مدفوع انسان و حیوان رشد و زندگی کند و اگر هر فردی به صورت کاملا سهوی کمی از چنین آبی را ببلعد، این ویروس وارد سیستم بدن او می‌شود. با این حال این اتفاق در آب‌های مکان های تفریحی مانند استخرهای عمومی نادر است و براساس تحقیقات، هر دهه تنها چند بار رخ می‌دهد. ابتلا به این بیماری هم به زمان بسیار زیادی نیاز دارد تا خودش را نشان دهد چون معمولا هفته ها طول می‌کشد تا علائم این بیماری ظاهر شود. احساس درد در بالای سمت راست شکم، استفراغ و تهوع ناگهانی و احساس خستگی از نشانه‌های این بیماری هستند.

نه: دو میکروب ضعیف اما شایع

براساس تحقیقاتی که به صورت رسمی منتشر شده، هر انسان بالغ در هر شرایطی حدود ۱۴ گرم مدفوع روی مقعد خود دارد. این مدفوع در آب استخر حل می شود و همین مسأله بقیه ی شناگران را در معرض انواع بیماری‌های اسهالی قرار می‌دهد. شیگلا و نوروویروس دو میکروب ضعیف اما شایع در استخرهای عمومی هستند. شیگلا باعث اسهال خونی، دل درد و تب می‌شود اما جای نگرانی نیست چون بیشتر افراد پس از ابتلا به این بیماری خیلی سریع سلامت خود را کسب می‌کنند. با این حال نوروویروس که به شدت مسری به نظر می‌رسد در استخرها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها وجود دارد و معمولا استفراغ شدید و اسهال را برای مدتی حدود سه روز به همراه دارد. به همین دلیل افرادی که به آن مبتلا می‌شوند بخشی از آب بدن خود را از دست می‌دهند.

ده: هنگام استفاده از استخر در هتل مراقب باشید

استخرهایی که درون هتل‌ها ساخته می‌شوند اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل بسیاری از افراد در استخر و جکوزی هتل‌ها بیمار می شوند. برای بررسی تمیزی آب استخر یک هتل، کف استخر را با دقت نگاه کنید. شما باید بتوانید کف استخر یا دریچه تخلیه آب را تماشا کنید. فراموش نکنید که دیواره‌های استخر را لمس کنید، آن‌ها نباید لغزنده باشند. در نهایت به بوی استخر توجه کنید. اگر نمی توانید دریچه‌ها را تماشا کنید، دیواره‌های استخر لغزنده هستند و بوی کلر زننده به نظر می‌رسد، شاید بهتر باشد از این استخر استفاده نکنید.

یازده: قبل از ورود به استخر دوش بگیرید

طبق تحقیقات بیشتر افراد قبل از ورود به استخر دوش نمی گیرند. باکتری‌های زیادی روی پوست ما وجود دارد که پس از ورود به استخر، وارد آب می‌شوند. برای خلاص‌شدن از آن‌ها حتما باید از صابون استفاده کنید. حداقل یک دقیقه بدن خود را زیر دوش بشویید چراکه همین تلاش کوچک بخش عظیمی از آلودگی‌های بدن شما را نابود می‌کند.

منبع: سایت ریدرز دایجست

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: