۲۷۳۱
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۷۴۳
سیاسی داخلی

اخبار چرخشی

مجلس شورای اسلامی امروز میزبان وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش در مورد مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در سال جهش تولید بود که این گزارش از سوی ظریف واکنش‌های بسیاری از وکلای مردم را به همراه داشت.
به گزارش فراتیتر، نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رأس ساعت ۸ و ۶ دقیقه و با حضور ۱۹۵ تعداد از نمایندگان آغاز شد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کار جلسه امروز را قرائت کرد:
-گزارش وزیر امور خارجه در مورد مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در سال جهش تولید در اجرای بند ۸ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
- گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد عملکرد آن وزارتخانه در سال جهش تولید در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز با اشاره به تحولات بین‌المللی جهان و سیاست جمهوری اسلامی در قالب این تحولات، گفت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین‌الملل است که شاید در ۱۰۰ سال گذشته یا لااقل در ۷۰ سال گذشته بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین بوده و ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط بین‌الملل در حال تغییر است.

وی ادامه داد: این تحولات از پایان امپراتوری شرق شروع شد، البته غربی‌ها فکر می‌کردند که این پایان یعنی پیروزی جبهه غرب، اما به سرعت فهمیدند که شرایط جدیدی بر روابط بین‌الملل حاکم شده و غرب هنوز تاوان اشتباه برداشتی که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی کرد، را می‌پردازد. آنچه مهم است در شرایط سیال گذار بین‌المللی که الآن ۳۰ سال است در این شرایط قرار داریم و پایانی برای این شرایط دیده نمی‌شود.

ظریف گفت: متأسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایل مختلفی علی‌رغم اهمیت موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک، نتوانسته تا قبل از انقلاب اسلامی نقش بسزایی را در این شرایط ایفا کند، فرصت‌ها از دست رفته است.

وزیر امور خارجه افزود: جابه‌جایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی حرکت از جهانی که همه‌چیز آن در غرب اتفاق می‌افتد از اتفاقات مهم تا  تصمیم‌گیری‌های مهم همه غرب‌محور بود، به جهانی که امروز پساغربی شده است یعنی جهانی که در آن غرب محور تمام تحولات بین‌المللی نیست.

وزیر امور خارجه یادآور شد: موضوع اول تحول در مفاهیم است همه مفاهیم بین‌المللی و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است نه اینکه مفاهیم قبلی نابود شده است، اما مفاهیم جدیدی جایگزین شده است که فرصت ویژه‌ای را برای کشور‌هایی نظیر جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و امام راحل (ره) اولین فردی بود که این تحول را تشخیص داد اگر نامه ایشان به گورباچف را ملاحظه کنید می‌بینید که در آن این تحول را تشخیص دادند و به دنبال ایشان سلف صالح مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همین روش را ادامه دادند.

وی تأکید کرد: آنچه تحول پیدا کرده این است که امنیت و قدرت دچار تحول شده و مفاهیم جدیدی می‌تواند امنیت‌ساز باشند و امنیت را ایجاد کنند، دوم اینکه جهان فقط غرب نیست و حتی در درون غرب یک جنگ داخلی بین قدرت و نظام لیبرالی جهانی شکل گرفته است، قدرت‌های غیرعربی برآمدند همچون چین و کشور‌های تازه ظهور و همین نگرانی آمریکا از ابتدای دهه ۹۰ بوده و همه سیاست‌هایی که آمریکا دنبال کرده به این دلیل بوده است که فکر می‌کرده در این شرایط انتقالی اگر سریع نجنبد امکاناتش را از دست می‌دهد.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برای اینکه آمریکا بتواند شرایط قدیم را نگه دارد امروز به‌عنوان یک قدرت ارتجاعی که تلاش می‌کند شرایط گذشته را که به نفعش بوده است نگه دارد و از رو آمدن مفاهیم جدید قدرت جلوگیری کند این است که تمام دنیا را امنیتی کند کما اینکه اگر امروز ملاحظه کنید می‌بینید که آمریکا کرونا را هم امنیتی کرده است یعنی با چین برخوردی می‌کند که انگار ویروس کرونا تحول امنیتی است گرچه برخی تئوری‌هایی در مورد امنیتی بودن کرونا از هر دو طرف وجود دارد، اما آمریکا به دلیل دیگری این را امنیتی‌سازی می‌کند که بتواند خود را حفظ کند.

ظریف اظهارکرد: در کنار آن جمهوری اسلامی را با عنوان یک قدرتی که می‌تواند در شرایط جدید با شناخت صحیح از این وضعیت انتقالی برآید تلاش می‌کند که امنیتی کند.

وزیر امور خارجه افزود: امروز شرایطی ایجاد شده است که نه تنها کشور‌ها بلکه یک فرد انسانی می‌تواند در تحولات بین‌المللی تأثیرگذار باشد، در این شرایط که جمهوری اسلامی با یک قدرت واقعی معنایی که امام راحل آن را به خوبی درک کرده بود و به خوبی هم از آن استفاده کرده بودند و مقام معظم رهبری هم در سیاست‌های داهیانه‌شان آن را پیگیری می‌کنند جمهوری اسلامی یک قدرت در حال برآمدن است و برای همین امر آمریکا یک جنگ تمام‌عیار به عنوان نماینده نظام قبلی و کسی که می‌خواهد آن روابط کنشگری قبلی را حفظ کند بر جمهوری اسلامی حاکم کرده است.

وی یادآور شد: در این جنگ تمام‌عیار آمریکا می‌خواهد چند کار انجام دهد که مهم‌ترین آن یک برساخته است و در واقع یک مفهوم‌سازی است و آن این است که از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کند. وقتی از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کرد موضوع ایران می‌شود مکان‌ها و حوزه‌هایی که آمریکا در آن‌ها اقتدار دارد مثل شورای امنیت و یا به حوزه‌های امنیتی اقتصاد بکشاند و بتواند از ضرب‌های امنیتی در اقتصاد جهانی کما اینکه یکی از کار‌های مهمی که در زمان اوباما انجام داد با علم به اینکه در حال از دست دادن قدرت خود است ضرب‌های اقتصادی جهانی را امنیتی‌سازی کرد مثل بحث‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اقداماتی از این قبیل که توانست دنیا را در یک حوزه‌هایی گرفتار کند و از آن حوزه‌ها تمام دنیا را برای اهداف امنیتی استفاده کند نظام اقتصادی آمریکا در این فاصله توانست یک قدرت ویژه‌ای را بر نظام اقتصادی جهانی پیدا کند و آن‌ها هستند که جمهوری اسلامی باید در بین‌شان بازی کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: دومین کاری که آمریکا تلاش کرده تا انجام دهد اجماع‌سازی علیه ایران است کما اینکه از دی ماه سال ۱۳۹۶ تا هفته گذشته ۴ جلسه ویژه شورای امنیت با فشار آمریکا برای فشار واردکردن بر ایران تشکیل شده، جلسه‌ای که در بهمن‌ماه ۹۶ نماینده وقت آمریکا در مورد موضوع اغتشاشات برگزار کرد، جلسه‌ای که به ریاست آقای پمپئو برگزار شد و جلسه‌ای که با حضور آقای ترامپ برگزار شد و جلسه هفته گذشته که با حضور بنده، دبیر کل و آقای پمپئو برگزار شد. در تمام این حرکت‌ها به لطف خدا آمریکا منزوی بوده کما اینکه ملاحظه کردید در جلسه‌ای که برای اغتشاشات برگزار کرد همه اعضای شورای امنیت در مورد برجام صحبت کردند و در جلسه هفته گذشته آمریکا بازهم برای امنیتی‌سازی ایران تلاش کرد و همه اعضای شورای امنیت هم بر این اصرار کردند برجام مهم است و هم اصرار کردند که آمریکا سیاست غلطی را دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه گفت: هدف سوم آمریکا روایت‌سازی‌های جعلی از ایران در منطقه و جهان است، ما باید توجه کنیم که بازی آمریکا در این روایت‌سازی‌ها چیست و خودمان گرفتار این بازی نشویم.

وی افزود: چهارمین کاری که آمریکا انجام می‌دهد فشار بر دوستان ایران و هدف قرار دادن منافع ایران در منطقه است که در این حوزه هم نیاز به توجه ویژه ما وجود دارد و مهمترین هدفی که آمریکا دنبال می‌کند جدا کردن مردم از حاکمیت است، ناکارآمد نشان دادن نظام و مشروعیت زدایی به زعم خودشان از نظام است. اگر کتاب بولتون را ملاحظه کنید می‌بینید که در پشت همه سیاست‌هایی که آمریکا دنبال می‌کند به نام فشار حداکثری این اهداف نهفته است و آمریکایی‌ها این اهداف را دنبال می‌کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: حالا ما باید چه‌کار کنیم، مهم‌تر از همه انسجام درونی است، سیاست خارجی، حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست به این دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام را ایشان تعیین می‌کنند.

ظریف با اشاره به اینکه در وزارت امور خارجه تمرکز بر منطقه و همسایگان یکی از سیاست‌های مهم بوده است، گفت: ایران باید به‌عنوان تولیدکننده امنیت در منطقه شناخته شود و بر این اساس همسایگان باید این مهم را دریابند؛ خوشبختانه طی ۷ سال گذشته بهترین روابط را با کشور‌های همسایه ازجمله ترکیه، افغانستان، آذربایجان، عراق و پاکستان داشته‌ایم.

وی افزود: بر این اساس می‌توان یادآور شد تعداد سفر‌هایی که به کشور‌هایی مانند روسیه و ترکیه داشته‌ام، بیش از ۲۰ سفر بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه تلاش شد طی این سال‌ها نقش مثبتی در منطقه ایفا کنیم، تصریح کرد: بر این اساس شاهد شکل‌گیری توافق آستانه هستیم که ازجمله اقدامات بارز برای بازگشت آرامش به سوریه است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: خوشبختانه شکل‌گیری کنوانسیون دریای خزر که از توفیقات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه در راستای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای به شمار می‌آید؛ این موضوع براساس سیاست تخلیه استراتژیک قدرت با استفاده از ظرفیت‌های سیاست همسایگی محقق شده است.

ظریف با تأکید بر اینکه در روابط خارجی تلاش شده مؤلفه اعتمادبه‌نفس و تکیه‌بر توان داخلی موردتوجه قرار بگیرد، اظهار کرد: بر این اساس مشاهده می‌شود که در برابر ۶ قدرت جهانی حضور یافتیم و مذاکره انجام شد، تا جایی که ترامپ عنوان کرد که سرشان کلاه گذاشتیم!

وزیر امور خارجه با اشاره به توافق استراتژیک ۲۵ ساله ایران و چین ادامه داد: در این خصوص هیچ موضوع مخفی وجود ندارد و همه‌چیز کاملاً شفاف است که در زمان‌های مختلف اعلام شده است؛ از زمانی که آقایشی با رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند و نسبت به این موضوع مسائلی مطرح شد تاکنون همه امور به طور شفاف برای جامعه بیان شده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع یاد شده به معنای فراموشی شعار "نه شرقی و نه غربی" جمهوری اسلامی به شمار نمی‌رود، گفت: در واقع این توافق تأکید بر توجه به واقعیت‌ها و تغییر منابع قدرت در دنیاست.

این عضو هیئت دولت با اشاره به اینکه باز نگه‌داشتن شریان‌های اقتصادی کشور یکی از سیاست‌های وزارت امور خارجه محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروزه شاهد جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه کشورمان هستیم.

ظریف با اشاره به اقدامات اقتصادی وزارت امور خارجه در حوزه ساختاری و فکری اظهار کرد: طی ۴ دهه گذشته وزارت خارجه به عنوان مجموعه سیاسی- امنیتی تلقی می‌شد، لذا تلاش کردیم این مهم به سیاسی-امنیتی- اقتصادی تغییر جهت دهد که کار دشواری است؛ در این بین باید یادآور شد که وزارت امور خارجه تلاش کرده به معیشت مردم کمک کند تا فشار اقتصادی از دوش آن‌ها برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشور با یادآوری ایجاد معاونت اقتصادی در وزارتخانه متبوعش بیان کرد: یکی از قوی‌ترین سفرای کشورمان را به عنوان مسئول در این معاونت منصوب کردیم تا مسائل اقتصادی جدی‌تر پیگیری شود. در اهداف اقتصادی تجارت با شرق و توجه به سیاست صادرات محور بودن در اولویت قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت خارجه مسئولیت اقتصادی ندارد، بلکه تسهیل گر است، گفت: همچنین برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی تلاش کردیم به اهداف ضد ایرانی آمریکا با بهره‌گیری از تهاتر ضربه بزنیم؛ درواقع این موضوع سبب حذف دلار از تبادلات اقتصادی می‌شود که امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز برای کاهش مقاومت‌های داخلی در راستای تحقق این موضوع کمک کند.

ظریف با اشاره به شکل‌گیری توافق‌نامه‌ها در اتحادیه اوراسیا تأکید کرد: توجه به منطقه، پیرامون و روابط اقتصادی با همسایگان برای رفع موانع صادرات کالا و خدمات ازجمله اهداف وزارت خارجه در شکل‌گیری توافق‌نامه‌ها در اتحادیه یادشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان از تلاش برای برطرف کردن مشکلات صادرکنندگان گفت و تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال صادرکنندگان در حوزه ضمانت‌نامه‌ها با مشکل مواجه بودند که خوشبختانه در این حوزه اقدامات خوبی انجام‌شده است.

وی از شناسایی فرصت‌های خارجی توسط وزارتخانه متبوعش خبر داد و تصریح کرد: این فرصت‌ها در سایت وزارت خارجه برای همگان ارائه‌شده است، دراین‌بین به شناسایی توانمندی‌های داخلی نیز توجه شده تا بتوانیم بستر خوبی برای صادرکنندگان فراهم کنیم.

ظریف ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار ناگوار خروج ایران از تمامی کریدور‌های ارتباطی منطقه مانند جاده ابریشم بود که ما اهدافی مانند کریدور شمال- جنوب- شرق- غرب و راه آهن شلمچه بصره را دنبال کردیم و همه این اقدامات به خاطر حفظ هاب ارتباطی ایران و منطقه است.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه گفتگو‌هایی با قوه قضائیه برای ایجاد شرایط ویژه برای بخش خصوصی داشتیم، با اشاره به ظرفیت‌های استانی، افزود: در بخش اقتصادی یک اداره برای توجه به ظرفیت‌های استانی داریم که در این رابطه در خدمت نمایندگان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه شرایط دنیا در حال تحول است، گفت: جمهوری اسلامی توان این را دارد که در این شرایط نقش مهمی ایفا کند و ایفای این نقش نیازمند انسجام داخلی است.

ظریف با تأکید بر اینکه ما دیدگاه جناحی و حزبی نداریم، تصریح کرد: در وزارت امور خارجه حزبی شدن به معنای پایان دادن به عضویت در این وزارتخانه است؛ ما آماده‌ایم همان‌طور که این امکان را داشتیم که بهترین روابط را با برادر شهیدم حاج قاسم سلیمانی داشته و هر هفته با ایشان جلسه هماهنگی داشته باشم این امکان را هم داریم که با همه شما نمایندگان برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی همکاری داشته باشیم.

واکنش‌ها به نطق ظریف در صحن علنی

رمضانعلی سنگدوینی در رابطه با گزارش وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس، گفت: از آقای ظریف سؤالی دارم ایشان اعلام کردند سیاست‌هایشان همیشه موفقیت‌آمیز است و دائماً ژست موفقیت را می‌گیرند، اما در مسیری که طی کردند منفعلانه بودند چراکه ارتباط تجاری و اقتصادی در صادرات کشور به ویژه استان گلستان تعطیل شده است.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۵ ماه است که مرز ایران و ترکمنستان تعطیل است و علیرغم پیگیری‌ها و با وجود اینکه حدود ۳۵ درصد مردم گلستان سنی و ترکمن هستند نمی‌توانند ارتباط اقتصادی و تجاری خوبی با ترکمن‌ها برقرار کنند.
وی افزود: باید پرسید چرا مشکل گازی ایران و ترکمنستان تاکنون حل نشده است در حالی که یکی از مشکلات ما در رابطه با ترکمنستان بحث گازی است. ببینید سردار سلیمانی چه کرد و مانند سردار سلیمانی‌ها باشید که این مملکت را با همه مشکلات از دست داعش ملعون نجات دادند. بحث اوراسیا و مسیر ترکمنستان و کریدور شمال به جنوب را باز کنید چرا که ما مرز هوایی، زمینی و ریلی داریم، هزینه راننده‌ها در ترکمنستان دو برابر شده است.
 
اهرم فشار آمریکا باید از سر ملت ایران کوتاه شود
محمد صفایی دلوئی گفت: آقای ظریف شما مجلس یازدهم را چگونه تصور کرده اید، شما تحولات بین المللی پسا غرب را در عمل باور ندارید. پس از شهادت حاج قاسم شما به غرب پیام ذلت دادید. شما بحث از وحدت ملی و موضوع فراجناحی می‌زنید، اما در جلسه‌تان با کری گفته‌اید که اگر با ما به توافق نرسید، جریان رادیکالیسم در ایران روی کار می‌آید. آقای ظریف چرا به مردم دروغ می‌گویید، روزی که کری با پای‌شکسته به مذاکره آمد، رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که او با پای‌شکسته به مذاکره آمده، چون به مذاکره نیاز دارد، شما از مواضع مقتدرانه انقلاب اسلامی کوتاه نیایید، اما شما کوتاه آمدید.
وی ادامه داد: آمریکا ایران را تحریم کرد، اما آقای عراقچی در رسانه ملی به برادران افغانستانی ما توهین می‌کند، این است نگاه منطقه‌ای و نگاه همسایه‌ای؛ آقای ظریف در سال ۲۰۱۹ نشریه اکونومیست می‌گوید همسایگان ایران یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند، اما سهم ایران از این میزان تنها ۲ درصد بوده است. این مسئله باید مایه خجالت و شرمندگی وزارت خارجه باشد.
صفایی افزود: متأسفانه بخش اقتصادی وزارت خارجه تعطیل است، در شرایط کنونی در دنیا ۲۵ کشور تحریم هستند، حال دلسوزانی گفته‌اند که میان این کشور‌ها اتحادیه‌ای ایجاد شود، اما شما و وزارتخانه‌تان با این مسئله مخالفت کردید، آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سال گذشته در رأس هیئتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین سفر کرد و ۴ روز مذاکرات صورت گرفت و سفیر ما در تمام مذاکرات حضور داشت. وقتی توافقات بسیار خوب میان دو کشور به شما عرضه می‌شود، می‌گویید که، چون آمریکایی‌ها قبول ندارند نمی‌توانیم به آن عمل کنیم. آقای ظریف این است منافع ملی! آقای ظریف این فشار‌ها حق ملت ایران نیست، اهرم فشار آمریکا باید از سر ملت ایران کوتاه شود و خواهش می‌کنم شما از این‌که کمک‌کننده این اهرم باشید دست‌بردارید.

برجام سبب از کار افتادن چرخ‌های اقتصادی شده است

احمد راستینه هفشجانی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی وابسته به دولت نیست، بلکه با همکاری طیف وسیعی محقق می‌شود، اظهار کرد: وزارت امور خارجه در این حوزه هدایت‌کننده است؛ درواقع اکنون باید پاسخ داده شود. نقش بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی در سیاست‌های اقتصادی وزارت خارجه کجاست؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی کشور با برجام شرطی شده است، افزود: هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا با شروط برجامی محدود شده است، به طوری که وقتی شورای حکام قطعنامه‌ای صادر می‌کند، شاهد افزایش بی‌رویه نرخ ارز هستیم. شما از کاهش فشار بر مردم سخن می‌گویید، اما شرط‌های برجامی، سقوط آزاد ارز و مشکلات اقتصادی را برای مردم رقم زده است؛ به عبارتی اقتصاد دلارمحور حرکت ذلیلانه وزارت خارجه را رقم زده است.
وی با اشاره به اینکه برجام با هدف از کار انداختن چرخ‌های سانتریفیوژ‌ها سبب از کار انداختن چرخ‌های اقتصادی شد، گفت: بر این اساس دلار ۲۰ هزارتومانی را باید دلار برجامی نامید و این موضوع همان گلابی‌هایی است که شما به مردم وعده دادید.

متأسفانه سیاست خارجی به برجام محدودشده است

محمود احمدی بیغش گفت: امروزه شاهد رویکرد منفعلانه و تک‌بعدی در دولت به‌خصوص وزارت امور خارجه هستیم. سیاست خارجی کشورمان به برجام محدود شده است. این مهم در حالی است که متأسفانه شتاب‌زده، بدون تأمین شروط رهبر انقلاب و گرفتن تضمین کافی برجام را پذیرفتیم. آمریکایی‌ها دست چدنی خود را از دستکش مخملی با خروج از برجام، خارج کردند. تازه در این زمان متوجه شدیم دستمان به لحاظ پیگیری حقوقی این تخلف خالی است و سرمان کلاه رفته است.
احمدی بیغش با اشاره به اینکه متأسفانه همچنان چشممان به اروپا دوخته‌شده درحالی‌که این کشور‌ها تاکنون فقط شعار سر داده‌اند، اظهار کرد: دراین‌بین باید یادآور شد اروپایی‌ها امروزه شمشیر را از رو بسته‌اند و درصدد پرونده‌سازی علیه کشورمان در شورای حکام هستند.
وی با اشاره به اینکه مشکل امروز توهم اداره جهان از طریق توییتر است، اظهار کرد: قطعاً توئیت کردن تاثیر بین‌المللی دارد، اما معجزه نمی‌کند، موج به راه می‌اندازد، خصوصاً در حوزه دیپلماسی، اما وقتی هواپیمای اختصاصی در اختیاردارید، باید حضوراً برای تأثیرگذاری و رایزنی اقدام کنید. امیدواریم قرارداد با چین به سرانجام برجام ختم نشود، ازاین‌رو باید متن چینی، انگلیسی و فارسی آن در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

مجلس در جریان توافق ۲۵ ساله با چین نیست

محمدحسن آصفری  گفت: تمام عهدنامه‌ها و قرارداد‌ها باید از طریق مجلس مورد تأیید قرار گیرد، حال آقای ظریف در نشست امروز اعلام کرد که کشور در حال انعقاد یک توافق ۲۵ ساله با چین است، اما متأسفانه مجلس شورای اسلامی در جریان این موضوع نیست بنابراین وظیفه رئیس، هیئت‌رئیسه و مجلس است که از دولت بخواهد که بند‌های این قرارداد شامل چه مطالبی است و چه سرنوشتی برای ۲۵ سال کشور رقم خواهد  خورد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخیراً در فضای مجازی شایعه‌های بسیار گسترده‌ای در خصوص واگذاری جزیره کیش مطرح شده که اسباب نارضایتی مردم را ایجاد کرده است. در مجلس قبل چندین بار نمایندگان با مسئولان وزارت خارجه همراه شده و در دیدار‌هایی با مقامات همچون پوتین، بشاراسد، سید حسن نصرالله و نوری المالکی حضور یافتند، بعد از این سفر‌ها نمایندگان گزارش‌های جامعی را به مجلس ارائه و اعلام کردند در این مذاکرات با این شخصیت‌ها چه گذشته و چه درخواست‌هایی مطرح شده، اما بعد از آن وزارت خارجه اجازه نداد که نمایندگان همراه با وزارتخانه سفر کند تا مشخص شود که در این مذاکرات چه می‌گذرد از این رو اگر در این مذاکرات و دیدار‌ها پشت پرده‌ای وجود دارد مجلس باید متوجه شود.
 
فرصت‌های بزرگ ملت ایران را به امید لبخند آمریکا و اروپا نسوزانید
مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز درخصوص گزارش وزیر امور خارجه از تحولات بین المللی و سیاست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:: تا کی باید از اعتماد به آمریکا و اروپا ضربه بخوریم و فرصت‌های کشور را بسوزانیم.‌ای کاش به جای تکیه بر نظام لیبرال که در آکادمی‌های غربی به جوانان ما به عنوان وحی منزل آموزش داده می‌شود، به خداوند اعتماد می‌کردیم.
ویس کرمی خطاب به وزیر امور خارجه ادامه داد: انتظار ما از شما این است که به جای تئوری پردازی‌هایی که به آن عمل نشده، بگویید در عمل برای حفظ شأن ملت ایران در برابر نظام سلطه چکار کرده اید؟ نتیجه اتلاف سرمایه‌های کشور در برجام چه شد و به کجا رسید؟ تا کی از ترس اینکه آمریکا ما را تهدید جلوه ندهد، نزد آمریکا و اروپا خوش رقصی خواهید کرد؟ نتییجه این همه ترس چه بوده است؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به ظریف گفت: آیا آنچه اتفاق افتاده نتیجه سیاست‌های شماست یا تفکر انقلابی؟ آیا آنچه شده است، شما کرده اید یا حاج قاسم سلیمانی؟ در کدام حیطه بوده که تئوری‌های حاکم بر دولت روحانی کشور را به عقب نبرده است؟ ارز، مسکن، سیاست خارجی، برجام یا حفظ کرامت مردم ایران؟
وی اظهار داشت: آقای ظریف بفرمایید در کجا اقدام پیش دستانه انجام داده اید؟ همیشه اروپا و آمریکا کاری کرده اند و سپس ما یعنی شما یک واکنش ملتمسانه انجام داده اید و این زیبنده یک کشور انقلابی که ام القرای جهان اسلام است، نیست.

وزارت امور خارجه مسیر مذاکرات را کج ریل‌گذاری کرد
مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه ظریف تنها مخاطب مباحثی که مطرح می‌کند نیست و به رأس دولت برمی گردد، گفت: شما به عنوان فردی تأثیرگذار و یک مهره اساسی در همه مسائل شریک، سهیم و تأثیرگذار هستید بنابراین ممکن است برخی مباحث را بگویید بر عهده بنده نیست. ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران شما از ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید و به سمتی حرکتی کردید که اهداف ملت محقق نشد.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کردند که سیاست‌های بالادستی و اصل نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است و حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است، اصل بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است، اما شما وارونه عمل کردید و داخل و منطقه را رها کردید و کسی را که نباید به آن اعتماد کرد، تمام اعتماد را بر آن متمرکز کردید بنابراین خروجی غیر از این نمی‌تواند باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما مخالف دیپلماسی فعال نیستیم و مخالف رابطه با دنیا نیستیم و نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کرد، اما مسیر را نباید غلط رفت و ما در این مورد تضمین نگرفتیم. اگر در این مورد آگاهی نداشتید باید به این نکته توجه می‌کردید که مقام معظم رهبری در طول مذاکرات بار‌ها تذکر دادند چرا توجه نکردید و شروط یازدهگانه که تعیین کردند عملیاتی نکردید، چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی خود را از دست دادید که امروز دنبال آن‌ها بدوید.
ذوالنوری خاطر نشان کرد: در ابتدای مذاکرات جان کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده داشته باشید، اما بعد از مذاکرات طولانی آن را به ۳۰۰ کیلوگرم رساندید، شما بیش از ۱۰ تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را با اورانیوم خالی یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را طی کند مبادله کردید و ابزار انعطاف و چانه‌زنی را از دست ملت خارج کردید، شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را به آن وضعیت درآوردید که دشمن خیالش راحت شود و الان می‌گویید چرا به حرفتان گوش نمی‌دهد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: شما ۱۹ هزار سانتریفیوژ را به ۵ هزار و ۱۰۰ رساندید، ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد ۲۰ درصد غنی‌سازی حرف می‌زدند و در حقیقت فردو را از دور مذاکرات خارج کرده بودند، شما حتی نطنز را از بین بردید و وقتی مقام معظم رهبری تأکید بر حرکت متناظر و گام به گام کردند شما همه چیز را در طبق اخلاص گذاشته و بدون گرفتن تضمین تحویل دادید، آن هم در شرایطی که می‌دانستید طبیعت غرب و آمریکا این است که اگر می‌دانستید چرا به تذکر مقام معظم رهبری گوش ندادید که فرمودند نتیجه همه مذاکرات باید رفع کل تحریم‌ها باشد و نتیجه این بی‌توجهی خسارت محض شد، چرا ملت را به این خسارت رساندید و تحت عنوان مذاکره ۳ سال منطقه را رها کردید.
وی یادآور شد: چرا پیمان‌های دو جانبه مالی با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی همچون چین که باید مهمترین رابطه را با آن داشته باشیم، برقرار نکردید و به رغم تأکید مقام معظم رهبری نسبت به آن‌ها بی‌مهری کردید تا آنجایی که مدت‌های طولانی ما در این کشور سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی تعطیل شده بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر در گذشته روابط با چین را رها نمی‌کردید امروز این سطح از فشار اقتصادی به مردم وارد نمی‌شد بنابراین شما باید در این زمینه پاسخگو باشید و در پیشگاه خداوند استغفار کنید.

آمریکا و رژیم صهیونیستی,؛ اصولگرا، لیبرال، اصلاح‌طلب، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسند

محمدجواد ظریف در بخش دوم توضیح گزارش خود از تحولات بین‌المللی و سیاست جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما آمدیم با همکاری هم آینده بهتری را برای کشور بسازیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اگر شما هم گزارش ملاقات ظریف را خوانده بودید و برخورد‌های او را با طرف خارجی دیده بودید، مانند ما او را شجاع، صادق و انقلابی می‌دانستید؛ آنچه اتفاق افتاد آن نبود که شما گفتید، من هیچ‌گاه مسائل داخلی را به خارج نبردم. هرچه که گفتم مقام معظم رهبری شنیدند، اگر دروغ گفتم ایشان گفتند صادق هستم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل سیاست‌های آمریکا بایستد، گفت: باید در همه موارد در برابر سیاست‌های آمریکا ایستادگی کنیم و هفته قبل دیدید که بنده در شورای امنیت سازمان ملل متحد چگونه در مقابل سیاست‌های آمریکا ایستادم و مسئولان وزارت امور خارجه هم به همین‌گونه عمل کردند.

ظریف یادآور شد: باید کاری کنیم که آمریکا نتواند از اقدامات ما برای اهداف خود استفاده کند و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم قدرت جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان نهادینه کنیم و دوگانه سازی کاری از پیش نمی‌برد و باید سیاست خارجی در خدمت مقاومت باشد و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خدمت پیشبرد اهداف مردم ایران باشد و از تمام امکانات خودمان برای کمک به معیشت مردم و قدرت ملی ایران استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه کشور بابیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی و بنده هر هفته باهم نشست داشتیم و هماهنگی می‌کردیم، گفت: صحبت‌های منطقه‌ای با هماهنگی یکدیگر بود و آن‌هایی که ایشان، سید حسن نصرالله و مقاومت عراق و لبنان و فلسطین را می‌شناسند و با آن‌ها دمخور هستند، می‌دانند که روابط ما چگونه بود.

وی خطاب به نمایندگان افزود: بنده عرض کردم شما نمایندگان ملت هستید و ملت ما فهیم است و شما هم به‌عنوان نمایندگان ملت فهیم هستید و من در برابر نمایندگان با تمام خضوع حضور پیدا می‌کنم، اما شما به من ذلیل گفتید درصورتی‌که رهبری به من شجاع گفتند، به من دروغ‌گو گفتید درصورتی‌که رهبری به من صادق گفتند. از انتقاد‌ها و تندی‌های شما تشکر می‌کنم، اما بدانید که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باهم هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه آمریکا؛ اصولگرا، لیبرال، اصلاح‌طلب، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هم اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و با کل ایران، تمامیت ارضی و جغرافیایی ایران مخالف است. همه باهم دریکی کشتی هستیم و اقتصاد را همه باید باهم پیش ببریم.

ظریف با اشاره به توجه ویژه این وزارتخانه به بخش خصوصی گفت: ما همه به حرکت‌های اقتصادی معتقدیم و در تمامی سفرها، بخش خصوصی همراه من بوده است و در دوران کرونا هم بیشترین سفر‌ها را بنده به‌عنوان وزیر خارجه داشتم و به چندین کشور سفر و صلح افغانستان را نیز پیگیری کردیم. اگر مرز‌های ترکمنستان به خاطر ویروس کرونا بسته‌شده، مشکل ما نیست.
وی با تأکید بر اینکه برجام تحمیلی بر آمریکا بود، تصریح کرد: تاریخ و آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران هست و خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.
 
وزارت خارجه همه ظرفیت‌های کشور را به آمریکا گره زد
مالک شریعتی اظهار داشت: بنا به بند ۸ اصل ۴۳ قانون اساسی باید از سلطه بیگانه بر اقتصاد کشور جلوگیری شود که شاخص موفقیت این بند تاثیر قیمت دلار و ارز‌های خارجی بر معیشت مردم است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئول مستقیم دلار ۲۰ تومانی تا حد زیادی وزارت خارجه است، بیان کرد: میزان تسلط دلار بر معیشت و اقتصاد کشور از ۷ سال پیش بیشتر و شرایط بدتر شده و معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیز بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی افزود: اگر آمریکا اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد چرا شما در آمریکا گفتید که اگر با ما توافق نکنید رقیب ما در ایران حاکم می‌شود آیا این بیان شما نبود؟ آیا این التماس رأی به آمریکا نبود؟
شریعتی ادامه داد: در منطقه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه چیکار کرده، در تمام قرارداد‌های انرژی منطقه ما محکوم شده ایم. در کرسنت امارات، ترکیه و ترکمنستان. قرارداد گازی ما با پاکستان و هند به کجا رسید، چرا همه ظرفیت‌های کشور را به آمریکا پیوند زدید و از منطقه غافل شدید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: آمریکا ابرقدرت نیست، ولی شما آمریکا را به طمع انداختید تا زانوی خودش را بر گلوی معیشت مردم بگذارد.
 
آقای ظریف چرا با توپ پر و تندی با مجلس رفتار می‌کنید
علیرضا سلیمی در اخطاری با استناد به بند ج اصل ۲۲ و بند‌های ۳، ۵ و ۱۶ اصل ۳ و بند ۸ اصل ۴۳ قانون اساسی، گفت: آقای ظریف چگونه است زمانی که با ۱+۵ مذاکره می‌کنید لبخند به لب دارید، اما با توپ پر به مجلس می‌آیید. آقای ظریف ما خودی هستیم یا خیر. این چه لحن و ادبیاتی است. شما باید تمرین کنید که حرف نماینده مردم را به گوش جان بخرید.
تاریخ در مورد برجام قضاوت خواهد کرد
سلیمی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف فرمودید مذاکره کرده‌اید تا فشار بر معیشت مردم کمتر شود، اما آیا می‌دانید دلار به ۲۱ تومان رسیده، این نتیجه مذاکرات شما است. آیا شما و آقای رئیس جمهور نمی‌دانید قیمت مسکن به کجا رسیده؟ این نتیجه عملکرد شما است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیس جمهور هفته گذشته گفتند هر قدر فشار اقتصادی بیشتر شود باکی نیست، اما اگر آمریکایی‌ها در حوزه مسائل سیاسی اقدامی کنند آن موقع می‌توانید اقدام خاصی انجام دهید. شما فرمودید کلاه بر سر اوباما و آمریکا گذاشتید، اگر بر سر آن‌ها کلاه گذاشتید چرا اکنون جرأت نکردید بعد از خروج آمریکا از برجام از آن‌ها شکایت کنید. ترسیدید آن‌ها از مکانیزم ماشه استفاده کنند.
وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما در رابطه با دیپلمات‌های زندانی چه کردید در حالی که بیش از یک سال و اندی در زندان هستند، جنابعالی فرمودید اصلاح طلب و اصولگرا را نمی‌شناسید، اما در متینگ‌های حزبی احزاب اصلاح طلب سخنرانی قرایی داشتید و می‌دانیم چه مطالبی را گفتید.
سلیمی افزود: شما گفتید آمریکا ابرقدرت نیست، اما چرا در دانشگاه تهران، دانشگاهیان و ملت را از بمب آمریکایی ترساندید. تاریخ در مورد برجام قضاوت خواهد کرد، اما نه آنگونه که شما فرمودید بلکه به گونه‌ای متفاوت.
ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند/ آمریکا برای همیشه برای ملت منفور و غیرقابل تحمل است
موسی غضنفرآبادی گفت: آقای ظریف شما فرمودید دنیا در شرایط گذار است و اگر کسی این شرایط را درک نکند خسارت خواهد دید؛ سوال این است که چه کسی باید کمک کند که شرایط گذار را مدیریت کنیم و نقش وزارت امور خارجه و شخص وزیر چیست، شرایط گذار از چه زمانی و چه سالی شروع شد البته شما در شرایط گذار حرف‌هایی را زدید که نباید می‌زدید.
نماینده مردم بم و ریگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه می‌گویند آمریکا چنین می‌کند و چنان می‌کند، درست نیست، زیرا آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، من نمی‌خواهم شما تضعیف شوید بلکه می‌خواهم به آن‌هایی پیام بدهند که به اشتباهات افرادی، چون شما دلخوش شده‌اند. ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند و آمریکا برای همیشه برای ملت ایران منفور و غیرقابل تحمل است.
وی افزود: آقای ظریف شما وزیر خارجه کشوری هستید که مردان بسیار بزرگ و شجاعی داشته و دارد، از حاج قاسم سلیمانی بزرگ گرفته تا شهید همت، شهید کاظمی، شهید باقری، شهید باکری و شهید حججی، باید تا یک هفته فقط نام شهدا را بشمارم و مردان بزرگی که امروز دراین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کنند.
غضنفرآبادی گفت: آقای ظریف شمابا شهامت و در تراز وزیر امور خارجه ملت بزرگ، دلیر، قهرمان، هوشمند و ولایی ایران اسلامی موضع بگیرید و بدانید چنین ملتی پشت سر شما است. آقای ظریف در شرایطی که کشور ما نیاز به ارز دارد چرا برای صادرات کالا از جمله محصولات کشاورزی از جمله خرما تلاش نمی‌شود. آقای ظریف دیپلماسی باید قدرت و عظمت ملت ایران را به جهانیان نشان دهد، آقای ظریف امروز بسیار خوب صحبت کردید و تشکر می‌کنم، اما امیدوارم همان‌گونه که خوب صحبت می‌کنید، خوب عمل کنید. 
 
سیاست‌های نادرست دولت جایی برای پاسخگویی نگذاشته است/لزوم استیضاح رئیس جمهور
محمدتقی نقدعلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به ماده ۱۵۲ قانون اساسی، گفت: تذکرات مربوط به وزیر امور خارجه مثنوی هفتاد من است، باید محکمه‌ای باشد، قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه رئیس جمهور را به خاطر خیانت‌هایی که به مملکت کرده، محاکمه کند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس قوه مقننه، اظهار کرد: سیاست‌های آقای ظریف در برجام مشهود است؛ برجامی که امضا شد به وجهی تنظیم شده که سیستم ماشه را برعلیه ما حاکم کرده است و این موضوع مخالف اصل ۱۵۲ قانون اساسی است؛ اصلی که تاکید بر اقتدار، عزت و عدم سلطه قدرت‌های خارجی در کشورمان را گوشزد می‌کند.
وی ادامه داد: آقای ظریف شرایط رهبر انقلاب را رعایت نکردند، همچنین پس از امضای برجام در روز اول اجرای این توافقنامه گفتند که تحریم‌ها برداشته می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: روشی که امروز مجلس در پیش گرفته ره به جایی نمی‌برد، زیرا نشستن و شنیدن حرف‌های وزرا راهگشا نیست؛ دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم، زیرا دلار ۲۱ هزار تومانی، سکه ۱۰ میلیون تومانی و مرغ ۲۰ هزار تومانی توانی برای پاسخگویی نگذاشته است.
نقدعلی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نتیجه سیاست‌های آقای روحانی و تیم همراهش به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آقای قالیباف؛ نشستن و گوش دادن به حرف‌های وزرا بی ثمر است، استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید.
 
وزارت امور خارجه باید برای تسهیل مبادلات ارزی تلاش مضاعفی داشته باشد
محمدباقر قالیباف خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: نکته‌ای که امروز دغدغه و محل نگرانی مردم و نمایندگان مجلس است، ریشه در مشکلات و سختی‌های اقتصادی دارد و این در حالی است که مردم از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیوسته نشان دادند که هزینه استقلال کشور را هرچه باشد می‌پردازند و حتی اگر نیاز باشد جان خود و فرزندانشان را هم در این راه تقدیم می‌کنند و حتی اگر بنا باشد سختی‌های اقتصادی را هم تحمل می‌کنند کما اینکه دیدیم در طول ۴۰ سال درتمام عرصه‌ها امتحان خوبی پس دادند و همیشه کمک مدیران و مسئولان در مقاطع مختلف بودند و در آینده هم خواهند بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه امروز مردم و نمایندگان مجلس توقع دارند این است که هزینه اضافی بر آن‌ها وارد نکنیم و در تصمیم گیری‌ها چه در سیاست‌های اقتصادی، داخلی و خارجی به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه بیش از اندازه به مردم وارد نشود.
وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه سیاست خارجی به این موضوع باور داریم که اگر بخواهیم دستگاه دیپلماسی مسائل سیاست خارجی را پیگیری کرده و تحقق بخشد اولین چیزی که بدان نیاز دارد تولید قدرت است چرا که وقتی قدرت داشته باشیم می‌توانیم در مقابل دشمن بایستیم و موفق شویم و در چرخه چانه زنی و فشار آن‌ها قرار نگیریم و عقب نشینی و وادادگی پیدا نکنیم.
دکتر قالیباف تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تولید قدرت در کشور در حوزه توان و کار اقتصادی است و همان طور که وزیر امور خارجه نیز بدان اشاره کرد وزارت امور خارجه در این مورد می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، کما اینکه در تغییر ساختار و رویکرد در این دولت حوزه معاونت اقتصادی را تشکیل داده ایم.
وی یادآور شد: البته شاید توقع بنده این بود که وزارت امور خارجه به وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل تبدیل شود چراکه امروز جنگ ما اقتصادی است و در حوزه مسائل ارزی با وجود تمام سختی‌ها انتظار می‌رود وزارت امور خارجه شرایطی را فراهم کند که اگر نتوانستیم به دلیل مشکلات ناشی از برجام سرمایه گذار خارجی وارد کشور کنیم، به گونه‌ای اقدام شود که پول مردم که نزد برخی کشور‌ها باقی مانده که سالیان سال در این کشور معاملات اقتصادی را تجارت می‌کردند در این شرایط سخت ارزی انتقال ارز را به کشور با تلاش مضاعف انجام دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کرونا در مبادلات مرزی اشکال ایجاد کرد، اما الان فرصتی فراهم شده که آن را جبران کنیم بنابراین وزارت امور خارجه در بحث اقتصادی، همکاری مرزی و تبادلات تجاری باید بیش از گذشته فعال باشد.
دکترقالیباف افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام باید این را بدانند در حوزه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس هرگز به آژانس اجازه نخواهند داد که دستش باز باشد و بدون محدودیت هرچه می‌خواهد انجام دهد و به دنبال این باشد که حلقه‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشور‌های متخاصم را تکمیل کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مقابل این زیاده خواهی آژانس به طور جدی خواهیم ایستاد و از وزارت خارجه می‌خواهیم که در این شرایط سیاست‌های کاهش دهنده تعهدات برجامی که تصمیم گیری شده را اجرا کند و هم زمان با آن همکاری با آژانس را در چارچوب تعهدات ادامه دهیم که حق ملت است.
دکتر قالیباف با بیان اینکه انشاالله وزارت خارجه بتواند در حوزه اقتصادی که مهم‌ترین عنصر در تقویت تولید قدرت ملی است، وظیفه خود را به درستی انجام دهد از وزیر امور خارجه برای حضور در این جلسه قدردانی کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: