۲۷۹۱
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۳۹۵

به گزارش فراتیتر، اگر به ورزش‌کردن علاقه دارید یا می‌خواهید این فعالیت ارزشمند را وارد برنامه زندگی خود کنید، احتمالا به فهمیدن نکات ضروری درباره انجام فعالیت‌های درست به شکل علمی علاقه‌مند هستید.

بایدها و نبایدهای زیادی درباره ورزش، تناسب اندام و رژیم‌های غذایی وجود دارد که بسیاری از اوقات تشخیص این که کدام یک از آن‌ها حقیقت دارند و یا واقعی نیستند به یک فرایند بسیار دشوار و پیچیده تبدیل می‌شود. بنابراین گاهی توصیه‌هایی می‌شنویم که با داده‌های قبلی ما در تضاد است. در ادامه یازده باور اشتباه درباره ورزش و تناسب اندام که بهتر است همین امروز آن‌ها را فراموش کنید را بررسی می‌کنیم.

یک: صبح‌ها بهترین زمان برای ورزش‌کردن است

این باور به صورت کامل اشتباه است. بهترین زمان برای ورزش‌کردن زمانی است که شما احساس کنید آمادگی ورزش‌کردن را دارید. فرقی نمی‌کند که ترجیح می‌دهید عصرها در باشگاه ورزش کنید یا صبح‌ها پیش از آغاز فعالیت روزانه در هوای آزاد برای چند دقیقه‌ای بدوید. آن‌چه اهمیت دارد اراده و انگیزه شما برای ورزش‌کردن است. تحقیقات نشان می دهد که به معنای واقعی کلمه هیچ تفاوتی میان ورزش صبحگاهی و عصرگاهی وجود ندارد.

دو: فعالیت‌های ذهنی بهترین تمرین برای ذهن هستند

حل جدول، معما و پازل، تنها راه رشد مغز نیستند و واقعیت این است که ورزش‌های فیزیکی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری هم برای بدن و البته مغز ما مناسب هستند. ورزش‌هایی که سرعت گردش خون در بدن را بیشتر می کنند، می‌توانند تاثیر بسیار بیشتری از ورزش‌های ذهنی مانند پازل روی مغز شما داشته باشند. تحقیقات علمی می‌گوید ورزش‌کردن نه تنها روحیه و حافظه شما را تقویت می‌کند بلکه مانع بزرگی در برابر زوال عقل است.

سه: برای حفظ تناسب اندام همیشه به ورزش نیاز نداریم

این باور به شدت غلط و نادرست است. بیشتر افراد ورزشکار تنها بعد از یک هفته ورزش‌نکردن، توان عضلانی خود را از دست می‌دهند. بنابراین انگیزه بسیار کمتری برای ورزش‌کردن دارند. شاید بهتر باشد حتی زمانی که به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کرده‌اید هم ورزش مرتب و حتی روزانه را دنبال کنید.

چهار: تنها دویدن در مسیرهای طولانی برای بدن شما مفید است

این تصور به هیچ‌وجه درست نیست. کسانی که مسیرهای کوتاه را برای دویدن انتخاب می کنند، همان شرایط قلبی دونده‌های ماراتن را به دست می‌آورند و تجربه می‌کنند. فراموش نکنید که ورزش‌های سبکی مانند دویدن آهسته یا حتی پیاده روی هم برای بدن بهتر هستند. قلب و سیستم عروقی بدن شما همیشه این فرصت را دارد تا در گذر زمان و به مرور، خودش را با کیفیت تمرینات بدنی شما هماهنگ کند.

پنج: در حین ورزش‌کردن، نوشیدنی‌های انرژی‌زا اهمیت بیشتری از آب‌ دارند

شاید تصور کنید اگر در حین ورزش از نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده کنید، فرصت بیشتری برای کالری‌سوزی و تناسب اندام پیدا می‌کنید. اما نوشیدنی های انرژی زا در حقیقت چیزی جز آب و شکر ندارند. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند به جای این نوشیدنی های بی‌فایده و پرضرر بنوشید از آب ساده استفاده کنید. پس از ورزش هم با خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین بدن خود را تقویت کرده و تجدید قوا کنید.

شش: دویدن روی تردمیل از دویدن در فضای آزاد بهتر است

دویدن با کمک تردمیل به هیچ وجه تاثیرگذاری دویدن حتی آهسته در فضای آزاد و هوای تازه را ندارد. حتی اگر مسافت یکسانی را می‌دوید، باز هم بهتر است در فضای آزاد این ورزش ارزشمند را انجام دهید. فراموش نکنید که دویدن در جهت مخالف باد باعث فعالیت مجموعه‌ای از عضلات مهم بدن می‌شود. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند دویدن در فضای آزاد حتی۱۰ درصد انرژی بیشتر و تاثیر بهتری از دویدن روی تردمیل دارد.

هفت: ورزش‌کردن ما را گرسنه می‌کند

اگر بعد از ورزش (حتی برای مدتی بسیار کوتاه) احساس گرسنگی می‌کنید، این مساله نشان می دهد که در این میان اشتباهی رخ داده است. براساس پژوهش‌های علمی، ورزش‌های فیزیکی باعث سرکوب گرسنگی می‌شوند. علت این اتفاق آن است که هورمون‌های بدن برمی‌گردد. ورزش کردن باعث کم‌شدن سرعت تولید گرلینیا همان هورمون گرسنگی می‌شود. در مقابل اما هرمون لپتین سرعت می‌گیرد، هورمونی که از راه‌های مختلفی باعث کاهش اشتها می‌شود.

هشت: کلسیم تنها در مواد لبنی دیده می‌شود

هنوز هم تصور می‌کنید که محصولات لبنی کلسیم زیادی دارند؟ متاسفانه این باور علمی دیگر منسوخ شده است. مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که سرشار از کلسیم هستند؛ کلم بروکلی، اسفناج، بادام، آب پرتقال، نخود و ریواس تنها تعدادی از منابع غیر لبنی کلسیم هستند و جایگزین خوبی برای مواد لبنی به نظر می‌رسند. برخلاف تصور عمومی، محصولات لبنی همیشه هم مواد غذایی سالمی نیستند.

نه: برای درمان کمر درد از یوگا کمک بگیرید

واقعیت این است که نه تنها یوگا کمر درد را خوب نمی کند بلکه اجرای نادرست و سنگین برخی حرکات می‌تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. اگر کمر درد ناشی از مشکلات عضلانی باشد، انجام تمرینات کششی و دیگر ورزش‌ها به شما کمک زیادی می‌کند تا با تقویت عضلات خود، این درد را تسکین دهید و به مرور آن را نابود کنید. با این حال اگر کمر درد شما ناشی از مشکلی مانند بیرون زدگی و مشکلات دیسک کمر باشد، انجام یوگا به جای آنکه به حل مشکل تان کمک کند، به شما صدمه می‌زند. به هر حال پیش از آن که یوگا را آغاز کنید باید با پزشک مشورت کنید.

ده: دویدن به زانو و قوزک پا صدمه می‌زند

این باور اشتباه هم در حقیقت هیچ پایه و اساسی براساس علوم ورزشی ندارد. براساس جدیدترین مطالعات، دویدن هیچ صدمه‌ای به زانو و قوزک پای شما وارد نمی‌کند. بلکه با دویدن این فرصت را دارید تا پاهای قوی‌تری داشته باشید که در برابر آسیب‌ها مقاومت بیشتری دارند.

یازده: ورزش بیشتریعنی بدن آماده‌تر

پزشکان اعتقاد دارند که در انجام هیچ ورزشی نباید زیاده‌روی کنید. حتی اگر می خواهید هر چه سریع تر به اندام دلخواهی که دوست دارید هم دست پیدا کنید، نباید هر روز به باشگاه بروید. چون این کار فشار بسیار زیادی به بدن شما وارد می‌کند. بدن پس از هر فعالیت ورزشی احتیاج به فرصت دارد تا خودش را ترمیم کند. البته این به آن معنی نیست که پس از یک روز با ورزش‌های سنگین برای یک روز خانه‌نشینی و غذاهای چرب آماده شوید اما استراحت هم دقیقا به اندازه ورزش برای بدن شما اهمیت دارد. فراموش نکنید که باید عضلات گوناگون بدن را با تمرینات مختلف ورزش دهید تا فقط به یک بخش از بدن‌تان فشار وارد نشود. چون فشار به تنها یک بخش از بدن، عضلات شما را در برابر آسیب ضعیف می‌کند.

 

منبع: سایت برایت‌ساید

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: