۲۸۸۸
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۴۱۴
یادآوری اینکه پرسپولیس در فصول اخیر چه جایگاهی در فوتبال ایران داشته و در حال حاضر در چه مسیری گام بر می‌دارد چندان کار سختی نیست. قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر، با برد اخیر مقابل پیکان فاصله چندانی با چهارمین جام متوالی و ثبت یک رکورد تاریخی ندارد. اما پرسپولیسی که به برنده بودن در زمین و رقم زدن روز‌های خوش عادت کرده، این روز‌ها در خارج از مستطیل سبز با کوهی از مشکلات و دغدغه‌ها مواجه است. از بی پولی مفرط گرفته تا وضعیت مبهم قرارداد‌ها و بلاتکلیفی مدیریت باشگاه، گوشه‌ای از چالش‌هایی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند یقه سرخپوشان را بگیرد. بدون شک پرسپولیس اگر در مسیر قهرمانی قرار نداشت و رتبه‌ای پایین‌تر از اولی لیگ برتر را در اختیار داشت، امروز به مرکز اعتراضات تبدیل شده بود و اتفاقاتی که امروز بازیکنان و هواداران سرخ خیلی راحت از کنار آن عبور می‌کنند به این سادگی قابل چشم پوشی نبود. تحمل این شرایط از سوی بازیکنان، کادر فنی و هواداران در کوتاه مدت امکان پذیر است، اما با نزدیک شدن به انتهای فصل و سر باز کردن زخم ها، وضعیت کاملا متفاوتی را شاهد خواهیم بود.


* مدیریت و هیئت مدیره بلاتکلیف


در مقطعی که پرسپولیس نیاز به تدوین راهبرد برای تداوم موفقیت هایش دارد، باشگاه بدون مدیر عامل و توسط سرپرستی اداره می‌شود که از قضا به کرونا مبتلا شده و دقیقا مشخص نیست چه کسی متولی رتق و فتق امور تیم مدعی قهرمانی است! علاوه بر این، پرسپولیس تنها سه عضو هیئت مدیره را بالای سر خود می‌بیند و بر خلاف صحبت‌های وزیر ورزش که قول سر و سامان بخشیدن به وضعیت مدیریتی این باشگاه را داده بود، اداره پرسپولیس روز به روز مبهم‌تر از قبل می‌شود.


* رَکَب به سبک کارگزار باشگاه!


در شرایطی که این امید وجود داشت تا بخشی از بدهی‌ها در این وانفسای مالی با واریز قسط کارگزار باشگاه پرداخت شود، دست پرسپولیسی‌ها در پوست گردو گذاشته است! مبلغی حدود ۳ میلیارد از ۵ میلیارد توافق شده به بهانه بیمه و مالیات از سوی کارگزار باشگاه کسر شده و تنها ۲ میلیارد عایدی پرسپولیس بوده است. این در حالی است که رابطه باشگاه و کارگزار به دلیل اختلافات و بد قولی طرفین مناسب نیست و اگر پا در میانی مسئولان و وساطت برای جلوگیری از شکایت طرفین از یکدیگر نبود، این همکاری تداوم پیدا نمی‌کرد.


* کوچ احتمالی ستاره‌ها


وضعیت قرارداد بازیکنان پرسپولیس هم چندان تعریفی ندارد. علیرضا بیرانوند که راهی بلژیک می‌شود. محمد نادری در انتهای فصل قراردادش به پایان می‌رسد. شرایط سید جلالی که قراردادش تمام می‌شود مشخص نیست و اگر کاپیتان تصمیم به خداحافظی از فوتبال بگیرد، پیدا کردن جانشینی در حد و اندازه‌های او معضل بزرگ پرسپولیس خواهد بود. بشار رسن هم که از بدقولی‌های باشگاه به ستوه آمده قراردادش تمام می‌شود و با ادامه روند فعلی هیچ بعید نیست راه خروج را دنبال کند. علی علیپور هم که قرارداد تمام است و مشخص نیست ماندنی شود. استوکس و اوساگونا هم که رفتنی شده اند و عملا خط آتش پرسپولیس خلع سلاح خواهد شد.


* فوران آتش زیر خاکستر


جمیع شرایط نشان می‌دهد که روز‌های شیرین پرسپولیس با چهارمین قهرمانی تمام و معضلات و مشکلات، نمایان می‌شوند؛ آن هم در موقعیتی که بدهی‌ها و جریمه‌ها آواری از مصیبت‌ها را بر سر پرسپولیسِ بدون مدیر خراب کرده و حفظ شاکله تیم قهرمان و بستن تیم قدرتمند برای فصل بعد، طاقت فرسا خواهد بود. با تداوم این روند، اعتصاب بازیکنان و اختلال در روند تمرینات فصل بعد و همچنین اعتراض خیابانی هواداران - مشابه دوران مدیریت ایرج عرب - دور از انتظار نیست.


یادداشت سعید ونکی در فراتیتر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: