۲۸۹۳
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۵۱۰
مدیریت زمان همان فرایندی است که تفاوت یک روز خوب و یک فاجعه ۲۴ ساعته را نمایش می‌دهد.
به گزارش فراتیتر، برخی افراد به طور طبیعی در مدیریت زمان قدرتمند هستند. گروهی از مردم مدیریت زمان را می‌آموزند و چند نفری هم در مدیریت زمان ناموفق هستند که دلایل آن از اختیار آن‌ها خارج است. با این حال همه این افراد در میان ما زندگی می‌کنند و ما هم احتمالا یکی از آن‌‎ها هستیم. اما برای داشتن برنامه‌ریزی درست زمان در طول شبانه روز باید نکات و روش‌های متعددی را بررسی کنید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۱۱ روش برای مدیریت زمان که افراد ناموفق باید به آن‌ها توجه کنند. این ۱۱ اشتباه می‌توانند زندگی روزمره هر انسانی را تحت تاثیر قرار دهد و شاید بهتر است از آن‌ها فاصله بگیرید.

یک: برنامه‌ریزی

افرادی که تصور می‌کنند برنامه‌ریزی تنها برای پرواز هواپیما، حرکت اتوبوس یا سوارشدن قطار است، همان گروهی هستند که باور دارند برنامه‌ریزی دقیق روزانه فقط به افراد نگران و سخت‌گیر تعلق دارد. واقعیت آن است که برنامه‌ریزی تنها برای افراد سخت‌گیر یا کار‌های خیلی واجب نیست. باید بدانید که داشتن برنامه و هدف‌های کوچک و بزرگ و کوتاه و بلندمدت در زندگی یک امر ضروری و حیاتی است. اگر قصد پیشرفت در هر کاری را دارید و می‌خواهید موفق باشید، باید بدانید اولین گام این است که برای کار‌های روزانه خود برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنید و به آن‌چه برنامه‌ریزی کرده‌اید هم، پای‌بند باشید. واقعیت این است که بدون داشتن برنامه وقت بسیار زیادی را هدر می‌دهید و این هدردادن وقت یعنی هرگز زمان کافی برای انجام کار‌های مفید و لازم را ندارید.

 دو: یادداشت دستاورد‌ها و موفقیت‌ها

یکی از عادت‌های نادرستی که افراد ناموفق دارند، این است که هرگز رویدادها، موفقیت‌ها و دستاورد‌های زندگی و کار خود را یادداشت نمی‌کنند. با نوشتن اتفاقات در طول روز می‌توانید برنامه‌ریزی داشته باشید و با اشاره به کار‌هایی که انجام شده‌اند به یک یادداشت جامع دست پیدا کنید. این یادداشت‌ها که به کار‌های کاملا انجام‌نشده و نیمه تمام تعلق دارند به شما کمک می‌کنند تا دیدگاه جامع‌تری درباره کار‌های پیش‌رو خود داشته باشید. به این ترتیب این فرصت را دارید تا نقاط ضعف خود را پس از شناسایی کنار بگذارید و روی موفقیت‌ها تمرکز کنید.

سه: حواس‌پرتی

اگرچه خودانگیختگی یکی از صفت‌های جذاب انسان است و  این که یک نفر بتواند بدون برنامه‌ریزی و از روی ذات و طبیعت خود تصمیم‌گیری‌های درست داشته باشد واقعا به او کمک می‌کند تا در موقعیت‌های بحرانی و ناخواسته، آرامش خود را حفظ کند، اما همین ویژگی جذاب گاهی هم حواس‌پرتی‌های بی‌شماری به همراه دارد. افراد ناموفق معمولا نمی‌توانند به صورت کامل و درست روی هر کاری تمرکز کنند و به همین دلیل توانایی برنامه‌ریزی یک نقشه خوب و کامل را ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند برنامه‌ریزی زمانی مناسبی داشته باشند. تا حالا عکس یک پنگوئن زیبا را تماشا کرده‌اید و پس از آن نیمی از روز را با گشت و گذار در میان عکس‌های سایر حیوانات سپری کنید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته اید بهتر است از همین حالا به حواس‌پرتی خود فکر کنید.

چهار: فراموش کار‌ها

تقریبا همه مردم گاهی اوقات کار‌های خود را به تعویق می‌اندازند و اگرچه این کار طبیعی است، اما افرادی که همیشه تعلل دارند و نمی‌توانند کار‌ها را به درستی انجام دهند در نهایت هم نمی‌توانند طعم موفقیت را بچشند. این افراد هرگز کار‌های مهم را در زمان درست انجام نمی‌دهند. این افراد باید اهدافی برای رسیدن به آن‌ها آن هم در طول روز و برای برنامه‌ریزی صحیح پیدا کنند.

پنج: عدم باور شخصی

وقتی از باور شخصی صحبت می‌کنیم، منظورمان آیین یا دین مشخصی برای دنبال‌کردن در زندگی نیست، اما بهتر است همیشه برنامه‌های مشخصی در طول روز داشته باشید و زندگی خود را بر اساس آیین منحصربه فرد خودتان سپری کنید. این تشریفات می‌تواند از عادت همیشگی نوشیدن یک فنجان قهوه در ابتدای صبح آغاز شود و با تمرینات یوگا هنگام غروب خورشید به پایان برسد. منظور ما از داشتن یک باور شخصی، داشتن مجموعه‌ای از عادات مثبت است که می‌توانند ریتم و آهنگ خوبی به زندگی شما بدهند.

شش: شادی

اگر زندگی یک انسان خالی و تکراری به نظر آید، آیا می‌تواند شادی و موفقیت را تجربه کند؟ به احتمال بسیار زیاد این اتفاق رخ نمی‌دهد. اما باید چه کار کرد؟ آن چه بسیار مهم است این است که باید برای داشتن تفریح و لحظات شاد برنامه‌ریزی کرد. روی برنامه‌های شخصی تاکید کرد و هرگز آن‌ها را فراموش نکرد. حتی اگر فرد پرمشغله‌ای هستید و به کارکردن زیاد اعتقاد دارید باز هم اگر نتوانید زمانی را برای تفریح‌کردن اختصاص دهید قطعا نمی‌توانید موفقیتی که به آن نیاز دارید را به دست آورید. افراد ناموفق شاید در کوتاه مدت پیشرفت کنند، اما در بلندمدت انگیزه‌های خود را از می‌دهند و خوشحالی و موفقیت را فراموش می‌کنند.

هفت: آخر هفته‌ها

برای روز‌های پایانی هفته که معمولا تعطیل هستند، به یک برنامه‌ریزی خوب نیاز دارید تا به خوبی همه چیز را کنترل کنید. این زمان می‌تواند به استراحت، تفریح در کنار دوستان و خانواده یا سایر‌های کار‌های متفاوت اختصاص پیدا کند. آخر هفته‌ها بیشتر از آن که روز‌هایی کسالت‌بار و خسته‌کننده باشند فرصتی هستند برای استراحت و تجدید قوایی که در طول هفته به آن نیاز دارید.

هشت: بی‌هدفی

مهم‌ترین مسئله زندگی شما در حال حاضر چیست؟ آیا این هفته یا این ماه کاری وجود دارد که اولویت اصلی شما باشد؟ بی‌هدفی باعث می‌شود شما اولویت‌های خود را فراموش کنید در حالی که هدف‌گذاری کمک می‌کند تا زندگی شما در مسیر درست و مشخصی قرار بگیرد؛ بنابراین دیگر لازم نیست برای همه ساعت‌های روز برنامه‌ریزی کنید و تنها همین که هدفی داشته باشید و برای تحقق آن تلاش کنید، کافی به نظر می‌رسد.

نه: اولویت‌بندی

واقعیت این است که اولویت‌بندی در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری روزانه اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی برای پول، وقت، کار و حتی زندگی شخصی خود اولویت‌بندی می‌کنید، یعنی زمان برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه با این باور می‌توانید کار‌های مهم را به خوبی انجام دهید و البته که یقین دارید آن‌ها انجام می‌شوند. این مساله مخصوصا وقتی به بحث زمان می‌رسید، بسیار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب باید مطمئن باشید که کار‌های مهم انجام می‌شوند. در فهرست اولویت‌های خود می‌توانید گزینه‌های مختلف را با برچسب‌هایی مانند ضروری و اختیاری مشخص کنید.

ده: تردید

بحث و جدل با خود می‌تواند مدیریت زمان شما را به چالش بکشد و شرایط بد شما را بدتر کند؛ بنابراین هنگام برنامه‌ریزی با تردید به موضوعات فکر نکنید. آیا واقعا انرژی لازم برای هم‌نشینی با دوستانتان در هر شرایطی را دارید؟ آیا امکان دارد بتوانید همزمان بسیاری از پروژه‌های مختلف را در محل کار مدیریت کنید؟ اگر واکنش روده شما نسبت به این حجم استرس و هیجان چندان مساعد نیست، بهتر است تردید را کنار بگذارید. در غیر این صورت تنها شما و توپ‌های متعددی می‌مانید که دور صورتتان می‌چرخند.

یازده: هدردادن

وقتی کسی را می‌بینید که در مدیریت زمان موفق نیست احتمالا تصور می‌کنید که او انسانی تنبل است و وقت خودش را با بطالت هدر می‌دهد. با این حال واقعیت همیشه هم این شکلی نیست. چراکه افراد بی‌نظم به چندین گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها کار‌ها را به تعویق می‌اندازند و به همین خاطر در لحظه‌های پایانی می‌خواهند با استرس کاری را انجام دهند. بعضی به برنامه‌های خود پایبند نیستند و بعد از چند روز آن را رها می‌کنند. افراد ناموفق اغلب مواقع از اینکه نمی‌توانند مدیریت زمان درستی در زندگی خود داشته باشند، دلسرد و ناامید می‌شوند؛ بنابراین این حس اوضاع را از قبل هم بدتر می‌کند. به همین خاطر بسیار مهم است که چنین ضعفی را در وجود خود بشناسید و آن را برطرف کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: