۲۹۱۶
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۳۸۳
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: درب‌های قطر برروی تمام کشور‌های دنیا باز است و این کشور حدوداً ۳۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما تقریبا ۳ درصد است و این جای سوال دارد. امیدواریم مسئولان تجارت با قطر را جدی گرفته تا سهم ما از بازار این کشور افزایش یابد.
به گزارش فراتیتر، عدنان موسی‌پور در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران با قطر اظهار داشت: مبادلات ما با این کشور پس از کرونا و بسته شدن مرزها، در حال انجام است. هرچند که صادرات ما محدود به محصولات کشاورزی و مواد غذایی است، اما این روند متوقف نشده است. صادرات بقیه کالا‌ها نیز معمولا یا انجام نمی‌شود و یا تحت شرایط خاص وارد قطر می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد تاثیر کرونا بر صادرات هنوز آماری دست ما نیست و باید از سوی گمرک اعلام شود، اما به نظر در صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر تصریح کرد: درب‌های قطر برروی تمام کشور‌های دنیا باز است و این کشور حدوداً ۳۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما تقریبا ۳ درصد است و این جای سوال دارد. امیدواریم مسئولان تجارت با قطر را جدی گرفته تا سهم ما از بازار این کشور افزایش یابد.

موسی‌پور متذکر شد: بنده از تمامی بازرگانان درخواست دارم بدون قرارداد وارد صادرات نشوند و قبل از هرگونه اقدامی در مورد نحوه بازگشت ارز تعامل کنند، چون در هفته‌های اخیر تعدادی از صادرکنندگان در این مورد دچار چالش شده‌اند.

وی افزود: در تجارت با قطر از انواع ارز‌ها مانند دلار وتومان استفاده می‌شود، اما سهم دلار بیشتر از سایر ارز‌ها است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد موضوع عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: متاسفانه وقتی که موضوع پیمان‌سپاری ارزی مطرح شد، کاملا مشهود بود که این روز‌ها را در پیش خواهیم داشت. در حال حاضر تنها دولتی که لحن تنبیهی نسبت به صادرکنندگان دارد دولت ما است و این نشان‌دهنده اشتباه تصمیم پیمان‌سپاری ارزی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت عمده صادرات ما در دو بخش بزرگ و بخش کوچک و متوسط انجام می‌شود که بخش کوچک و متوسط سهم ۱۰ میلیارد دلاری دارد که آن نیز بیشتر به کشور‌های عراق، امارات و آسیای میانه انجام می‌شود و بازگشت ارز حاصل از آن برای ادامه حیات صادرکنندگان ضروری است و موجب افزایش نرخ اشتغال در کشور است.

موسی‌پور یادآور شد: اینکه مشکلات اخیر را به صادرکنندگان نسبت بدهیم دادن آدرس اشتباهی به اهالی اقتصاد و تصمیم‌گیران است و چالش‌ها اخیر ربطی به صادرات ندارد. باید توجه داشت بسیاری از صادرکنندگان تا یک سال نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات را دریافت کنند.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: