۲۹۳۸
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۳۳۷
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه علنی امروز مجلس
مهم‌ترین برنامه امروز نمایندگان در صحن علنی مجلس دیدار ویدئو کنفرانسی با مقام معظم رهبری است که دقایقی دیگر آغاز می‌شود.
به گزارش فراتیتر، صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۵ نفر از نمایندگان رأس ساعت ۸ و ۹ دقیقه در غیاب قالیباف رئیس مجلس با ریاست امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس اول آغاز شد.

در ابتدا احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کار جلسه امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام پروتکل الحاقی.
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده (اعاده شده از شورای نگهبان)
انتخاب یک نفر از اعضاء کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات (در اجرای بند (ذ) ماده (۱) قانون زکات مصوب ۰۸/۰۸//۱۳۹۰. (انتخاب یک نفر از اعضاء کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان ناظر بر اقدامات سازمان امور مالیاتی (در اجرای ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۱۷/۲/۸۷ (بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال (در اجرای ماده (۴۰) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

نطق پیش از دستور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت سالگرد قیام بزرگ مسجد گوهرشاد، گفت: نوزده تیرماه سالروز حادثه گوهرشاد به واسطه قیام ملت ایران در دفاع از حیثیت زن مسلمان ایرانی، دفاع از عفت و پاک‌دامنی، حفاظت از جامعه زنان و قیام در مقابل لذت‌جویی غرب‌گرایانه است.
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران در این مسیر حاضر شد جان بدهد، اما به استبداد بی‌فرهنگی و برهنگی تن ندهد، یادآور شد: استکبار جهانی و ایادی آن و نظام‌های استبدادی در پشت ظاهر دموکراتیک خود در پی تحمیل خواسته‌های شیطانی به جامعه انسانی بوده و از ابزار‌های به ظاهر حقوقی و حقوق بشری و سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی برای پیشبرد این اهداف استفاده می‌کند.

معاهده بین ایران و چین اولین اخطار امروز مجلس
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در اخطار اصل ۷۷ قانون اساسی یادآور شد: امروز معاهده مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین در حال اجرا است و این در حالی است که نمایندگان مجلس از این موضوع اطلاع نداشتند که بر اساس قانون اساسی این تخلف محسوب می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: اصرارم بر این است که بررسی محتوای این معاهده باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و از مسئولان و وزرا دعوت شود تا در این زمینه پاسخگو باشند و این موضوع از نان شب واجب‌تر است چراکه نباید اجازه دهیم برجام دوم اتفاق بیفتد ضمن اینکه این حق نمایندگان است که در جریان این موضوع قرار گیرند.
 
شفافیت تنها به آرای نمایندگان محدود نشود
معصومه پاشایی بهرام عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور با تأکید بر اینکه نمی‌توان شفافیت را در همه‌جا نادیده بگیریم و آن را صرفاً به شفافیت آرای نمایندگان مجلس محدود کرد، گفت: شفافیت باید در همه تصمیمات و رفتار‌های دیوان‌سالاری حاکم باشد
پاشایی بهرام وظیفه اصلی مجلس را مدیریت مطالبات مردم دانست و ادامه داد: امروز اقتصاد پاشنه آشیل ما است و باید برای مدیریت آن طرحی داشته باشیم و مردم را از این تشویش و نگرانی عبور دهیم؛ چشم امید‌هایی که به ما دوخته شده را با اشتباهات راهبردی نابود نکنیم.
پاشایی بهرام افزود: پس از جمع‌آوری اطلاعات‌پایه چند موضوع مهم است و باید در صدر امور باشند؛ مورد اول جمع‌آوری تمامی اعداد، ارقام و کد‌ها در تمامی سازمان‌ها و بانک‌ها و جایگزینی کد ملی است، در تمام دنیا مردم تنها با یک کد شناسایی می‌شوند و با همان کد به همان‌جا مراجعه می‌کنند تا جلوی مخفی‌کاری سازمان‌ها و بانک‌ها گرفته شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه رد پای بانک‌ها در خریدوفروش سکه و ارز وجود دارد، تصریح کرد: اگر همه‌چیز بر پایه کد ملی باشد و شفافیت عملکرد بانک‌ها و حساب‌های بانکی را داشته باشیم جلوی دلالی‌ها گرفته می‌شود؛ معیشت و اقتصاد با تزریق پول و مسکن افزایش دادن حقوق‌ها درست نخواهد شد بلکه بدتر خواهد شد؛ باید چند سیستم‌هایی طراحی کنیم که جابجایی ریالی را بتوانیم رصد کنیم.
 
پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری شد
محسن پیرهادی با اکثریت آرا به عنوان رئیس فراکسیون، جعفر قادری به عنوان نایب‌رئیس اول، علی‌اکبر کریمی به عنوان نایب‌رئیس دوم و همچنین مجتبی یوسفی برای مسئولیت سخنگویی فراکسیون از سوی نمایندگان انتخاب شدند.
همچنین با رأی اعضا، محمدرضا دشتی اردکانی و کیومرث سرمدی به عنوان دبیر اول و دوم فراکسیون انتخاب شدند.
پیش از این، درخواست تشکیل فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی با امضای ۱۹۳ نماینده مجلس، تقدیم هیئت‌رئیسه شده بود.

اصلاح موافقت‌نامه بین ایران و هند بر اساس موازین اسلامی
نمایندگان به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح تبصره ۱ ماده ۱۱ لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام پروتکل الحاقی با ۲۰۱ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا پایان سال جاری تمدید شد
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال جاری تمدید شد و قانون جدید از فروردین ۱۴۰۰ لازم الاجرا خواهد بود.
طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی موقتاً از دستور کار مجلس خارج شد
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، گفت: ما موظفیم یک ساعت قبل طرح را در سامانه قرار دهیم لذا آن را از دستور کار خارج می‌کنیم تا محتوای آن منتشر شود و بعد با شرایط قانونی در دستور کار قرار گیرد.
بر این اساس طرح مالیات بر خانه‌های خالی موقتاً از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.
 
آقای روحانی! یادتان هست به مردم وعده دادید
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در نطق میان دستور خود گفت: مشکل ما با دولت ناکارآمد فعلی نه به خاطر نام‌ها و مقام‌ها بلکه به خاطر تفکر حاکم بر آن است که موجب پدید آمدن وضع موجود شده است. دلار ۲۳ هزارتومانی محصول عملکرد دولتی است که قرار بود با برجامش قیمت دلار را به هزار تومان برساند. سکه ۱۱ میلیونی نتیجه «امضای کری تضمین است»، بود.
رضایی خاطرنشان کرد: گرانی‌های لحظه‌ای کشور معلول نادیده گرفتن شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در برجام و اعتماد کردن به دشمنان ملت ایران است. دولتی که کلید حل مشکلات کشور را در نیویورک و واشنگتن و ژنو جستجو می‌کرد و نمی‌دانست و یا نمی‌خواست بداند که هیچ ملتی بدون اتکا به خود نتوانسته به پیشرفت برسد.
نماینده مردم دشتستان تأکید کرد: غرب‌گرایان که برای امضای برجام و نابودی صنعت هسته‌ای در ازای تقریباً هیچ پایکوبی می‌کردند و در ادامه با عملیات روانی و جعل دوقطبی‌های کاذب به ترور نهاد‌ها و شخصیت‌های ارزشمندی همچون سپاه پاسداران و آیت‌الله رئیسی پرداختند، باید امروز پاسخگوی خالی‌تر شدن سفره مردم و بیکاری جوانان و حل نشدن مشکلات کشور باشند.
رضایی اظهار داشت: ما فرزندان انقلاب با آزادی مخالف نیستیم، ما با اختلاس مخالفیم. ما با مذاکره مخالف نیستیم، با تحقیر ایرانی و خسارت محض مخالفیم. ما با اینترنت مخالف نیستیم، ما با پارتی‌بازی و تبعیض و رشوه مخالفیم. با بیکاری و فقر مخالفیم. ما طرفدار انسداد نیستیم، بلکه حامی محرومان و مستضعفان هستیم.
وی افزود: ما با آزادی مخالف نیستیم، ما با بی‌بندوباری و چپاول مخالفیم، با فریدونیسم و فامیل بازی و رانت‌خواری و وعده‌های پوشالی مخالفیم. با (ب ـ ز)‌ها چه در اوین و چه در نفت مخالفیم.
نماینده مردم دشتستان در پایان گفت: آقای روحانی! یادتان هست به مردم وعده دادید خیالشان از بابت دلار راحت باشد، یادتان هست که وعده رفع همه تحریم‌ها و وعده فروش نفت و بازگشت پول‌های بلوکه شده را دادید، یادتان هست که گفتید چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنیم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند.
 
حسینی‌کیا: ارزش یارانه مردم به ۲ دلار رسیده است
سید جواد حسینی‌کیا دیگر ناطق امروز صحن علنی با اشاره به مسئولیت دولت در برابر مردم بیان کرد: هدف از برجام برداشتن تحریم‌های ظالمانه بود، اما امروز نتیجه چند سال مذاکره، شدیدتر شدن تحریم‌ها و فشار اقتصادی بر مردم و دلار بالای ۲۰ هزار تومان و سکه بالای ۱۰ میلیون و قیمت مسکن دست‌نیافتنی شده است.
وی با بیان این‌که «یارانه مردم ارزش ۲ دلار پیدا کرده است» با انتقاد شدید از موافقان مذاکره اظهار کرد: آیا شرم نمی‌کنید که با قاتل سردار قاسم سلیمانی می‌خواهید مذاکره کنید؟
 
دولتمردان سخن از مذاکره با مستکبران را دفن کنند
محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در نطق میان دستور خود با بیان اینکه دولت ۷ سال امیدهایش را به مذاکره با غرب گره‌زده بود، گفت: مسئولان اکنون به در بسته خورده‌اند و باید به جای فرافکنی با عبرت گرفتن از گذشته، سخن از مذاکره با مستکبران را دفن کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه جامعه کارگری که از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور است و نقش مهمی در تولید کالای باکیفیت و مسائل اقتصادی دارند، اما امنیت شغلی ندارند، عنوان کرد: قرارداد‌های سفید امضا که آرامش را از کارگران گرفته مشکل نابرابری حقوق و مزایا و عدم تناسب افزایش حقوق با تورم و گرانی افسارگسیخته موجود باعث نگرانی و رنجش قشر کارگری شده است.
سبزی تأکید کرد: دولت وظیفه دارد دست رانت‌خواران و ویژه خواران را از سر ملت مظلوم کوتاه کرده و به مدیران فرسوده و بی‌کفایت با تفکر لیبرالی میدان نداده تا سلطان‌های سکه، ارز، شکر، آهن، منسوجات، خودرو و موبایل و دیگر کالا‌های استراتژیک از دل این مدیریت فاسد ظهور نکند و مسئولیت‌های حساس را به جوانان مو من انقلابی با تفکر سردار سلیمانی بسپارد که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.
 
رئیس‌جمهور داوطلبانه به مجلس بیاید
حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در نطق میان دستور خود، گفت: نظارت وظیفه نمایندگان است؛ انشا الله به خواب نرفته باشد، زیرا ظالمانه به مردم آسیب می‌رسانند و گویا به جرم پریدن عقل از سر دولت، روز به روز عرصه تنگ‌تر می‌شود. اوضاعی که در این روز‌ها برای ارز، سکه و طلا به وجود آمده، معلول کدام متغیر اقتصادی یا بی‌کفایتی مدیریتی است؟ آیا سلطان سکه و ارز اعدام نشده یا اینکه سلطان سکه و ارز، دست پنهان دولت است.
میرزایی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: مثل شما، مثل ابری است که بر سر کشور قرارگرفته که نه می‌بارد تا از بارانش بهره‌مند شویم و نه کنار می‌رود که از نور خورشید استفاده کنیم. پیش‌ازاین که طبق اصل ۸۹ قانون اساسی به سرنوشت روسای جمهور قبلی دچار شوید، داوطلبانه به مجلس بیایید و برای نمایندگان توضیح دهید چرا اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است و برای برون‌رفت از مشکلات چه برنامه‌ای دارید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس، اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور خودش به مجلس نمی‌آید، قوه مقننه وی را احضار کند. اگر پاسخ منطقی داشت که مشکلی نیست، در غیر این صورت رأی به عدم‌کفایت دهند تا شخص باکفایتی سکان اجرایی کشور را به دست بگیرد.
 
میرسلیم از کاندیداتوری ریاست کمیسیون اصل نود انصراف داد

پنج نفر از نمایندگان با تائید هیئت‌رئیسه، کاندیداتوری‌شان برای ریاست کمیسیون اصل نود اعلام شده که اسامی آن‌ها عبارت‌اند از: سیدنظام الدین موسوی، سیدمحمود نبویان، نصرالله پژمان‌فر، حسن شجاعی و سیدمصطفی آقامیرسلیم که آقامیرسلیم از کاندیداتوری خود انصراف داد.  رئیس کمیسیون اصل نود با رأی همه نمایندگان و در جلسه علنی مجلس انتخاب می‌شود.

طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد

طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر همین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس که این طرح از آن کمیسیون به صحن علنی پیشنهاد شده باید ظرف یک هفته جزئیات این طرح را به صحن علنی ارائه کند.
 
ناظران مجلس در شورای مرکزی زکات و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مشخص شدند
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نتایج آرای انتخابات عضویت یک نماینده به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات را اعلام کرد.
بر این اساس از مجموع ۲۱۴ رأی مأخوذه، سید کاظم موسوی نماینده اردبیل با ۲۰۳ رأی به‌عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات انتخاب شد.
همچنین نمایندگان، علی‌رضایی نماینده کنگاور را به‌عنوان ناظر بر اجرای ماده ۳۷ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده انتخاب کردند، در این رأی‌گیری ۱۹۷ نماینده شرکت کرده و رضایی با ۹۷ رأی به‌عنوان ناظر انتخاب شد.
 
پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی روز چهارشنبه
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، دقایقی پیش زنگ پایان جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و اعلام کرد جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است امروز به صورت ویدئوکنفرانسی با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشند. این دیدار اولین دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب است.
 
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: