۲۹۷۲
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۲۹۶
ورزشی فوتبال

تیتر یک خبر چرخشی

رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه شورای نگهبان اساسنامه این کمیته را رد نکرد، گفت: در این خصوص با معاون اول رییس جمهوری جلسه‌ای داشتم که مقرر شد معاون حقوقی رییس‌جمهور برای رفع ابهامات، جلسه مشترکی با شورای نگهبان برگزار کند.

به گزارش فراتیتر، «سیدرضا صالحی‌امیری» روز یکشنبه در گفت‌وگویی رادیویی درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک افزود: اساسنامه کمیته ۲/۵ سال در مسیر رفت و برگشت میان ما، کمیسیون اجتماعی دولت و صحن دولت است که این روند زمان بَر است. ابتدا  لازم است مصوبات به کمیسیون تطبیق مجلس می‌رفت و سپس از سوی آنها اعلام نظر صورت می‌گرفت. البته بر اساس تفسیر حقوقی شورا، همه اساسنامه‌های شرکت‌ها و نهادها باید به این شورا برود. شورای نگهبان پس از حدود ۹ ماه بررسی اساسنامه، پاسخی داد که آن را رد نکرد؛ بلکه اعلام کردند مبهم است.

وی اظهار داشت: دلیل ابهام این بود که در اساسنامه داخلی به دفعات آن را به اساسنامه کمیته بین‌المللی المپیک ارجاع دادیم که اگر تماس می‌گرفتند، ظرف یک ساعت این منشور را برای آنها ارسال می‌کردیم و نیاز به ۱۰ ماه زمان نبود. در همین راستا پنجشنبه با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری جلسه‌ای داشتم که مقرر شد معاون حقوقی رییس‌جمهور برای رفع ابهامات، جلسه مشترکی با شورای نگهبان برگزار کند.

صالحی امیری درباره ثبت اساسنامه کمیته ملی المپیک به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی خاطرنشان کرد: این موضوع بیشتر به فوتبال مربوط می‌شود. فدراسیون فوتبال به عنوان نهاد عمومی غیردولتی غیرانتفاعی شناخته شده و کمیته بین‌المللی المپیک با این شرایطِ کمیته ملی المپیک تعارضی ندارد. از دید کمیته بین‌المللی، کمیته‌های ملی المپیک در هر کشور باید از مداخله دولت به دور باشند و از طرفی تابع منشور کمیته بین‌المللی باشد.  منشور کنونی را از سال ۵۸ به رسمیت شناختیم و در چارچوب آن فعالیت می‌کنیم. مجموعه کشور، غیردولتی بودن کمیته ملی المپیک را پذیرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون فوتبال می‌تواند در اساسنامه خود از عبارت نهاد عمومی غیردولتی غیرانتفاعی استفاده کند اضافه کرد: به نظر من بله. نهاد غیردولتی یعنی عدم مداخله دولت و نهادهای بین‌المللی ورزش و می‌گویند باید عدم دخالت دولت را درج کنیم. بقیه تفسیرها به آن وارد نیست.

رییس کمیته ملی المپیک همچنین در مورد تاثیر کرونا در ورزش ایران افزود: جلسات کارشناسی در کمیته ملی المپیک همه روزه برگزار می‌شود. در اینکه کرونا به ما لطمه زده شکی نیست اما به غیر از ما ۲۰۶ کشور دیگر هم شرایط مشابهی دارند. با توجه به تعویق المپیک، فرصت لازم را برای آماده‌سازی هر چه بهتر ورزشکاران برای المپیک داریم. می‌توانیم با استفاده از زمان، تهدید کرونا در ورزش را به تدریج به فرصت تبدیل  کنیم.

وی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا ۵۲ سهمیه المپیک گرفتیم و به دنبال کسب سهمیه‌های بیشتر بودیم تا هشتم مرداد ماه در المپیک حضور پیدا کنیم اما مسابقات به تعویق افتاد. همین موضوع موجب شد تا قطار کاروان ایران که برای رسیدن به سکو تلاش می‌کرد، برای مدتی متوقف شود.  اگر المپیک در مرداد و زمان از پیش اعلام شده برگزار می‌شد، به احتمال قوی برخی قهرمانان ما همچون «سهراب مرادی» و «حمیده عباسعلی» را در اختیار نداشتیم و این وقفه، فرصتی برای بازگشت قهرمانان ما به روزهای اوج تلقی می‌شود.

صالحی‌امیری ادامه داد: نکته دیگر این بود که یاد گرفتیم چگونه در شرایط کرونا شرایط آمادگی ورزشکاران را حفظ کنیم. در همین راستا، ابتدا تجهیزاتی خریدیم و به خانه قهرمانان المپیکی ارسال کردیم. از طرفی با مجوز ستاد مقابله با کرونا در ورزش، فعالیت باشگاه‌ها و اردوها به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌ها آغاز که البته دوباره تعطیل شد.

وی در بخش دیگری و در رابطه با تقدیر از قهرمانان اسبق ورزش کشور خاطرنشان کرد: در ورزش قهرمانی از سال ۱۳۰۶ و در المپیک از سال ۱۹۴۸ که اولین کاروان فعال از ایران حضور داشت، با وجود همه افتخاراتی که طی یک قرن در ورزش  داشتیم، رابطه‌ای میان نسل جدید و قدیم نبود. فلسفه موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک همین است که نسل جدید، تلاش و فداکاری‌های نسل گذشته را ببیند و به یاد بیاورد که اگر صاحب افتخار در عرصه جهانی هستیم، حاصل تلاش کسانی چون جهان پهلوان تختی بوده است.

صالحی امیری  ادامه داد: هدف ما این است که در هر ماه از تندیس پنج المپین، پنج قهرمان و یک پارالمپین رونمایی کنیم تا نسل جدید ورزش بدانند این عزیزان، ریشه آنها هستند. پیش از این متاسفانه شرایط به نحوی بود که هر کس فوت می‌کرد، از او تجلیل می‌کردند که این رویه باید از بین برود و از قهرمانان زنده تجلیل کنیم. هفته پیش از تندیس سیامند رحمان، جعفر سلماسی، امامعلی حبیبی، محمدابراهیم سیفی، محمدمهدی یعقوبی و علی میرزایی رونمایی کردیم. و یعقوبی گفت در این ۹۰ سال، دوبار زاده شدم. یکی هنگام کسب مدال طلا و یکی زمان رونمایی از تندیسم در حضور جمعیت.

رییس کمیته ملی المپیک در مورد پرداخت بورسیه ۵۰۰ هزار دلاری به برخی ورزشکاران که هنوز سهمیه المپیک نگرفته‌اند، اضافه کرد: کمیته بین‌المللی المپیک از ورزشکاران برای کسب سهمیه المپیک یا کسب آمادگی برای شرکت در این مسابقات، در قالب این بورسیه‌ها حمایت می‌کند تا ورزشکار بتواند تجهیزات و مکمل‌های خود را بخرند. پرداخت این کمک هزینه از سال گذشته آغاز شد و هر ماه مطابق نرخ بانک مرکزی، این مبلغ به حساب فدراسیون‌ها و قهرمانان واریز می‌شد.

وی  در مورد ابتلای تعدادی از کارکنان کمیته ملی المپیک به کرونا گفت: ما هم بخشی از جامعه هستیم. چند روز پیش غربالگری از تمام کارمندان داشتیم که از ۲۰۰ کارمند، پنج نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. دو نفر علائم کرونا را داشتند، اما سه نفر هیچ علامتی نداشتند که به همه آنها گفتیم ۲ هفته در محل کار حاضر نشوند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: