۲۹۸۵
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۳۴۰
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر چرخشی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیانیه‌ای را به مناسبت فرا رسیدن پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای قرائت کرد .

به گزارش فراتیتر، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ۲۳ تیرماه ۹۹ در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که مصادف است با سالروز اجرای برجام (۲۳ تیر ۹۴) بیانیه‌ای را قرائت کرد که در این بیانیه به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گزارش‌های تایید کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی و نهایتا گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات براساس برجام اشاره شده است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ باید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پاییز لغو شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز با اشاره به بررسی‌های دقیق این توافقنامه از مجاری قانونی در کشور، با برشمردن موارد ۹ گانه و مطابقت آن‌ در  جلسه ۶۵۴ شورای عالی امنیت ملی، اجرای آن را مورد قبول دانستند؛ خاطرنشان کرد: تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ، به رغم وجود برخی مشکلات در روند برجام، این توافق در مسیر خود حرکت می‌کرد. بعد از روی کار آمدن ترامپ اقداماتی خلاف برجام صورت گرفت و در نهایت در مِی ۲۰۱۸ آمریکا از برجام خارج شد و در دو مرحله تحریم های ثانویه را علیه ایران وضع کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از یکسال شورای عالی امنیت ملی در اردیبهشت ۹۸ بر اساس بند ۳۶ برجام گام‌های کاهشی با دادن فرصت ۶۰ روزه، ایران دست به کاهش تعهدات هسته‌ای خود زد و با تداوم بی‌عملی اروپایی‌ها در نهایت پنج گام برداشته شد.

وی اظهار داشت: در گام پنجم، ایران دیگر محدودیت عملیاتی ندارد و تمامی تصمیمات بر اساس نظر سازمان انرژی اتمی ایران صورت می گیرد. در کنار این موضوع ایران همچنان به همکاری پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد.

این دیپلمات ارشد تصریح کرد: ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دنبال یک دستاورد سیاسی است و در آستانه اکتبر سال جاری که محدودیت‌ها در زمینه خرید و فروش تسلیحات علیه ایران تمام می‌شود، آمریکا تلاش خود برای بر هم زدن این قطعنامه را شدت بخشیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نظام بین‌الملل به عصر حکم فرمایی قانون جنگل باز نخواهد گشت و رژیم ترامپ باید بداند که این بی‌قانونی ادامه نخواهد یافت، اظهار داشت: ایران پیش از این توسط رئیس جمهور و شخص وزیر خارجه تاکید کرده است که مقابل این زیاده خواهی خواهد ایستاد.

وی درباره سند همکاری میان ایران و چین گفت: ایران به عنوان کشوری مهم در غرب آسیا و همچنین چین کشوری مهمی در شرق آسیا، همواره روابط مهم و خوبی داشته‌اند. در سفر سال ۹۴ رئیس‌جمهور چین به ایران قرار بر این شد تا روابط میان تهران و پکن به سطح استراتژیکی حرکت کند و قراردادی برای همکاری جامع با هم امضا کنند. از همان زمان چندین کارگروه روی این موضوع کار کردند و در نهایت با تبادل پیش نویس مقدماتی، پیش نویس نهایی آماده و برای مذاکره نهایی آماده شده‌است. طرف‌های دیگر ناراحت هستند که این توافق تمامی حیله‌های آنها را خراب کرده که این هجمه ها ریشه در خارج دارد.

موسوی افزود: هم ضد انقلاب و هم اتاق های فکر تلاش می کنند تا با هجمه به این راهبرد و نقشه راه، مانع از اجرای آن شوند. اما ملت ایران مانع این موضوع خواهد شد.

وی درباره حادثه نطنز عنوان کرد: گزارشات در این مورد را خود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی ارائه کرده اند و هنوز جمع بندی نهایی نشده است. اگر جمع بندی کامل شود، گزارش نهایی اعلام شده و اقدام متناسب اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سخنان رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس در مورد صحبت با وزرا بدون توهین تصریح کرد: داشتن رهبری از نعماتی است که در چنین مواقعی ما قدر آن را می‌دانیم. فرمایشات رهبری فصل الخطاب ماست. وزارت خارجه از قبل با سایر قوا تعامل داشته و به ویژه بعد از این سخنان ما آماده هستیم تا تعامل خود را با نمایندگان مجلس بیشتر کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: