۳۰۴۸
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
تعداد بازدید : ۳۸۰
پرونده حقوق بانوان (۲)
دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه زنان هیچ مشکلی از نظر کمبود قانون نداریم. موضوع اصلی نحوه اجرای قانون است. منشأ خیلی از مشکلات ما ضعف فرهنگی است. در صورتی که مشکلات فرهنگی ما برطرف شود، خیلی از معضلات و آسیب‌های جامعه هم در کنار آن حل می‌شود.
به گزارش فراتیتر، در چند ماه اخیر اخبار حوزه بانوان در صدر خبر‌های منتشر شده قرار گرفته است و تلخ و شیرین این حوزه منجر به توجه بیشتر به موضوع بانوان شده است. نام آشناترین نهاد در این بحث هم سازمان بهزیستی است. خبرنگار فراتیتر به مناسبت ۲۵ تیر روز بهزیستی در خصوص قوانین مرتبط با بانوان و عملکرد بهزیستی برای فرهنگ‌سازی در راستای سهولت اجرای قوانین با شیوا قاسمی پور دبیر اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد که مشروح این پرسش و پاسخ در ادامه منتشر شده است.

فراتیتر: قوانین موجود پاسخ‌گو آسیب‌های اجتماعی حوزه بانوان است؟
قاسمی پور: در حوزه زنان هیچ مشکلی از نظر کمبود قانون نداریم. موضوع اصلی نحوه اجرای قانون است. پیرامون بخشی که جز وظایف نمایندگی‌ها و نظارت بر اجرای قانون است، باید دقت بیشتری شود. این مشکلات در جامعه هست و باید با هم‌اندیشی بر طرف شود. اورژانس اجتماعی یکی از عملکرد‌های خوب بهزیستی بود که در مسیر حمایت از بانوان اقدامات ارزنده‌ای داشت.

فراتیتر: نقش بهزیستی در ارتقا سطح فرهنگ در این موضوع چیست؟
قاسمی پور: ضعف فرهنگی ما بسیار است و رهبر معظم انقلاب در همین زمین نیز یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم را فرهنگ اعلام کردند. منشأ خیلی از مشکلات ما ضعف فرهنگی است. در صورتی که مشکلات فرهنگی ما برطرف شود، خیلی از معضلات و آسیب‌های جامعه هم در کنار آن حل می‌شود. سازمان بهزیستی هم از طریق فرهنگ‌سازی می‌تواند به این موضوع ورود کند. بهزیستی باید کمک کند که جامعه آگاه شود. قتل رومینا و آسیب‌های اجتماعی دیگر هم از این طریق برطرف می‌شود.

فراتیتر: طرح‌هایی مثل وکیل خانوادگی چه کمکی به کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه بانوان می‌کند؟
قاسمی پور: این طرح همانند بحث پزشک خانواده که در گذشته مطرح شد و عملکرد خوبی نیز داشت؛ مطمئناً تأثیرگذار در کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه بانوان خواهد بود. وکیل خانوادگی موضوع مهمی است که کمک بزرگی به ارتقا دانش حقوقی خانواده‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌کند.

فراتیتر: بهترین راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بانوان چست؟
قاسمی پور: سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط به حوزه زنان باید برای نهاد خانواده اهمیت قائل باشند. امن‌ترین محیط برای دختران ما خانواده است. خانواده باید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک کند. سازمان‌های اجتماعی مثل بهزیستی باید برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌هایی در راستای اهمیت به نهاد خانواده داشته باشند. در صورتی که این امر در جامعه شکل گیرد، کمتر شاهد موارد مشابه قتل‌های ناموسی خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: