۳۱۰۵
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
تعداد بازدید : ۲۶۳
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر چرخشی

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: سال گذشته ۹ هزار و ۱۰ مورد مجوز سقط درمانی در کشور برای متقاضیان صادر شده است.

به گزارش فراتیتر، آسیه جعفری افزود: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۰ مراجعه کننده به پزشکی قانونی برای سقط درمانی داشتیم که از این تعداد مراجعه کننده برای ۸ هزار و ۳۶۱ مورد به دلیل ناهنجاری های جنینی و ۶۴۹ مورد هم برای دلایل مادری مجوز سقط درمانی صادر شد.
وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین در مجموع برای ۳ هزار و ۲۷۰ مورد مجوز سقط درمانی داده نشد.
جعفری گفت: در سال ۱۳۹۷ نیز در مجموع ۱۲ هزار و ۴۵۵ متقاضی سقط درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کردند که برای ۹ هزار و ۸۹ مورد مجوز سقط درمانی شامل ۸ هزار و ۴۰۸ مورد جنینی و ۶۸۱ مورد مادری صادر شد و ۳ هزار و ۳۶۶ مورد هم مجوز دریافت نکردند.

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: چنانچه سن حاملگی بیش از ۱۹ هفته باشد حتی با وجود احراز اختلالات جنینی موجب حرج مادر، امکان صدور مجوز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد و در عین حال، سوءتفاهم هایی برای مخاطبان در موارد به کارگیری عبارت سقط جنین درمانی به وجود می آید، برخی رسانه ها تیترهایی استفاده می کنند که موجب می شود، مخاطب، سقط درمانی را معادل سقط غیرقانونی تلقی کند. در حالیکه این چنین نیست و سقط ‌درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد.
 
جعفری گفت: مجوز سقط جنین درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن در سازمان پزشکی قانونی صادر می شود اما انجام آن در مراکز بیمارستانی صورت می گیرد.
وی افزود: درحالیکه در سقط های غیرقانونی هیچگونه مجوز و یا تاییدیه ای از مرجع خاصی وجود ندارد؛ ضمن آنکه غالبا تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست، این نوع سقط، اغلب به دلایل شخصی آن هم در مراکز غیر استاندارد انجام می شود.

زمان صدور مجور برای سقط درمانی
کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی پزشکی قانونی درخصوص  مواردی که شامل سقط درمانی می شوند، توضیح داد: این موارد شامل موارد جنینی و موارد مادری است.
جعفری خاطر نشان کرد: موارد جنینی شامل همه ناهنجاری هایی است که موجب حرج مادر است.
وی تاکید کرد: موارد مادری نیز شامل همه بیماری هایی است که ادامه بارداری خطر جانی مادر را به همراه داشته باشد.
جعفری با بیان اینکه صدور مجوز سقط جنین شامل هر نوع عقب افتادگی یا نواقص خلقتی جنینی نمی شود، تاکید کرد: این مجوز فقط برای  آن دسته از اختلالات جنینی صادر می شود که موجب حرج مادر شود.
جعفری ادامه داد: مصرف دارو، تماس با اشعه یا ابتلا به بیماری های عفونی واگیر در دوران بارداری، به تنهایی دلیلی برای صدور مجوز سقط درمانی محسوب نمی شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: