۳۱۳۸
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۷۱۰
نمایندگان مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی رأی دادند.

به گزارش فراتیتر، نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ و ۱۳ دقیقه و با حضور ۲۰۱ تن از نمایندگان آغاز شد.

گفت و شنود نمایندگان با قالیباف

• محمدحسن آصفری نماینده اراک از هیأت رئیسه مجلس خواست سؤال ۱۹۵ نماینده از رئیس‌جمهور در مباحث اقتصادی را در دستور کار قرار دهد. / قالیباف تصریح کرد: قطعا ما بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس رفتار خواهیم کرد همان طور که امروز دستور کار مجلس مشخص است و باید بر اساس این دستور کار امور دنبال شود.
• گودرزی: شأن مجلس اقتضا می‌کند که نسبت به وضعیت فعلی معیشت مردم توجه بیشتری داشته باشیم. مجلس به روزمر‌گی افتاده/قالیباف: در هفته‌ای هم که گذشته همه کمیسیون‌های اقتصادی ما در این زمینه فعال بودند و کار انجام دادند، بنابراین طبیعتا اجرا به عهده دولت است.
• علیپور: مردم از ما سوال می‌کنند که با این و ضعیت اقتصادی مجلس چه کار می‌کند. افزایش قیمت‌ها برای مردم غیر قابل تحمل شده است/ محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: مسائل اقتصادی از موضوعات اولویت دار مجلس است که حتما پیگیری می‌کنند.
• حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات اظهار کرد: وضعیت دلار، قیمت خودرو و لوازم خانگی را می‌بینید که به چه شکل است. درست است که براساس قانون، یک وزارتخانه می‌تواند سه ماه سرپرست داشته باشد، ولی آیا شرایط عادی است که رییس جمهور امروز و فردا می‌کند؟ / قالیباف تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی و با توجه به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش مهمی از اقتصاد را برعهده دارد خصوصا در حوزه پیشران جامعه می‌تواند در اشتغال معیشت موثر باشد این تذکر به جاست ممکن است به لحاظ قانونی دولت زمان داشته باشد، ولی شرایط اقتصادی اقتضا می‌کند هرچه زودتر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی شود.
• محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق اظهار داشت: رئیس‌جمهور و هر یک از وزرا موظف هستند در مرداد ماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه شده در زمان تشکیل دولت، شاخص‌های عملکردی متناسب با وظایف‌شان را به مجلس ارائه کنند. / رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما باید گزارش عملکرد سالانه رئیس‌جمهور و وزرا به مجلس ارائه شود و این حق قانونی و مهمترین نقش نظارتی نمایندگان است.
 
طرح مالیات بر خانه‌های خالی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد
جزییات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که پیش از مطرح شدن جزییات این طرح محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی درخواست رفع ابهام طرح در کمیسیون را ارائه کرد.
قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: طبق ماده ۱۵۳ نمایندگان هر ابهامی داشته باشند می‌توانند مطرح کنند، آقای پورابراهیمی و دوستان کمیسیون هم نامه رسمی دادند که لازم است طرح دوباره به کمیسیون برگردانده شود، لذا ما این طرح را به کمیسیون بر می‌گردانیم.
مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه «جهش تولید» موافقت کرد
وکلای ملت با تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس موافقت کردند.
موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای تخصیص قیر رایگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن قیر رایگان برای بهسازی راه‌های روستایی توسط شرکت ملی نفت از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها تامین می‌شود.
موافقت مجلس با یک فوریت طرح تامین کالا‌های اساسی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی طرح تامین کالا‌های اساسی به صورت یک فوریت را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.
 
ناطقان امروز صحن علنی چه گفتند؟
سید حمیدرضا کاظمی در نطق میان‌دستور خود گفت: تحول در زندگی و معیشت مردم، کمک به ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با رانتخواری، عدالت‌گستری، قانون‌محوری، مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض، برنامه ریزی جهت عمران و آبادی کشور، پرهیز از شعار و با عمل صالح ریل‌گذاری و تصویب قوانین راهگشا باید از اولویت‌های اصلی ما باشد.
وی افزود: تاب و توان مردم در برابر فسادها، ناکارآمدی‌ها و نابرابری‌ها و نابرخورداری‌ها از دست رفته، تاکنون آنچه که باید محقق شود و این مردم سزاوار آن بوده و هستند تحقق نیافته است. تفرقه و انشقاق در صف ملت و مسؤولان راه به جایی نمی‌برد بلکه باعث تأخیر در روند خدمت‌رسانی به مردم خواهد شد.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر ناطق بعدی مجلس بود که در ابتدا گفت: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی به هیات رئیسه مجلس در خصوص قرارداد مشترک میان جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهم که مجلس باید در جریان تمامی امور قرار بگیرد؛ چرا که این موضوع حق مجلس است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه تنفیض حکم ریاست جمهوری آقای روحانی سه موضوع را به وی تاکید داشتند که یکی از آن سه موضوع توسعه سیاسی بود. پس امروز اتفاقی که میان جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد برابر همان دستور رهبر معظم انقلاب است که عنوان آن هم برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است.
سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس تصریح کرد: خرداد ماه امسال نسخه اولیه آن تدوین شده و چندین بند و برنامه در آن ملاحظه شده که شامل چشم انداز، ماموریت، اهداف، زمینه‌های همکاری، اقدامات، نظارت و همکاری در کشور ثالث می‌شود که از ژانویه ۲۰۱۶ استارت آن خورده است. ملت ایران نگذارید ضد انقلاب جلوی پیشرفت کشور را بگیرد. مردمی که در فضای مجازی نگرانند به آن‌ها توسط عناصر مزدور خودفروخته اطلاعات ناقص داده می‌شود. این انقلاب ۴۰ سال است که اجازه نداده وجبی از خاک کشور به دست اجانب بیفتد. در کجای قرارداد آمده است که جزیره کیش را واگذار می‌کنیم؟ چرا مردم را با دروغ ناراحت می‌کنید؟ این قرارداد در حوزه انرژی و فروش نفت خام و خیلی از اقدامات دیگر درگاهی را به روی کشور باز می‌کند آن هم بدون اینکه ذره‌ای از خاک این کشور واگذار شود.
همچنین غلامرضا مرحبا در نطق میان‌دستور خود گفت: در حال حاضر مسأله روز کشور مسائل اقتصادی است. گرانی و تورم، رکود و بیکاری که ناشی از نابسامانی اقتصاد است عرصه را بر مردم تنگ کرده که معاش آن‌ها را در تنگنا قرار داده است.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید بدانیم دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای رفع مسؤولیت و انداختن گناه به گردن دیگران نیست و اگر به موقع اقدام نکنیم فرصت جبران هم نخواهیم داشت. می‌پذیریم که بخشی از مشکلات کشور توسط دشمنان ما ایجاد شده، اما این را هم باید بپذیریم که بخش عمده مشکلات ناشی از ضعف مدیریت و ندانم‌کاری‌هاست.
حسین علی شهریاری با اشاره به گذشت پنج سال است از برجام و وعده های داده شده مبنی بر حل مشکلات اقتصادی تورم و گرانی های بازار پس از آن تاکید کرد که مسئولان متاسفانه به این مسائل توجه نکردند که کدخدا مشکلات را حل نخواهد کرد.
وی با انتقاد از رویکرد سیاست خارجی دولت دوازدهم مدعی شد که «بیش از یک سال و نیم است که دو نیروی نظامی گروگان گرفته شده اند» و خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف! اگر فرزند شما گروگان گرفته می شد این طور برخورد می کردید؟
پایان جلسه علنی ۲۹ تیرماه مجلس
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس یازدهم زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح چهارشنبه، (اول مرداد ماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: