۳۱۴۶
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۵۷۵
فرایند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از ژانویه۲۰۱۹ آغاز شد. جایی که نامزدهای دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ آماده می‌شدند.
به گزارش فراتیتر، کمتر از صد و بیست روز دیگر و در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۲۰، میلیون‌ها آمریکایی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا را انتخاب کنند. با این حال همیشه سوال‌های بسیاری درباره فرایند انتخابات آمریکا وجود دارد. در ادامه همه آن‌چه باید درباره انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بدانید را مرور می‌کنیم؛ بنابراین این مقاله یک راهنمای ساده و دقیق از رقابت برای راه‌یابی به کاخ سفید است.

انتخابات۲۰۲۰ آمریکا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

دریک کلام، همه چیز درباره دونالد ترامپ است. کنگره، فرمانداری‌ها و نهاد‌های قانون‌گذاری آمریکا برای برگزاری انتخابات همکاری می‌کنند، اما سوال اساسی این است که آیا دونالد ترامپ می‌تواند برای دومین دوره متوالی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شود؟ به همین دلیل همه نگاه‌ها به دموکرات‌ها دوخته شده که تلاش می‌کنند دونالد ترامپ را در راه رسیدن دوباره به کاخ سفید شکست دهند.

در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ از نارضایتی سیاسی شکل‌گرفته بر علیه هیلاری کلینتون استفاده کرد. او با کمک رای‌هایی که از دو ایالت فلوریدا و کارولینای شمالی به دست آورد در برابر «دیوار آبی» دموکرات‌ها که پیرامون سه ایالت پنسلوانیا، میشیگان و ویسکانسین کشیده شده بود، پیروز شد. این بار، اما شرایط متفاوت است. کاندید‌ها تفاوت دارند و موضوعاتی که مردم آمریکا را به پای صندوق‌های رای می‌کشد، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد؛ بنابراین انتخابات ایالات متحده چندان هم قابل پیش‌بینی نیست. آیا دونالد ترامپ می‌تواند دوباره به کاخ سفید راه پیدا کند؟

انتخابات عمومی آمریکا تنها درباره انتخاب ریاست جمهوری نیست. دموکرات‌ها این شانس را دارند تا مجلس سنای ایالات متحده آمریکا را از دست جمهوری‎خواهان خارج کنند. از صد جایگاه مجلس سنا، ۳۴ جایگاه برای رقابت آماده هستند. ضمن این که دموکرات‌ها سعی می‌کنند از اکثریت خود در مجلس نمایندگان دفاع کنند؛ جایی که همه ۴۳۵ جایگاه هر دو سال یکبار مجددا برای رای‌گیری آماده می‌شود.

چه کسانی می‌توانند در انتخابات آمریکا شرکت کنند؟

بیشتر از ۲۲۴ میلیون آمریکایی واجد شرایط حضور در انتخابات هستند. براساس آمار رسمی مرکز تحقیقات و مطالعات پیو که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواندیکی از متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ ایالات متحده باشد. حدود یک سوم واجدین شرایط سیاه پوست هستند و از هر۱۰ واجد رای، یک نفر در رده سنی۱۸ تا ۲۳ سال قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، رای حدود سی درصد از رای‌دهندگان قابل شمارش نبود و به دلایل گوناگون باطل شد. اما به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در چند سال اخیر در آمریکا رخ داده باعث شده مشارکت در انتخابات ۲۰۲۰ بیشتر از قبل باشد؛ به ویژه برای دموکرات‌ها.

انتخابات۲۰۲۰ آمریکا چگونه برگزار می‌شود؟

چرخه انتخابات آمریکا از ژانویه سال ۲۰۱۹ آغاز شد. هنگامی که نامزد‌های دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ آماده می‌شدند. رییس جمهور آمریکا هم در سالگرد روز تحلیف خود با ارائه مدارک لازم، خودش را به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات اعلام کرد. بیشتر از ده نفر از اعضای حزب دموکرات، از معاون رئیس جمهور سابق آمریکایعنی جو بایدن تا نامزد جنجالی سال ۲۰۱۶یعنی برنی سندرز وارد رقابت شدند، اما در نهایت این جو بایدن بود که بیشترین شانس ممکن را به دست آورد تا به عنوان نامزد رسمی دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ قرار بگیرد. آنسوی میدان، اما شرایط رقابتی نبود و دونالد ترامپ از همان ابتدا نامزد قطعی جمهوری‌خواهان بود.

مقدمات انتخابات با سلسله‌ای از رقابت‌ها و در همه ۵۰ ایالت ایالات متحده به علاوه واشنگتن دی سی و سرزمین‌هایی مانند آلاسکا آغاز می‌شود تا شهروندان آمریکایی نامزد حزب خود را انتخاب کنند. برای نامزدشدن، نمایندگان هر ایالت باید رای بسیاری کسب کنند تا در نهایت نامزد حزب خود باشند. در برخی ایالت‌ها، نمایندگان از همان ابتدا پیروز و مشخص هستند، اما ایالات دیگر نمایندگان خود را باید از میان بین نامزد‌های محبوب‌تری انتخاب کنند که رقابت جذابی دارند.

با این حال اکثر ایالت‌ها انتخابات اولیه را برگزار می‌کنند براساس آن، رای‌دهندگان به صندوق‌های رای مراجعه می‌کنند. این فرایند رای‌دادن می‌تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری باشد. هر چند تعداد معدودی از ایالت‌ها جلسات تشکیلاتی خود را برای چندین ساعت یا حتی چندین جلسه برگزار می‌کنند که براساس آن، رای‌دهندگان می‌توانند نامزد خود را عوض کنند و در نهایت نامزد قطعی را معرفی کنند.

آغازیک دوره جدید در ساختار سیاسی ایالات متحده معمولا از ایالت آیووا آغاز می‌شود و پس از آن مرحله مقدماتی در ایالت‌های نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی ادامه پیدا می‌کند تا به کارگروه‌های سیاسی در نوادا هم راه پیدا کند. شاید به همین دلیل است که نامزد‌ها قبل از اولین رای‌گیری در آن ایالت‌ها، وقت و انرژی زیادی را برای شهروندان آن‌ها هزینه می‌کنند. رای‌گیری در آیووا از سه فوریه۲۰۲۰ آغاز شد و در ایالت‌های دیگر دنبال شد. آمریکایی‌های دموکرات در تاریخ سوم مارس که به «سه‌شنبه شگفت‌انگیز» معروف است، درباره نامزد حزب خود به توافق رسیدند.

سپس کنوانسیون هر دو حزب برگزار می‌شود. این جلسات عمدتا تبلیغاتی برای دموکرات‌ها از ۱۳ تا ۱۶ جولای در میلواکی برگزار شد و برای جمهوری خواهان از ۲۴ تا ۲۷ آگوست برگزار می‌شود. در نهایت و پس از آن که هر دو حزب نامزد‌های اصلی خود را انتخاب کردند، انتخابات وارد دوران جدیدی می‌شود. پس از آن نمایندگان حزب‌ها به شهر‌های گوناگون سفر می‌کنند تا در جلسات بزرگ تبلیغاتی شرکت کنند و از اهداف و سیاست‌های حزب خود توضیحاتی ارائه دهند. این جلسات تبلیغاتی می‌تواند با اجرای خوانندگان و حضور استندآپ کمدی‌ها ادامه پیدا کند و به اجرا‌های سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌شود.

پس از آن انتخابات برگزار می‌شود؟

هنوز فاصله زیادی با آن داریم. حالا به انتخابات عمومی نزدیک شده‌ایم. جایی که ممکن است در کنار دو رقیب اصلی، یک شخص ثالث هم به رقابت راه پیدا کند. در نهایت، اما نامزد‌های انتخابات در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند و با مناظرات تلویزیونی به یکدیگر می‌تازند. در این میان کمپین‌های تبلیغاتی هم آزاد می‌شوند که هدف اصلی آن‌ها جذب حداکثری شهروندان ایالات متحده است. در ادامه نمایندگان هر حزب از هم‌حزبی‌های خود برای حضور در کمپین‌های تبلیغاتی دعوت می‌کنند تا با کمک اعتبار و شهرت آن‌ها، محبوبیت بیشتری پیدا کنند. در نهایت تاریخ سوم نوامبر از راه می‌رسد؛ روزی که انتخابات آمریکا برگزار می‌شود.

این انتخابات از چیزی که تصور می‌کنید، پیچیده‌تر است. در چنین روزی، مردم آمریکا نه تنها رییس جمهور بعدی بلکه مجلس انتخاب رییس جمهور بعدی را نیز انتخاب می‌کنند. در ابتدا به نظر می‌رسد با انتخاب مجلسی که باید رییس جمهور را انتخاب کند، انتخاب رییس جمهور به یک اتفاق تشریفاتی تبدیل می‌شود. اما رای‌دادن به مجلس انتخاب رییس جمهور در حقیقت مرحله پیش از پایان انتخابات است. مردم در روز انتخابات، هم به نامزد ریاست جمهوری و معاون او رای می‌دهند و هم اعضای هیئت‌های مجلس انتخاب رییس جمهور را انتخاب می‌کنند. اگرچه اسم نامزد رییس جمهور در برگه‌های اخذ رای نوشته می‌شود، اما در عمل مجلس انتخاب رییس جمهور است که رییس جدید کاخ سفید و معاون او را انتخاب می‌کند. به عبارت دیگر، شهروندان واجد شرایط هیئت هر ایالت را انتخاب می‌کنند و آن‌ها هستند که در نهایت ریاست جمهور را انتخاب می‌کنند.

کالیفرنیا با هیئت۵۵ نفره، بزرگترین سهم را از مجلس انتخاب رییس جمهور دارد. هر رییس جمهوری که حداقل ۲۷۰ رای از این مجلس کسب کند به عنوان برنده انتخابات معرفی می‌شود. به همین دلیل ممکن است برخلاف رای‌هایی که شهروندان آمریکایی داده‌اند، شخص دیگری به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود. این اتفاق تاکنون دو بار رخ داده و جرج دابلیو بوش در سال ۲۰۰۰ و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در شرایطی که رای‌های شهروندان را به رقبای خود باخته بودند، در نهایت توسط مجلس انتخاب رییس جمهور به کاخ سفید راه پیدا کردند.

منبع: گاردین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: