۳۱۶۲
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۴۱۱
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

هوای تهران از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن آلوده بوده است که از این تعداد سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۲۳ روز و سهم هوای ناسالم برای همه گروه‌ها یک روز گزارش شده است. امروز (۲۹ تیرماه) نیز هوا در پایتخت برای پنجمین روز پیاپی آلوده گزارش شده است.

به گزارش فراتیتر، گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و آلاینده‌هایی مانند مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن پیش سازهای آن هستند.  آلاینده ازن و ازنی که در لایه‌های بالای جوی حضور دارد از یک نوع هستند اما ازن موجود در جو مانع ورود اشعه ماوراء بنفش به زمین می‌شود و حضور آن ضروری است این درحالیست که ازن در سطح زمین خود را به صورت آلاینده‌ای سمی نشان می‌دهد.

از این‌رو ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر است و از آن به عنوان ازن بد و آلاینده نامبرده می‌شود. این آلاینده به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود. از این رو میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیش از سایر مواقع است.

در حالی پیش‌سازهای آلاینده ازن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است که تمامی این آلاینده‌ها به‌نوعی توسط خودروها، خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده، نیروگاه‌ها و بخارات بنزین تولید می‌شوند. این آلاینده‌ها در حضور گرما و نور خورشید، ازن را تولید می‌کنند.

هر چند که ازن بیش از چهار سال است که در ماه‌های گرم هوای تهران را آلوده می‌کند و هر سال نیز بر میزان آن افزوده می‌شود اما هنوز برنامه مشخصی برای کنترل غلظت آن در هوا از سوی دستگاه‌های مسئول ارائه نشده است. طی سال گذشته هوای تهران طی ۲۴ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و طی یک روز نیز در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت. طی سال ۹۷ نیز هوای پایتخت طی ۱۶ روز به دلیل افزایش غلظت ازن آلوده بود و امسال نیز تاکنون پایتخت‌نشینان ۲۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به دلیل افزایش غلظت این آلاینده داشتند همچنین طی یک روز نیز کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت. این روند نشانگر افزایش تدریجی روزهای آلوده در ماه‌های گرم سال به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن در تهران است.

هرچند که امسال روش محاسبه شاخص کیفیت هوا تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شده است و برخی بر این باورند که این تغییر روش سبب افزایش روزهای آلوده با آلاینده ازن شده است اما با وجود این، روش جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا روش استانداردتری است که ما را به واقعیت‌های کیفیت هوای تهران نزدیک تر کرده است بنابراین این مسئله نمی‌تواند بهانه‌ای برای فراموش کردن راهکارهای کنترل ازن در تهران شود.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ازن موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم  - به‌ویژه در روزهای گرم و آفتابی که به طور معمول، ازن به حد ناسالم می‌رسد - می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند حتی میزان به نسبت پایین ازن سبب بروز عوارضی در انسان می‌شود. در این بین مبتلایان به بیماری‌های ریوی، کودکان، سالمندان و افرادی که در خارج از منزل فعالیت می‌کنند ممکن است نسبت به افزایش غلظت آلاینده ازن حساس‌تر باشند.

تنفس ازن همچنین می‌تواند انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را موجب شود. ازن موجود در سطح زمین همچنین می‌تواند ریه‌ها را برای عفونت مستعدتر کند و التهاب جدار ریه‌ها را به دنبال داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد لازم است که کودکان و بزرگسالان فعال و مبتلایان به بیماری‎های ریوی - مانند آسم - از حضور طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند و در صورتی‌که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد تمام افراد از جمله کودکان باید حضور خود در فضای باز را محدود یا در صورت امکان متوقف کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: