۳۱۸۴
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۴۸۷
جو بایدن، معاون رییس جمهور سابق آمریکا، در آوریل۲۰۱۹ به میدان شلوغ تلاش‌ دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اضافه شد و تنها دو سال پس از خروج از کاخ سفید، آمادگی دوباره‌اش برای بازگشت به سیاست آمریکایی را اعلام کرد.

به گزارش فراتیتر، جو بایدن یکی از آخرین نامزدهای حزب دموکرات بود که وارد رقابت درون حزبی شد. او در نظرسنجی‌ها و انتخابات اولیه حزب دموکرات عملکرد خوبی نداشت اما به صورت کاملا ناگهانی همه رقبای خود را شکست داد و حالا به عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ برای رقابت در راه رسیدن به صندلی شماره کاخ سفید شناخته می‌شود. جوزف روبینت بایدن جونیور در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ به دنیا آمد. او که حالا ۷۷ ساله است، در شهر اسکرانتون ایالت پنسلوانیا به دنیا آمد.

زندگی خانوادگی

جو بایدن سال‌ها پیش با جیل بایدن به عنوان دومین همسرش ازدواج کرد. او چهار فرزند یعنی دو پسر و دو دختر دارد؛ هانتر و اشلی هنوز در قید حیات هستند اما جوزف رابینت جونیور در سال ۲۰۱۵ و پس از سال‌ها مبارزه با سرطان مغز درگذشت. ضمن این که اولین همسر بایدن یعنی نیلیا هم همراه با دخترشان یعنی نائومی در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

تحصیلات

او از دانشگاه دلاور و دانشکده حقوق سیراکیوز فارغ التحصیل شده است.

زندگی شخصی و سیاسی

بایدن و همسرش پس از خداحافظی با کاخ سفید مجموعه مبارزه با سرطانی را به نام «بایدن» راه انداختند. هدف این مجموعه سرمایه‌گذاری در مسیر تلاش برای پیشگیری از سرطان، تشخیص آن، تحقیقات و مراقبت است. شاید دلیل آن ریشه در گذشته بایدن داشته باشد چراکه همانطور که اشاره شد، پسر او ماه می سال ۲۰۱۵ و به دلیل سال‌ها درگیری با سرطان جان خود را از دست داد.

او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در سمت معاون رییس جمهور آمریکا یعنی باراک اوباما فعالیت می‌کرد. بایدن از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ در مجلس سنای ایالات متحده حضور داشت و در این دوران همواره در یکی از دو کمیته اصلی و مهم سنا (کمیته روابط خارجی سنا و کمیته قضایی سنا) به عنوان عضو و رئیس فعالیت کرد. او پس از اتمام تحصیلات در رشته حقوق در شورای نیوکاسل کانتی هم حضور پیدا کرد.

به نظر می‌رسد بایدن پس از اعلام عمومی حمایت از ازدواج همجنسگرایان در سال ۲۰۱۲ از باراک اوباما عذرخواهی کرده است. این حمایت قرار بود توسط باراک اوباما مطرح شود. با این حال اوباما در مصاحبه‌ای با رابین رابرتز درباره این اتفاق می‌گوید: «به نظرم جو یک انسان مهربان و بخشنده بسیار دوست‌داشتنی است. من فکر می کنم واکنش او از لحاظ احساس درونی که داشت صادقانه بود».

جو بایدن مدافع قانون حفاظت از زنان در برابر انواع خشونت بود و پیشنهاد قانونی را داد که در دوران بیل کلینتون به قانون تبدیل شد. این قانون درباره دفاع از زنان در برابر خشونت است. او همچنین در سال ۲۰۱۷ در مشارکت با لیدی گاگا از کمپین «متعلق به ما است» در مقابله با خشونت جنسی علیه زنان حضور پیدا کرد. شایدیکی از جنجالی‌ترین لحظات دوران معاونت جو بایدن زمانی بود که باراک اوباما او را با مدال آزادی ریاست جمهوری غافلگیر کرد. باید بدانید که در سال ۲۰۰۲ او موافقت خود با حمله به عراق را اعلام کرده بود اما مدتی بعد این تصمیم را به شدت نادرست دانست.

نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا اعلام کرده در صورت راه‌یابی به کاخ سفید رویکرد بسیار متفاوتی با دونالد ترامپ در تعامل با رهبران جهان مانند ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون در نظر می‌گیرد. او که رییس جمهور فعلی آمریکا را برای کاهش جایگاه و قدرت ایالات متحده در عرصه جهانی مورد انتقاد قرار داده، اعلام کرده به جدایی خانواده‌های مهاجران در مرزهای جنوبی پایان می‌دهد و حتی ممنوعیت سفر مردم کشورهای مسلمان که توسط ترامپ اجرایی شده بود را لغو می‌کند. بایدن این وعده را داده که به جنگ‌های بی‌پایان این کشور در افغانستان و خاورمیانه پایان می‌دهد و از جنگ عربستان سعودی در یمن حمایت نمی‌کند. او هم‌چنین یک طرح جامع برای تقویت بیمه سلامت‌ در ایالات متحده دارد.

معاون رییس جمهور سابق ایالات متحده از ۲۵ آوریل و آغاز تلاش‌هایش برای ورود به کاخ سفید تا امروز بیشتر از ۲۱.۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. کمپین او برای نخستین بار میزان پول جمع‌آوری‌شده را اعلام کرده و این آمار نشان می‌دهد که او بیشتر از هر دموکرات دیگری تا امروز کمک‌های مالی جمع کرده و براساس آماری که کمپین بایدن اعلام کرده ۹۷ درصد از کمک‌های مالی کم‌تر از ۲۰۰ دلار بوده است.

دوران کودکی و جوانی

جو بایدن در دوران کودکی و نوجوانی از لکنت زبان رنج می‌برد اما در جوانی و از طریق سخنرانی در جمع این مشکل را برطرف کرد. شاید جالب باشد که بدانید او در دوران حضورش در دانشگاه دلاور فوتبال بازی می‌کرد. بایدن اولین بار در سال ۱۹۷۲ و در سن ۲۹ سالگی از سوی مردم ایالت دلاور به عنوان سناتور این ایالت انتخاب شد و به واشنگتن دی‌سی رفت. به همین دلیل هم جو بایدن به عنوان یکی از جوان‌ترین سناتورهای مجلس سنای ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

اما در هفته‌های پس از انتخاب‌شدن بایدن به عنوان سناتور ایالت دلاور و در سال ۱۹۷۲ بود که یک تراژدی گریبان خانواده او را گرفت؛ همسر و دختر یک ساله بایدن در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. در جریان این حادثه، دو فرزند پسر بایدن هم به شدت زخمی شدند اما زنده ماندند. پس از آن، بایدن در سال ۱۹۷۷ با جیل بایدن ازدواج کرد. اما تلخی‌های زندگی معاون باراک اوباما پایانی نداشت؛ بیو، پسر ۴۶ ساله بایدن در سال ۲۰۱۵ در مقابل سرطان تسلیم شد. باراک اوباما در جریان مراسم تدفین او که دادستان کل ایالات دلاور هم بود به عنوان سخنران حاضر شد. شاید جالب باشد بدانید که خانواده بایدن از طریق سیستم مجازی کاخ سفید بیشتر از ۷۲هزار پیام تسلیت دریافت کردند که از همه ایالات آمریکا ارسال شده بود.

یکی از به یادماندنی‌ترین تصمیم‌های بایدن در دوران حضورش در کمیته قضایی سنا رقم خورد. او دایان فینشتاین، سناتور ایالت کالیفرنیا را به عنوان نخستین زن تاریخ کمیته قضایی انتخاب کرد.

 

منبع: abcnews

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: